Home > > Olifantenpaadjes en schoolpleinveiligheid

Olifantenpaadjes en schoolpleinveiligheid

We schreven al eerder over olifantenpaadjes. Binnen de multicultistadsgrenzen alhier beter bekend als afstekertjes: de paadjes die 'vanzelf' ontstaan omdat autonome voetgangers en fietsers ze gebruiken.
Heel goed! Planologen en stadsarchitecten hebben te vaak helemaal geen idee voor wie ze buurten en straten ontwerpen. Dus ja, loop waar je wilt lopen en baan nieuwe paden en wegen. De stad is van ons.
Van de week signaleerde ik tot mijn stomme verbazing dat enkele autonome automobilisten het kunstje hebben afgekeken.
Er wordt geoefend op het Eikenplein en inmiddels hebben twee van hen, met succes, het Eikenplein rechtdoor [ja! de kortste weg] weten over te steken. Het moet niet gekker worden.
Indertijd, ik was toen op straatniveau actief, kozen wij buurtbewoners voor een plein met hoge stoepbanden van zeker 30 centimeter. De paaltjesloze methode om auto's te weren. En om de keuvelaars op de bankjes, de hangjongeren in de hoeken en de tientallen kinderen die op het Eikenplein gelucht worden te beschermen tegen rondrijdend blik. Maar nu dit.

Ik vraag me ook af: hoe krijgen deze nieuwe autonomen het voor elkaar? Ter plekke is de stoepband zeker 35 centimeter hoog. Met een gewone wagen klim je daar niet tegenop. Het moet dus een baby-Hummer of -SUV zijn geweest. Niet een volwassen versie denk ik, want er lagen flinke plassen olie en recht over het plein loopt een prachtig oliespoor.

Meneer of mevrouw de wethouder van Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer: hoe denkt u de veiligheid van de spelende schooljeugd nog te kunnen garanderen?

zeventien reacties op "Olifantenpaadjes en schoolpleinveiligheid"

Irene
-1-  Irene:
Als dezelfd spelende schooljeugd / ouderen half worden aangereden door fietsers is dat blijkbaar niet zo erg. Onder het mom van 'baan nieuwe paden en wegen. De stad is van ons' mogen fietsers nieuwe sluiproutes creeren, maar als automobilisten zich hetzelfde voorrecht toe-eigenen is het foute boel. Dat is logica.

Tuurlijk is bovenstaande te kort door de bocht, maar in het kort is dat wel de reden waarom er zoveel dingen fout gaan in de stad. Omdat er te veel mensen zijn die vinden dat hij/zij zelf wel uitmaakt aan welke regels hij/zij zich wel houdt en welke absurd zijn en dus gebroken mogen worden.
Sigi
-2-  Sigi:
Veel te kort door de bocht zou ik zeggen, compleet met oliespoor. Iemand die denkt dat het een absurde regel is dat je niet met je auto dwars over een pleintje kan crossen... Tja, vraag me af of daar zelfs nog wat na te kijken valt in die bovenkamer.
Arnoud de Jong
Dat oliespoor lijkt er toch op te duiden dat iemand met z'n dronken kop per óngeluk rechtdoor is gegaan. ;-)
-4-  :
toch heeft Irene een goed punt: Als planologen blijkbaar domme beslissingen nemen voor automobilisten, dan mogen de automobilisten niet hun eigen autonomie inzetten, maar als het fietsers zijn wel? Ik geef toe dat planologen regelmatig laten merken dat ze zelf nooit buiten de deur komen, maar een beetje piëteit naar de medeburger toe zou zelfs een fietser niet misstaan.
-5-  :
Pardon? Dus als een fietser in de fout gaat, mag een automobilist dat ook? Beetje de omgekeerde wereld lijkt me.
f.bol
-6-  f.bol:
Nee, Odette, maar het is zo dat naar mijn stellige indruk meer dan 90 % van de automobilisten zich keurig aan de regeltjes houdt terwijl die verhouding bij fietsers soms net andersom lijkt.

Ik ben geen regelneuker, maar in een stadscentrum moet iedereen zich aan de verkeersregels houden, anders wordt het gewoon veel te gevaarlijk. Of op z'n minst irritant voor andere weggebruikers. En dat blijkt.
stefanenzo
-7-  stefanenzo:
Alle olifantenpaadjes [die ik ken] zijn gemaakt en in gebruik bij voetgangers en fietsersters en ze zijn volkomen medeburgervriendelijk. Het zijn ook vaak zowel voetgangers als fietsers die beiden gebruik maken van hetzelfde paadje. Het bijt elkaar niet. Auto's zijn een heel andere categorie weggebruikers: zij behoren op de daartoe bestemde geasfalteerde of bestraatte wegen te blijven. Anders komen er ongelukken van.
Dus wie mij misschien niet goed begrepen heeft: ik ben vóór voetgangers- en fietsersters olifantenpaadjes, en tégen automobilistenolifantenpaadjes.

De noodzakelijke bochten die er zijn op het Eikenplein zijn daar express gemaakt: om het autoverkeer af te remmen en de veiligheid van de spelende jeugd en andere hangouderen te garanderen. Jammergenoeg werkt het niet.
Irene
-8-  Irene:
Ik vond het gewoon erg opvallend dat in één en hetzelfde bericht op wordt geroepen tot het creeren van eigen wegen en daarna wordt geroepen dat het een schande is dat auto's afwijken van de geplande weg......
Wie bepaalt wie er wél en wie er niet zelf een afstekertje mag maken? Een fietser over het plein? Moet kunnen. En brommer? Motor? Wie bepaalt de grens?

Dus nee, dit is geen vrijbrief voor automobilisten, maar ik pleit er juist voor dat iedereen daar gaat rijden waar hij/zij hoort te rijden. Ongeacht of je nu een fietser, brommer of automobilist bent.
Dr.D
-9-  Dr.D:
So!
En alle voetgangers moeten voortaan rechts lopen in de Kalverstraat.
En die stoep?
Die was blijkbaar niet hoog genoeg.
(Als er paaltjes hadden gestaan was de auto met waarschijnlijk minder schade ook rechtdoor gegaan).
keesje
-10-  keesje:
Fietsers en wandelaars moeten wel eigen wegen gaan creeren, omdat de rest door het autoblik bezet is. En dit meen ik. Je ziet steeds meer mensen op de stoep fietsen, niet omdat ze dat zo graag willen, maar omdat de gewone weg helemaal dichtgeblikt zit. En wie het verschil niet snapt tussen een fiets/wandelaar en auto, wil het niet begrijpen. Er is nog nooit iemand overleden door een botsing met een fiets en bovendien kunnen die nog communiceren met hun omgeving, in dat blik niet meer. Het gaat ook allemaal een stuk minder hard. Wat niet wil zeggen dat fietsers maar mogen karren wat ze willen. De meeste doen dat ook niet.
Suffie
-11-  Suffie:
Nog nooit iemand overleden na een botsing met een fiets? Op welke planeet is dat onderzoek uitgevoerd?
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
Vast wel. Maar wat vind je van het volgende? Bij Station Rai staan tegenwoordig 4 stadstoezichthouders full-time te voorkomen dat fietsers de anderhalf tot drie meter tussen fietspad en fietsenstalling op de fiets afleggen. Al wie vermetel genoeg is om niet op het fietspad al af te stappen, wordt de de weg geblokkeerd en vermanend toegesproken.

Oftewel: kunnen we het nog hebben over proportionaliteit?
Mr. T
-13-  Mr. T:
Het lijkt mij overduidelijk dat een discussie niet moet gaan over het feit dat er 1 incident (auto over pleintje) is geweest. Nee, een discussie zoals deze zou moeten gaan over een gewoonte, maar die gewoonte is er niet. Ik woon hier en ik heb nog nooit van mijn leven een auto over dit pleintje zien gaan; het is gewoonweg bijna onmogelijk, zolang de bestuurder niet een nieuwe bumper in zijn achterbak heeft. En om nou te zeggen dat de schooljeugd wordt bedreigd, omdat een auto een keertje over een pleintje rijdt, vind ik kras en de auto waarschijnlijk ook.
Alex
-14-  Alex:
Waarom zou een wethouder de veiligheid van jouw kinderen moeten garanderen? Als je te beroerd bent om op ze te letten neem je maar de moeite nieuwe te fokken als er wat mee gebeurd.
yanny scutt
-15-  yanny scutt:
Alex, Kort lontje? Doe even normaal zeg! Ik vraag mij af of jij wel weet waar het Kastanjeplein ligt. Het is een prachtig plein waar volgens mij geen auto's meer kunnen/mogen rijden. Dat was wel anders toen ik er, 1964, woonde in de derde Oosterparkstraat. Ook toen was het mooi, maar het toenemende autoverkeer zorgde toen al voor de nodige problemen. Weg met de 'Heilige Koe' en ruimte voor de kastanjebomen en kinderen! De kerk die daar gesloopt werd had vast wel een andere bestemming kunnen krijgen. Jammer dat ie weg is. Die stalen zuilen (i.p.v. de ouderwetse torenklok) met een horloge erop heeft het gewoon niet...Groet; Yanny
David R
-16-  David R:
Yanny,

het ging om het eikenplein. En ik denk dat Alex het grappig bedoelde, bij mij met succes...

Blijven lachen, daar is nog niet vaak iemand aan overleden. (wel aan uitgekauwde cliche's trouwens)
yanny scutt
-17-  yanny scutt:
David, Je hebt gelijk; het Eikenplein. Ik haal beuken,eiken en kastanjepleinen altijd doorelkaar.(Mevrouw Alzheimer is dan even op bezoek geweest..) Als jij vindt dat de post van Alex humor is, dan kies ik er inderdaad voor om gewoon dood te gaan. Heel 'gewoontjes'...ik weet het..Groet; Yanny

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.