Maar in sommige gevallen is dat ronduit bevreemdend. Bijvoorbeeld in het geval van de roemruchte anti-reclame-sticker die allerhande bezorgers bezweert toch vooral geen ongeadresseerd drukwerk te bezorgen. Bij ons in de flat is het maar de vraag of de échte bezorgers zich eraan houden: ondanks een sticker op de postbus van mijn 'afdeling' - en mijn god wat klink ik als een TBS'er nu - komt er regelmatig tóch allerhande meuk van de Dirk, Hema en Wibra binnen.
Maar het meest bevreemdende is de andere post. Niet door officiële bezorgbedrijven bezorgd, maar door individuen met de hand in de bus gedrukt. Individuen die zich sowieso niets aantrekken van zo'n sticker maar op de één of andere manier wel telkens 'de flat' blijven targeten.
Van hetzelfde laken een pak zijn de (vermoed ik) Ethiopische of Somalische 'wonderdokters'. Dat zijn vaak keurig op A8 uitgeknipte papiertjes waarop staat: "dr. professor Mutati: voor al uw problemen in geluk, liefde, carriere en alles", vaak met gruwelijke spelfouten en dan een mobiel telefoonnummer. Je kan je als PR-meneer of mevrouw geen betere propositie indenken: hier heeft die Mutati een product te pakken dat letterlijk élke behoefte bevredigt. Toch gek dan dat die man (of vrouw, ik heb geen idee eigenlijk) niet al wereldberoemd is.
De topper kwam echter deze week binnen: van Julius KoeN Onderwijs en Ontwikkelingsinstituut. Die hoofdletter N in KoeN schijnt er echt bij te horen. Dit 'Instituut' biedt namelijk iets heel bijzonders aan: "Scholing, geestelijke en lichamelijke ontwikkelingen". Door de meervoudsvorm van "ontwikkeling" aan te bieden, dacht Julius of KoeN even mooi te scoren: "we bieden niet slechts 1 ontwikkeling aan maar wel maar liefst minimaal 2!! Boter bij de vis, kat in't bakkie, mensen komen er vast op af als vliegen op een hoop...nou ja dat dus".
Helaas verandert de betekenis van het woord in deze context en krijgt het de associatie mee van 'de nieuwste ontwikkelingen in...'. Het woord krijgt zo een grotere gelijkenis met het verwante 'verwikkelingen'. Daarmee biedt Julius precies datgene aan wat je ook al kan krijgen door gewoon de tijd voorbij te laten gaan: geestelijke en lichamelijke verandering. Als je op de bus staat te wachten maak je ook allerlei lichamelijke ontwikkelingen door. (Zelfs) Als je naar Talpa kijkt maak je ook allerlei geestelijke ontwikkelingen mee. Julius of KoeN biedt dus niets anders aan dan gebakken lucht.
Wat me daar dan wel in tegenstaat is de claim die KoeN op zijn zwart-wit geprinte A4-tje doet: KoeN doet dit in opdracht van de 'gemeente' Amsterdam Noord. You wish, KoeN. Dat maakt hij dan weer goed door ergens willekeurig de afkorting 'JKOI' af te drukken en dan af te sluiten met de killer-punchline: "U bent er toch zeker bij? Mis dit gebeuren niet!!".
Bravo. Amsterdam-Noord, en dan speciaal 'de flat' is volgens mij dé targetgroup voor up and coming marketingtalent. Mis dit gebeuren niet en scheur voor de zekerheid uw 'nee/nee'-sticker van uw postbus!
Een deel gebruik ik voor de kattebak en de rest gaat de allesbrander in.
Ja ja, zo heeft alles toch een zinnig doel in dit leven.
Groetjes
Prof.dr. Floris Jan van Meere