Op de websites van de slachtoffers staan de foto's van hun leven tot de dag van het drama. De beelden laten mij niet los. Ze geven de noodzakelijke persoonlijke dimensie aan iets wat anders gewoon een klein, anoniem krantenbericht was gebleven.
Op die websites zouden onze politici ook eens moeten kijken. Bijzonder goed voor het blijkbaar kwijnend inlevingsvermogen, een uitgelezen kans om eens 'dichter bij de burger' te gaan staan. Of is dat te eng dichtbij? Te confronterend voor de tere bestuurdersziel?
Ondertussen is Amsterdam weer overgegaan tot de orde van de dag. Nou ja, orde... De lokale politiek krakeelt over z'n eigen bonnetjes, te hoge onkostenvergoedingen en discutabele nevenfuncties met bijbehorende faillissementen. De gemeenteraadsverkiezingen komen in zicht. De luchtvervuiling rijst de pan uit en de verkeerswethouder is als de dood dat de 'stad op slot gaat'. Terwijl hij als de dood zou moeten zijn voor de échte dood, zoals die van Margit en Mirella.
Uit mijn jeugd herinner ik mij een vlag op het Hoofddorpplein. Die hing halfstok als daar weer een verkeersdode was gevallen. Hij hing váák halfstok. De vlag is weg, maar de gevaarlijke chaos in het spitsuur is er tot op de dag van vandaag.
Primitieve stad
Eigenlijk zijn wij qua verkeersinfrastructuur een uitermate primitieve stad, een achterlijke gemeente. Dat moet maar eens worden gezegd. Men acht zich stoer genoeg voor megaprojekten als de Noord-Zuidlijn, maar blijkt een watje in het eenvoudiger werk. Trouwens, hier ligt misschien nog een mooie taak voor AT5, in het bijzonder voor de rubriek 'We wachten af...'. In plaats duffe filmpjes over scheefliggende stoeptegels en fietswrakken leveren de gevaarlijke verkeerspunten in de stad een spannender uitdaging. De rubriek kan dan gegarandeerd weer járen voort.
Vier jaar geleden
Lafheid
Daarnaast is het stadscentrum is niet geschikt voor autoverkeer, laat staan voor toeringcars en grote vrachtwagens. Hoe lang maken wij onszelf nog belachelijk met files vol kuddedieren voor de Bijenkorf? Hoe lang geloven wij nog in de middenstandsmythe dat een autovrij centrum de winkels wegjaagt? Met name de VVD is gespeend van elke realiteitszin, wil de binnenstad 'bereikbaar' houden voor autoverkeer en neemt de luchtvervuiling op de koop toe. Want een autovrije of zelfs autoluwe binnenstad zou volgens de VVD 'de doodssteek' betekenen voor de bedrijven in de binnenstad. Een onbewezen bewering, die wordt gelogenstraft door autoluwe binnensteden als die van Groningen en Utrecht. Wél glashard aangetoond is de 'doodssteek' voor Margit en Mirella in een verkeerschaotische binnenstad. U merkt: als 't nodig is kan ik minstens net zo demagogisch uit de hoek komen als de VVD.
Neemt niet weg dat de binnenstad zal verstoppen, met alle veiligheids- en gezondheidsrisico's van dien. De wal zal het schip keren. Bestuurders die daarop passief blijven wachten moet eigenlijk dood door schuld verweten worden.
Welnu; kun je dan zeggen dat je de binnenstad op basis van deze gegevens autovrij moet krijgen?