Home > > Ai, ai, ai-tunnel

Ai, ai, ai-tunnel

De IJ-tunnel is nou wat je noemt een bottle-neck. Dat wil zeggen dat er heel veel dingen, in dit geval gemotoriseerd verkeer, doorheen wil, en dat er maar weinig doorheen kan. Doorgaans is dat niet heel erg: dan is het rustig genoeg om lekker door die donkere grot onder Nemo te crossen. Maar in de spits, ja, dan is het druk. Dan sta je wel eens vast.

Nou, eerlijk is eerlijk, meestal sta je niet zo heel lang vast in de IJ-tunnel. Dat komt namelijk omdat iemand héél goed heeft nagedacht over hoe dat ding in elkaar steekt. En wat eromheen zit. Resultaat van dat diepe denkproces is dat het vooral héél makkelijk is om uit de IJ-tunnel te komen: van beide kanten uit bezien kom je na de IJ-tunnel bijna direct op een rits stoplichten uit die je daarna via een reeks kruispunten verdelen. Die stoplichten zijn even vervelend maar de uitstroom wordt zo wel in verschillende substromen opgedeeld. Omdat die het minder druk hebben op de weg die voor hun ligt kunnen die lekker doorkachelen.

Maar deze zomer heeft er iemand bij de gemeente even niet goed nagedacht.
Er wordt namelijk druk geklust aan de Noord-kant van de IJ-tunnel. Nou hoor je mij niet klagen over 'moet dat nou allemaal, al die wegopbrekingen' en 'die rotzooi doen ze allemaal van mijn belastingcenten'. Nee, ik geloof heel graag dat de gemeente er hele mooie plannen mee heeft en dat dat geklus allemaal heel noodzakelijk is.

Wat mij alleen een beetje dwarszit is de timing. We hebben namelijk bijna (officieel vanaf 4 september) een lange vakantie achter de rug. Een lange zomervakantie waarin iedereen lekker bruin zat te bakken in Alanya, Barcelona of Bakkum. Een lekkere lange zomervakantie waarin het perfect was geweest om lekker met die IJ-tunnel aan te rommelen.

Maar wanneer begon dat klussen nou? U raadt het al: net tegen het eind van die vakantie. Net als iedereen weer terug begint te komen en druk heen en weer moet racen om allerlei dingen te regelen voor het komend werk- en schooljaar. Met als resultaat dat de wegen aan de Noordkant helemaal open liggen en afgezet zijn, en die oh zo handige distributiefunctie helemaal weg is. En iedereen er dus al een weekje of twee regelmatig helemaal vaststaat.

Kan de verantwoordelijke ambtenaar me even uitleggen waarom hij/zij het een hele slimme keus vond om met dit project te beginnen net terwijl de vakanties aflopen? Of is hij/zij nog met vakantie?

dertien reacties op "Ai, ai, ai-tunnel"

Afwas
-1-  Afwas:
Misschien om het niet al te veel samen te laten vallen met een aantal andere tijdens de vakantie uitgevoerde onderhoudsprojecten?
Rik van der Helm
-2-  Rik van der Helm:
Het is volgens mij echt een hele lastige operatie waarmee ze daar in Noord bezig zijn. Ik kijk iedere dag vanuit de bus mijn ogen uit en zit me suf te piekeren hoe ze hier in vredesnaam die NZ-lijn laten aansluiten. Het lijkt erop alsof de NZ-tunnel vlak naast de IJ-tunnel uit moet komen. Helaas en tot mijn verbazing staat de bus vrijwel nooit stil, zodat ik de zaak eens echt goed in ogenschouw kan nemen.

Groet, Rik
jeroen
-3-  jeroen:
Ik denk dat ze er na de zomer-vakantie mee beginnen omdat dan de bouwvakkers terug zijn van vakantie. Als je geen last wilt hebben van dit soort dingen moet je op vakantie gaan als iedereen hier hard aan het werk is, en lekker rustig thuis blijven als iedereen op vakantie is.
Dr.D
-4-  Dr.D:
-als iedereen hier hard aan het werk is-

eh,eh,eh
Wat zouden de kantoren moetenzonder Windows?
Wat zou Windows zijn geworden zonder 'patience'?

Kantoren vol groene schermen.
Dat heet werk in dit land.
Arnoud de Jong
@Dr.D.
Even een andere reactie citeren en dan over iets totaal anders beginnen beschouwen we niet als on-topic.
Een volgende keer zijn we helaas genoodzaakt om uw deskundige bijdragen op het gebied van kantoren in het algemeen en werk in het bijzonder te verwijderen.
-6-  :
@jeroen: ja zoiets vermoedde ik al - maar maakt dat het een slimme keuze?
Dr.D
-7-  Dr.D:
Goed ik zal het dan even uitleggen @Arnoud (Die overigens verbazend genoeg in koninklijk meervoud spreekt).

De mythe van het arbeids-ethos wordt hier aangekaart,
als je werkt betaal je belasting dus moet de infrastructuur
naar wens voldoen en mag er aan reistijd geen seconde verspild worden.
Dus gaat iedereen in zijn auto op dezelfde tijd naar het werk en terug naar huis.
Stilstaand.
Mopperend op medeweggebruikers.

Het percentage weggebruikers dat de dag op het werk volkomen nutteloos heeft doorgebracht is (nog) niet bekend .
Er zijn maar weinig overheidsambtenaren/administratief personeel die zullen toegeven dat ze dag grotendeels hebben doorgebracht met koffiedrinken en patience spelen.

Maar wel de vouwen in de broek rijden van de wegwerkers...

Verder zijn de vakanties in dit land gespreid.
Arnoud de Jong
@Dr. D.
Het meervoud vloeit voort uit de omstandigheid dat ik het redactiestandpunt in deze mocht vertegenwoordigen.
We streven na dat de discussies alhier zoveel mogelijk helder en on topic blijven. Uw reacties voldoen regelmatig niet aan deze criteria.

Wat uw oorspronkelijke reactie betreft: het feit dat u in een tweede reactie meerdere alinea's nodig heeft om e.e.a. toe te lichten en uit te leggen, spreekt al boekdelen.
En als u meent dat het stuk de mythe van het arbeidsethos aankaart zit u ernaast. Het gaat over de planning van het onderhoud aan de IJ-tunnel. Tja, in zo'n geval wordt een off-topic reactie eigenlijk onvermijdelijk...
Maar goed, die worden dus voortaan weggehaald.
Dr.D
-9-  Dr.D:
Je ziet de grotere verbanden dus echt niet...
Dr.D
-10-  Dr.D:
@Arnoud
Helemaal tot de essentie van het individualisme en de tunnel...

Weer een alinea

Dus.
Afwas
-11-  Afwas:
@Dr.D: Je legt het ook zo lekker helder uit..
Arnoud de Jong
@Dr.D.
Ik zal de redactie voorstellen een extra punt toe te voegen aan de regels voor de discussies op deze site:
'Reacties dienen voor de lezers begrijpelijk te zijn zónder de ondersteuning van geestverruimende middelen.'
Sigi
-13-  Sigi:
Ik vind de reacties van Dr. D. over het algemeen best begrijpelijk (na het drinken van een kopje koffie maar of dat onder geestberruimende middelen valt?)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.