Dat zijn er nog al wat. En ook - voor de zoveelste keer - weer problemen met lijn 6. Vanuit de plek waar ik woon en werk, is de 6 de logische tram naar bijvoorbeeld het Leidseplein of voor mijn zoon naar zijn school in de Fred Roeskestraat. Lijn 6 is net weer in ere hersteld, maar moet in de nieuwe plannen wéér sneuvelen. De lijnen 6 en 16 zijn ook nog eens de enige trams die naar het VU-ziekenhuis rijden.
De lijnen die worden opgeheven, maken deel uit van het fijnmazige deel van het openbaar vervoernet, dat aansluit bij de hoofdlijnen in de stad. Dat fijnmazige net is cruciaal om je per tram of bus een beetje soepel door de stad te begeven. Als dat wordt uitgedund, zal je meer moeten lopen of meer moeten overstappen.
Datzelfde ROA bepaalt niet alleen de eisen, maar stelt ook het geld beschikbaar en deelt de concessie uit aan het GVB, waardoor het GVB het openbaar vervoer in Amsterdam mag verzorgen. Dat gedeeltelijk verzelfstandigde GVB moet dus voldoen aan allerhande voorwaarden die door het ROA worden opgelegd. Marktconform werken, kwaliteitssprong, efficiencyslagen in het lijnennet zijn de termen die ik lees. Dat is onder andere ook wat het GVB in zijn missie heeft opgenomen: marktconform werken.
Marktconform en efficiency! Dat betekent dus blijkbaar het opheffen van lijnen, omdat het GVB er geen geld van het ROA meer voor krijgt. Het GVB is van oorsprong een nutsbedrijf en moet een fijnmazig net van openbaar vervoer aanbieden. Is het niet de gemeenteraad van Amsterdam die zou moeten bepalen wat de behoefte aan openbaar vervoer is? Maar dat is na de gedeeltelijke verzelfstandiging van het GVB en deelname aan het ROA misschien een gepasseerd station.
Onrendabele lijnen? Nou en? Straks kan ik me dankzij dat ROA nog slechts van OV-knooppunt naar Winkelcentrum begeven en van daaruit moet ik dan maar zien hoe ik verder op mijn bestemming kom. Lekker veel overstappen en omrijden, dan kan ik in sommige gevallen beter met de auto gaan. Dit Concept PvE Amsterdam OV is in ieder geval niet de manier om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.
vier reacties op "Van OV-knooppunt naar winkelgebied"
De logica van de markt past niet in de nutssector, omdat die dan twee onverenigbare doelen moet nastreven: enerzijds kwaliteit, laagdrempeligheid en toegankelijkheid, en anderzijds efficiëntie en rendabele bedrijfsvoering. Dat die twee doelstellingen niet samengaan, is bepaald geen nieuw inzicht: het is juist de raison d'être van een gemeentelijk nutsbedrijf. Als de eisen die we stellen aan de kwaliteit en toegankelijkheid van het openbaar vervoer door de vrije markt vervuld konden worden, was het GVB destijds natuurlijk nooit als gemeentelijke dienst opgericht. We hebben ook geen gemeentelijke supermarkten of koekfabrieken, tenslotte.