Januari 2004 schreef Stadsdeelwethouder Werner Toonk op Amsterdam Centraal over de herprofilering van de Bilderdijkstraat / 1e Const. Huygensstraat: "(..) Alle adviezen leken in die beginfase negatief, maar na diverse onderzoeken en een positief raadsbesluit om al enkele jaren voor de herprofilering de groeiplaatsomstandigheden van de bomen te verbeteren, lijkt het nu toch te gaan lukken."
Januari 2005, in het Amsterdams Stadsblad: "Bomen sneuvelen voor veiliger profiel Bilderdijkstraat".
Hoe kan dat nou?
veertien reacties op "Kappen"
Toen ik in april 2002 aantrad en vlak daarna de vraag voorgelegd kreeg wat ik met de bomen in de Bilderdijkstraat wilde bij de komende herprofilering, heb ik een hele duidelijke keus gemaakt: beschouw de bomen maar als keiharde randvoorwaarden, net zo hard als de gevels van de huizen die ook niet verplaatst kunnen worden.
Belangrijke reden daarvoor waren de 2600 handtekeningen die kort daarvoor door bewoners waren ingediend voor het behoud van de bomen. Van de zomer op het terras bij Alverna heb ik met veel genoegen naar de bomen zitten kijken en vol trots aan onze zoon vertelt dat die konden blijven staan, mede dankzij de inspanningen van zijn vader.
Ondertussen pakt het toch anders uit. De raad heeft vorig jaar een profiel vastgesteld dat uitgaat van een vrijliggende trambaan, een smalle rijweg, smalle schuin omhooglopende parkeervakken, de rij met bestaande bomen en vervolgens een vrijliggend fietspad en een smal trottoir. Van meet af aan wisten we dat bij dit profiel een (beperkt) aantal bomen waarschijnlijk om zou moeten.
Nu blijkt echter uit diverse onderzoeken dat als we dit profiel realiseren er zo’n tweederde van het totale aantal bomen om moeten. Omdat ze op de verkeerde plaats staan, omdat er sprake is van stamrot, of omdat de wortels veel te hoog liggen om een (noodzakelijk) hoogteverschil tussen fiets- en voetpad te kunnen maken. Ook als we wachten tot 2009 zijn er nog geen garanties dat de bomen kunnen blijven.
Kijkend naar ervaringen uit het verleden dan weten we bovendien dat er tijdens zo’n herprofilering ook vaak nog bomen sneuvelen, omdat er toch vrij ingrijpende werkzaamheden met zware voertuigen uitgevoerd worden. En als er dan toch zo’n tweederde van de bomen om moeten, dan is het naar mijn idee beter om ze allemaal te vervangen door nieuwe bomen, zodat ook het trottoir breder kan en we kunnen voldoen aan de minimale maten van de rijweg, trambaan en parkeervakken.
Het dagelijks bestuur van Stadsdeel Oud-West heeft op mijn voostel in december daarom het besluit genomen om de Stadsdeelraad te vragen om een nieuw besluit te nemen om de straat toch anders in te richten, met nieuwe bomen. Voor mij was dat een van de moeilijkste besluiten van deze bestuursperiode, te meer daar ik weet dat heel veel mensen erg begaan zijn met de huidige bomen.
Als je bedenkt dat het uiteindelijk neerkomt op een keuze tussen een goede verkeersveiligheid of het behoud van (enkele van de) bestaande bomen, dan lijkt mij dat we een logische (maar pijnlijke) keus gemaakt hebben. De definitieve keus wordt uiteindelijk gemaakt door de raad die er in februari over stemt.
De meeste bomen zouden zo een operatie toch niet overleven en het werk zou veel langer in beslag nemen als men om de berstaande bomen moet werken. Het lijkt me een verstandig keuze om onze klein kinderen mooie bomen in een mooie straat te laten erven in plaats van mooie bomen nu die verbeteringen in de weg staan. Ruimte scheppen voor fietsers en voetgangers en minder voor auto’s is ook een groene beleid, toch?
Groet
Martin
Groet
Martin