Wist ik veel. Klemmen kost geld, tering veel geld!
Naïef als ik ben, dacht ik dat de geklemde automobilist een eerlijke prijs betaalt. Of, naïever, dat het de gemeente wel een paar zakcentjes zou opleveren.
In 2004 betaalt de geklemde en getergde, automobilist € 87. Zijnde € 42 boete en € 45 voor het ongevraagd aanbrengen en het noodzakelijke verwijderen. Dat blijkt niet kostendekkend te zijn!
Anno 2005 betaalt een geklemde automobilist € 95.
Is dit dan een eerlijke prijs? Is het klemmen nu kostendekkend? Welnee! Even rekenen: elke klem kost de gemeente € 221,82. De geklemde automobilist vergoed € 50, dussuh… De gemeenschap legt per klem € 171,82 bij. Met 30.000 klemmingen per jaar kost dat ruim 5 miljoen euro.
En raad ‘ns welk stadsdeel niet kan rekenen en blijft klemmen? Stadsdeel Centrum natuurlijk.
tien reacties op "Wielklem kost geld"
En ik heb niet eens een auto!
AMSTERDAM – Een wielklem gaat in 2005 bijna tien procent meer kosten dan vorig jaar. Wie een klem om zijn wiel vindt, moet 95 euro betalen. Alleen stadsdeel Centrum zet auto’s zonder geldig parkeerkaartje nog vast.
Vorig jaar betaalde een automobilist voor een klem nog 87 euro, 42 euro boete en 45 euro voor het aanbrengen en verwijderen van het gele ding. Nu wordt dat respectievelijk 45 en 50 euro. De gemeente blijft met de boete nog net binnen het wettelijk voorgeschreven maximum van 46 euro.
Overigens kost het klemmen de gemeenschap meer geld dan het oplevert. Het aanbrengen en verwijderen kost de gemeente dit jaar 221,82 euro per auto, maar er wordt dus maar 50 euro in rekening gebracht. Omdat er in 2005 naar verwachting 31.000 auto’s geklemd zullen worden, kost dat de gemeenschap ruim vijf miljoen euro. De gemeenteraad moet nog instemmen met de voorgestelde verhoging.
Moet je de meter maar vullen en anders lopen, fietsen of het OV pakken. De parkeercontroleurs doen ook maar hun werk om een boterham te verdienen, toch ?!
Ik wijs erop dat de de toeristen (m.u.v. duitsland en belgie)hun boete niet betalen zonder wielklem
In het centrum krijg je sinds de zomer eerst een bon en later een wielklem (voorheen het Den Haag model)
dat betekent in de meeste gevallen dat alleen de toeristen de dupe zijn.
Red light district en wielklem en co.
Sinds we in Oud-West de wielklem hebben afgeschaft (april 2003) bespaart het stadsdeel op de handhaving 700.000 Euro (!). Geld dat we gebruiken om parkeergarages voor bewoners te bouwen of bestaande parkeergarages voor vergunninghouders open te stellen.