Home > > Wielklem kost geld

Wielklem kost geld

Wist ik veel. Klemmen kost geld, tering veel geld!

Naïef als ik ben, dacht ik dat de geklemde automobilist een eerlijke prijs betaalt. Of, naïever, dat het de gemeente wel een paar zakcentjes zou opleveren.

In 2004 betaalt de geklemde en getergde, automobilist € 87. Zijnde € 42 boete en € 45 voor het ongevraagd aanbrengen en het noodzakelijke verwijderen. Dat blijkt niet kostendekkend te zijn!

Anno 2005 betaalt een geklemde automobilist € 95.

Is dit dan een eerlijke prijs? Is het klemmen nu kostendekkend? Welnee! Even rekenen: elke klem kost de gemeente € 221,82. De geklemde automobilist vergoed € 50, dussuh… De gemeenschap legt per klem € 171,82 bij. Met 30.000 klemmingen per jaar kost dat ruim 5 miljoen euro.

En raad ‘ns welk stadsdeel niet kan rekenen en blijft klemmen? Stadsdeel Centrum natuurlijk.


tien reacties op "Wielklem kost geld"

Merel
-1-  Merel:
Ja, dat viel mij ook al op toen ik die berekening zag…
Wieland
-2-  Wieland:
Huh? Dus van de gemeentelijke belastingaanslag die ik afgelopen week heb betaald, kunnen welgeteld twee hele klemmen gefinancierd worden?

En ik heb niet eens een auto!
stefan
-3-  stefan:
ja jongen, daar gaan onze verdiende centjes
caroline
-4-  caroline:
tja, dit komt nu weer in de pers. Wie weet hoeveel van dit soort onrendabele projecten er nog meer in de begrotiing staan van het stadsdeel. Enne, welke mensen worden er geklemd, bewoners of bezoekers. Zijn het bezoekers dan zijn we als bewoner allemaal de klos. Kortom, weg met die klem, goede transferia met pendelende busjes (wel met hostes die gelijk mensen de leuke plekjes laten zien, hapje en drankje erbij uiteraard gesponsoort door lokale horeca (gelijk goede reclame). Tja, ik zou het wel weten!
Het Parool
-5-  Het Parool:
Van een verslaggeefster
AMSTERDAM – Een wielklem gaat in 2005 bijna tien procent meer kosten dan vorig jaar. Wie een klem om zijn wiel vindt, moet 95 euro betalen. Alleen stadsdeel Centrum zet auto’s zonder geldig parkeerkaartje nog vast.
Vorig jaar betaalde een automobilist voor een klem nog 87 euro, 42 euro boete en 45 euro voor het aanbrengen en verwijderen van het gele ding. Nu wordt dat respectievelijk 45 en 50 euro. De gemeente blijft met de boete nog net binnen het wettelijk voorgeschreven maximum van 46 euro.
Overigens kost het klemmen de gemeenschap meer geld dan het oplevert. Het aanbrengen en verwijderen kost de gemeente dit jaar 221,82 euro per auto, maar er wordt dus maar 50 euro in rekening gebracht. Omdat er in 2005 naar verwachting 31.000 auto’s geklemd zullen worden, kost dat de gemeenschap ruim vijf miljoen euro. De gemeenteraad moet nog instemmen met de voorgestelde verhoging.
Mark
-6-  Mark:
Vergeet niet dat de klemmen ook worden ingezet om ervoor te zorgen dat automobilisten de parkeerkaartjes betalen. Als je de opbrengsten daarvan meerekent, levert het parkeerbeleid IIRC wel geld op. Ja, ja: lies, lies en statistics (en journalistiek). Het is kortom maar waar je de kosten en de baten mee vergelijkt. Geen geklemde zal blij zijn als er een kostendekkend tarief voor wordt gevraagd, nl 221 euri’s. Dus de andere parkeerders betalen lekker mee :-(
Henk
-7-  Henk:
Ik ben voor wegslepen. Niet betaald? Weg met die kar! Ik betaal wel braaf voor mijn vergunning en wil gewoon mijn auto kunnen parkeren. En laat de gemeente nu al die touristen eens duidelijk maken dat je je auto beter niet de binnenstad kunt parkeren, bijv. door borden langs de snelweg: Auto parken? Nicht im Zentrum! Maar dan vanzelfsprekend wl met een goed OV alternatief komen. ‘t Hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
Martin
-8-  Martin:
Alles kost geld, dus ook de WIELKLEM !!
Moet je de meter maar vullen en anders lopen, fietsen of het OV pakken. De parkeercontroleurs doen ook maar hun werk om een boterham te verdienen, toch ?!
martino
-9-  martino:
de wielklem schrikt af waardoor mensen eerder een kaartje kopen dan bon zonder wielklem. hoger rendement met wielklem
Ik wijs erop dat de de toeristen (m.u.v. duitsland en belgie)hun boete niet betalen zonder wielklem
In het centrum krijg je sinds de zomer eerst een bon en later een wielklem (voorheen het Den Haag model)
dat betekent in de meeste gevallen dat alleen de toeristen de dupe zijn.
Red light district en wielklem en co.
Werner Toonk
-10-  Werner Toonk:
Ja, klemmen dat kost de gemeente inderdaad geld. Daarnaast is ook het handhaven met klemmen veel duurder en inefficienter. Duurder omdat er een auto met de handhavers mee moet met daarin de klemmen. Inefficienter omdat die auto bestuurt moet worden door iemand die anders kon controleren of er wel betaald is.
Sinds we in Oud-West de wielklem hebben afgeschaft (april 2003) bespaart het stadsdeel op de handhaving 700.000 Euro (!). Geld dat we gebruiken om parkeergarages voor bewoners te bouwen of bestaande parkeergarages voor vergunninghouders open te stellen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.