Home > > Fietsenstalling

Fietsenstalling

De fietstocht van mijn huis naar het Centraal Station duurt ongeveer vijftien minuten. Toch ga ik altijd een half uur van tevoren weg.
Oorzaak? De enorme bende op het stationsplein en de absolute onmogelijkheid om je fiets te parkeren.

De fietsflat is bijna de enige legale plek om je fiets te stallen. Ik kom vanuit het oosten en het is mij tot op de dag van vandaag niet duidelijk hoe ik zonder verkeersregels te overtreden van de Nieuwmartkkant naar de fietsflat kom. Maar goed, eenmaal over stoepen gefietst bij de flat aangekomen, begint het probleem pas echt.
De fietsflat is vol. Altijd. Soms kun je je fiets dwars parkeren, of naast een andere, maar het is mij al heel lang niet gelukt om mijn fiets op een juiste manier in de flat te stallen.
Enige mogelijkheid: je fiets buiten de rekken, tegen de brugleuning of op de standaard parkeren. De grote borden dat dat niet mag negerend.

Nu lees ik in de Volkskrant dat er de laatste dagen heel veel fietsen (niet alleen bij het Centraal Station, ook op andere plekken) zijn weggehaald. En dat de fietsen vervolgens in de buurt van Haarlem kunnen worden opgehaald.
Ongelooflijk.
Laat de gemeente eindelijk eens iets aan de fietsenstalling doen!
Waarom is er niet allang een andere mogelijkheid bedacht voor dit probleem?
Een andere fietsflat, aan de oostzijde bijvoorbeeld? Een paar extra verdiepingen op de huidige? Een goede stallingsmogelijkheid aan de achterzijde?

Als die opties allemaal financieel of logistiek niet mogelijk zijn, dan kun je het verkeerd plaatsen van fietsen op zijn minst gedogen.
Zonde.
Een stad waar fietsen zo belangrijk is, zou beter moeten weten.

In het artikel in de Volkskrant staat dat je als gedupeerde fietser in de stalling in Haarlem een bezwaarschrift kunt krijgen om het parkeerwanbeleid aan te vechten.
Staat dat bezwaarschrift ergens ook online?

vijftien reacties op "Fietsenstalling"

Lawyerzwelgje
-1-  Lawyerzwelgje:
Niks bezwaarschrift, maar een O P L O S S I N G ! ! !
De overlast voor de burger is er groot genoeg voor.

Een tweede fietsflat, een helder handhavings- en gedoogbeleid dat de paden voor wandelaars en fietsers vrijhoudt en de overige ruimte optimaal benut, en serieus toezicht om diefstal te voorkomen. Hoeveel academici werken er ook weer bij de gemeente Amsterdam? Is er al een geweest van de dienst DIVV die op het idee kwam om de situatie ter plekke in ogenschouw te gaan nemen en dat periodiek te blijven doen? Of is er alleen maar gekeken van achter de bureua’s of door uiterst onbekwame mensen? Of allebei? Dat is tenminste de indruk die ik krijg.
k.
-2-  k.:
fietsen tegen brugleuningen zijn mooi! ook als er genoeg plek in een of andere fietsflat is moet het toch mogelijk blijven om je fiets gewoon op een brug te parkeren. de foto van thomas schlijper hieronder is weer eens een prachtig voorbeeld.
Adam Smid
-3-  Adam Smid:
@Lawyerzwelgje: Er ís een beleidsambtenaar van DIVV langsgeweest daar. Die de noodzakelijke conclusie trok: Er moeten meer beleidsambtenaren bijkomen, want het is een heel groot probleem. De betreffende FTE’s staan inmiddels in de begroting. Vervolgens heeft het stadsdeel centrum ook nog een aantal beleidsambtenaren er op gezet, maar die kosten helaas zoveel dat het neerzetten van een tweede fietsflat te duur werd.
rickert
-4-  rickert:
Je kan zonder de regels te overtreden via de noordkant van het station fietsen. Onder de spoorbrug, bij de fietsboot in de buurt is nog altijd plaats. Het is even omrijden, maar dan heb je wel wat ;)
Lawyerzwelgje
-5-  Lawyerzwelgje:
Wot? Was dit als cynisch bedoeld, of zo?

Er moeten geen ambtenaren bij, er moeten fietsparkeerplekken bij! Daar heb je niet in de eerste plaats beleidsambtenaren voor nodig, maar een (deel)raadsbesluit en een budget voor de uitvoerende dienst.

Zet anders gewoon ergens een rode streep om de wandelroutes vrij te houden, die aangeeft tot waar het fietsparkeerverbod in de APV wordt gehandhaafd. Iedere fiets die daaroverheen geparkeerd wordt, onmiddelijk afvoeren naar AFAC. En de rest lekker met rust laten. Dat kan Stadstoezicht zelf zonder enig probleem doen, en dan heb je in afwachting van deugdelijk beleid tenminste een fatsoenlijke houding aangenomen tegenover de fietsende burger.
Ingrid
-6-  Ingrid:
Hoe herkenbaar. Komend van het oostelijk havengebied kon ik achter CS bij de pont mijn fiets meestal wel parkeren. De pont is verhuisd, de rekken ook. Naar de oostelijke onderdoorgang, ver weg van iedere ingang van het station. Die rekken blijven dan ook nogal leeg.
We doen het met een wethouder die niet van fietsen houdt. Die vindt dat we voor het parkeren van fietsen ook maar moeten gaan betalen. Dus is hij alleen bereid om meer plekken dicht bij CS te maken als we daarvoor gaan betalen. En het erge is, hij krijgt nog zijn zin ook. Sinds “mijn” rekken bij de pont weg zijn, stal ik mijn fiets noodgedwongen betaald. Met tegenzin. Maar de tegenzin bij een kwartier eerder opstaan was groter. Daar gaan mijn principes…
ivet
-7-  ivet:
ik ben juist enorm te spreken over de fietsflat. goed vormgegeven, voldoende ruimte rondom de fiets, veilig gevoel, en ik ben tot nog toe slechts 2x onverrichterzake weer naar beneden geroetsjd vanwege geen plek. ik kom er echt vaak.

het probleem zijn de fietsers die te lui zijn om te zoeken (want dat kost wel even wat tijd) of die hun fiets per se pal voor de ingang van het station willen neerkwakken (je zou maar een stukje moeten lopen…).

meer snelweg lost geen enkele file op. meer fietsflat doet dat ook niet.

voor mijn bijna, bijna nooit kom ik een volle fietsflat tegen. regelmatig moet ik tot aan de top gaan, en heel soms is er geen plek. maar
ivet
-8-  ivet:
bovenstaande laatste alinea moet natuurlijk even gedeleet worden…
Lawyerzwelgje
-9-  Lawyerzwelgje:
Als je ’s ochtends vroeg bent is het geen enkel probleem. Maar ik moet de trein vaak hebben na negenen. Ik ben echt al wel wat vaker onverichterzake weer naar beneden gegaan. Dat ‘hoog zoeken’, daar ben ik mee gestopt. Dan ben ik 5 minuten kwijt aan het niet-parkeren van de fiets en kan alsnog illegaal gaan parkeren. Dan loop ik dus het risico op een dag van zowel mijn trein, als mijn fiets weg. Geen acceptabel risico, naar mijn mening.
Die luiheid van fietsers is een feit, maar geen oorzaak. Er past best een stel extra fietsen op die fietsflat. Zeg, enkele tientallen. Maar met geen mogelijkheid de vele honderden die er verkeerd geparkeerd staan.
coen
-10-  coen:
er komt een tweede fietsflat naast de pont zie http://www.amsterdam.nl
ik zelf zet mijn fiets ook nooit meer in de flat, maar naast de brug, westkant station dus..
die achter het centraal ga ik ook niet gebruiken, ver lopen naar CS..
Robin
-11-  Robin:
je hebt gelijk Coen, volkomen verkeerde plek, ook nog eens sociaal onveilig. Ik lees dat de vorig ontworpen fietsflat een nominatie heeft gekregen. Gaat het nu om de architectuur of over het gebruik en de plek waar je een dergelijke voorziening neerzet? Ik zou zeggen Coen, gewoon even laten horen dat je het niet eens bent met de plek/gebruik. Lijkt mij handig, wie weet sleep je er nog wat uit!!!
r.f.s. de wijn
-12-  r.f.s. de wijn:
waar is de fietsenstalling (50 ct) bij de bijenkorf gebleven? was er eindelijk een, is hij weer verdwenen.

roemert.
Justus
-13-  Justus:
Ik heb sinds kort een scoortertje gekocht omdat de verre fietstocht naar CS in de ochtend mij teveel gedoe werd. Weet iemand waar een goede legale plek is om deze te plaatsen dicht bij het station? Mijn fiets zette ik altijd gewoon tegen de brug omdat de fietsflat altijd vol zat. Ik hoorde echter verhalen van scooters die worden verwijderd en boetes die worden uitgedeeld. ALvast bedankt.
Norma
-14-  Norma :
Vind het vervelnd als ik een ijsje haal bij Van der linde en ik 10 min moet zoeken voor een plek om mijn fiets te parkeren..wat je niet over moet hebben voor het lekkerste ijsje van Amsterdam he?groetjes..norma
JLS
-15-  JLS:
Fiets parkeren op straat; wordt hij gejat. Fiets vast aan een brug of paal; wordt hij weggehaald door de gemeente. Fiets in de fietsflat CS; wordt hij ook verwijderd...ophalen tegen kostenvergoeding en een nieuw slot! Waar mag ik mijn fiets wel parkeren??

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.