Home > > Waar blijven wij?

Waar blijven wij?

Wij Amsterdammers maken van ons hart geen moordkuil. Ook op Amsterdamcentraal zijn al veel woorden gewijd aan de vaak benarde positie van de fietser in het Amsterdamse verkeer. Plots openslaande portierdeuren, te hard voorbij razende auto's, auto's die het voorsorteervak voor fietsers innemen, gesneden worden als je rechtdoor gaat, asociale chauffeurs. Het gedrag van de gemiddelde automobilist verander je niet zo makkelijk. Ik moet toegeven: verplaatsend per vierwielen door de stad denk ik ook anders over de tweewieler. Toch kan ook de meest gehaaide automobilist niet ontkennen dat de fietser altijd de ondergeschikte rol heeft in het verkeer en telkens weer veel voor z’n kiezen krijgt van de chauffeur in z’n veel sterker wapen: de auto.

Hoe krijgen wij automobilisten zover dat ze naar ons luisteren? Respect willen we!

Fietsers in Berlijn pakken dat heel anders aan. Zij klagen niet alleen over de rijstijl van de Berlijnse chauffeurs maar ondernemen ook actie. 250.000 fietsers in Berlijn demonstreerden afgelopen zondag om meer respect te eisen van automobilisten. De demonstratie vorig jaar trok 100.000 deelnemers. Berlijn, de stad die op dit moment hard op weg is om de hipste hoofdstad van Europa te worden, als ze dat al niet zijn. Zij laten niet langer over zich lopen.

Waar blijven wij? Met woorden alleen redden we het niet.


vier reacties op "Waar blijven wij?"

Philip
-1-  Philip:
Ik ben én fietser, én automobilist, en als fietser weet ik heel goed hoe ik automobilisten in het gareel krijg. Als je weet dat de grootste angst van de meeste vierwieligen het gevreesde Krasje op de Lak is, dan wordt het allemaal een stuk makkelijker. Een assertieve, zichtbare opstelling doet wonderen. Als ik op de gracht fiets en een auto komt me tegemoet ga ik niet een beetje schuchter langs de kant om me met een marginale tussenruimte in te laten halen, nee, ik ga lekker pontificaal op het midden van de weg fietsen, ondertussen strak de bestuurder aankijkend (je moet naar de bestuurder kijken, niet naar de auto). Scares the shit out of’m, en je overlevingskansen zijn een stuk beter. Het geldt overal, als ze je kunnen zien, en je maakt met je lichaamstaal duidelijk dat je volledig bereid bent om je leven en de integriteit van je fiets prijs te geven om dat gevreesde Krasje aan te brengen, houden zij zich wel gedeisd.
Anja
-2-  Anja:
Ik vind eigenlijk dat wij fietsers meer macht hebben dan de auto’s. Het is vooral door de fietsers best lastig om hier auto te rijden: fietsers die door rood rijden, ineens opdoemen, krassen maken. Ik vind het reuze meevallen. Het lijkt me heel anders om in bv Parijs te fietsen! Daar let geen automobilist op een fietser, hier kan je aardig je gang gaan.
actie nu :p
-3-  actie nu :p:
Misschien moeten alle fietsers uit protest allemaal licht laten aanbrengen op hun rijwiel. Vervolgens lekker recalcitrant, met z’n allen consequent richting aangeven alvorens de af te slaan. Daarnaast lijkt het me een goed plan om, om een duidelijk gebaar te maken, massaal te stoppen met bellen als je aan het verkeer deelneemt op je rijwiel en je ook daadwerkelijk met het verkeer bezig te houden. Dus gewoon eens niet achteloos als een druif op twee wielen door de stad cruisen. Lekker obstinaat niet met drie man naast elkaar gaan rijden waar dat godsonmogelijk is, en om het ultieme statement te maken, structureel wel kijken of je Überhaupt kan inhalen wanneer je die trage drol op die driewieler voor je wilt passeren.

Helaas zal elke fietser eerst een tijdje in een auto moeten hebben gereden voordat ik op ook maar een greintje begrip durf te rekenen. Heus er zijn ook meer dan genoeg onnozele automobilisten. Fouten worden door zowel automobilisten als fietsers gemaakt en aso’s vind je ook in beide categorieën. Is het niet meer dan genoeg dat onze huidige wetgeving bepaalt dat zelfs bij een aanrijding (binnen de bebouwde kom), veroorzaakt door de meest stompzinnige fietser/voetganger, de automobilist altijd aansprakelijk is?

Alsjeblieft fietser kijk eerst ff naar je eigen gedrag alvorens jezelf in een slachtofferrol te positioneren :p
Ton
-4-  Ton:
Nou ik dwing als amsterdamse fietser wel respect af van automobolisten vind ik zelf. Vooral straten als de van de woustraat zijn heerlijk. Geen auto is sneller dan jou..

Het is jammer dat ‘t referendum om de binnenstad helemaal auto vrij te maken niet er door gekomen is destijds.

Normaal gesproken rij ik alleen nog op de fiets door Amsterdam. Nou huurde ik pas een auto om naar een vakantieadres te rijden, Toen heb ik nog even op vrijdag namiddag door de stad gereden. Er was geen doorkomen aan! Ik geloof dat ik wel een half uur heb gedaan over een stukje waar ik normaal 10 minuten over fiets. En maar wachten bij de stoplichten. En ondertussen fietsers langs alle kanten van je auto.

Je stelling dat auto’s meer respect moeten hebben voor fietsers vind ik een beetje zinloos.. Nee ik vind dat de auto’s gewoon de binnenstad niet meer in mogen. Het is gewoon te druk voor ze, hoe kan je nou rustig en hoffelijk rijden onder dit soort omstandigheden. Weg met de auto’s uit de binnenstad. Probleem opgelost.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.