De omstreden Noord/Zuidlijn is nu al een tijdje in aanbouw. Hoewel de tunnel in 2011 klaar moet zijn kan het mij niet snel genoeg klaar zijn.
Wat voor een stad is Amsterdam nou? Waar London, Parijs, Tokio en New York bij de Echte Groten horen, klagen Amsterdammers al jaren dat hun eigen stad eigenlijk niet meer is dan het grootste dorp van , nou, vooruit, zo arrogant zijn we nog wel, Europa, dan. Wanneer geboren en getogen Hippe Amsterdammers elkaar toevallig in de Zebra Lounge, de Bitterzoet, de Panama of, maar dan hoor je er echt niet meer bij, de Supperclub nog eens tegenkomen dan barsten ze uit in een lofzang op hun myriaden tripjes naar vooral Die Andere Grote Metropolen die de wereld rijk is. Het mag altijd een wonder heten dat deze twee Leco-lookers elkaar hier nog treffen want inderdaad, ze zijn eigenlijk al weer op weg. Naar Elders, met een grote E.
Maar dat continue geweeklaag over de beroerde staat van de Republiek Amsterdam richtte zich gek genoeg ook op dat ene bouwproject, dat Amsterdam nou net iets meer moest laten lijken op de Grote Vier, wier namen met ontzag en glimmende oogjes vooral op fluweelzachte fluistertoon uitgesproken dienen te worden: London, Parijs, Tokio, New York. Want waar dit illustere viertal een metro-netwerk hebben waar je meer dan 'U' tegen zegt (meestal iets van 'pfoeh', of 'allejezus', of, wanneer twee haltes naar Heathrow onverwacht niet net zo kort duren als van Centraal naar Waterlooplein, en je vliegtuig dreigt al te vertrekken 'kreng, schiet op!'), moet Amsterdam het stellen met niet meer dan vier schamele metrolijntjes: een 51 speciaal voor de Amstelveners, een 53 voor Diemen en een 54 voor de Bijlmer, en om het af te maken, een zogeheten 'ringlijn', lijn 50, die niet eens een geheel rondje rondom Amsterdam rijdt en haar naam dus niet waardig is.
Die dubieuze achterstand besloot de gemeente middels een gedurfd en gewaagd project in te lopen: de Noord/Zuid-lijn. Een lijn die Noord met de rest van de stad moet verbinden, en die van De Pijp en de Albert Cuyp een regelrechte kopie moet maken van het Londonse Camden Town, waarvan iedereen weet dat het hip is, omdat ze de metrobordjes ervan kennen. Die lijn kan er wat mij betreft niet gauw genoeg komen: meer connectiviteit, om maar eens 'je bent zo lekker gewoon gebleven'-Nederlands te gebruiken, betekent mijns inziens ook meer productiviteit. Bovendien is het ook raar dat de 87.000 inwoners van Noord, toch al iets meer dan 10% van het totale inwonertal van 'Duh Sittieeee!' niet via een metro verbonden zijn met de rest van de stad. Voeg daarbij de verreikende ambities van dit stadsdeel , en we zien dat het tijd is voor een metro in Noord. Wat mij betreft is die lijn dus een goed idee en een prima middel om de stad meer 1 geheel te maken, goed voor de werkgelegenheid, en goed voor het kosmopolitische beeld wat Amsterdam van zichzelf hebben wil. Hoe eerder die lijn er is, hoe beter.
Toen ik dus gister op een partijtje een van de ingeneurs van Strukton voor de Noord/Zuidlijn tegenkwam, feliciteerde ik hem dan ook uitbundig met 'hun' gedurfde project. Ik complimenteerde hem tot ik scheel zag, en stelde gefascineerd allerlei vragen om maar duidelijk te maken dat niet heel Amsterdam tegen dit idee was. Dat allemaal om te verhullen wat ik werkelijk dacht: 'Idioot! stop met bier drinken en ga terug naar je werk! hup, de grond in, boren met dat ding, al stort heel Centraal en daarbij de hemel in....werken moet je, werken! Af moet 'ie, AF!'
Want hee: We hebben het wel over de metrolijn die mij vlug in het centrum krijgen kan.
twintig reacties op "Noord/Zuid-lijn"
Zij leggen het loodje zonder enige fatsoenlijke compensatie vanuit de Gemeente Amsterdam voor het prestige van de stad. “Zo snel mogelijk de lijn aanlegggen!” O ja? En mogen de bewoners dan ook nog even slapen? 82Decibel bouwlawaai op de gevel is continue Motorhead in Paradiso.
15 uur per dag een hel van overlast is niet Heldhaftig Vastberaden en Barmhartig maar gewoon a-sociaal en hufterig naar de eigen bewoners!
Wat is de status projectmanager?!?! kom op he werken werken werken, je kan het.
ik wil zo snel mogelijk van CS naar RAI
“15 uur per dag een hel van overlast is niet Heldhaftig Vastberaden en Barmhartig maar gewoon a-sociaal en hufterig naar de eigen bewoners!”
Wat wil je nu, 10 jaar lang 15 uur per dag een hel of 20 jaar lang 7.5 per dag een hel? Of misschien 6 jaar 24 uur per dag een hel?
Als je voor die laatste optie gekozen had was je er nu al bijna vanaf geweest...
Iemand die hierover iets weet te melden?
Wat een leuk stuk! Ook ik kan niet wachten op meer -en beter- openbaar vervoer.
Wat ik niet begrijp is dat jij de bezoekers van pakweg Bitterzoet (voorheen Pompoen) rekent tot geboren en getogen Amsterdammers!
Juist daar, en in al die andere hippe tenten vind je iedereen, behalve geborenen getogen Amsterdammers.
Maar al die verwende NIEUWE Amsterdammers gaan heel snel weer vertrekken zodra het 2 de kind zich aandient en komen dan terecht bij het volk waar ze zo graag bij wilden horen en dat al sinds 'ezeltjesjaren' woont in Almere, Lelystad (en nog zowat)
Dus niet klagen hoor! Wij -de enige echte geboren en getogen Amsterdammers - hebben dan een heel uitgebreid en comfortabele metro-lijn geheel voor onszelf!
Persoonlijk zou ik graag zien dat jonge gezinnen in Amsterdam bleven maar dan is goede nieuwbouw die betaalbaar -en kindvriendelijk is- noodzakelijk.
Dan mogen ze van mij ook nog gratis op de nieuwe metro!
Wel denigrerende reacties naar tegenstanders van toen.
Debatkampioen?
Meer een meeblater...
Nu zelfs de grootste sukkel beseft dat je in het moeras onder de oude stad niet moet graven!
en dat het meer kost dan begroot? tja ach.. zo gaat dat.
Trouwens, zou Amsterdam financieel niet aan deze lijn ten onder gaan? We kunnen nu zien dat the sky toch niet the limit is....