Home > > Noord/Zuid-lijn

Noord/Zuid-lijn

De omstreden Noord/Zuidlijn is nu al een tijdje in aanbouw. Hoewel de tunnel in 2011 klaar moet zijn kan het mij niet snel genoeg klaar zijn.

Wat voor een stad is Amsterdam nou? Waar London, Parijs, Tokio en New York bij de Echte Groten horen, klagen Amsterdammers al jaren dat hun eigen stad eigenlijk niet meer is dan het grootste dorp van , nou, vooruit, zo arrogant zijn we nog wel, Europa, dan.  Wanneer geboren en getogen Hippe Amsterdammers elkaar toevallig in de Zebra Lounge, de Bitterzoet, de Panama of, maar dan hoor je er echt niet meer bij, de Supperclub nog eens tegenkomen dan barsten ze uit in een lofzang op hun myriaden tripjes naar vooral Die Andere Grote Metropolen die de wereld rijk is. Het mag altijd een wonder heten dat deze twee Leco-lookers elkaar hier nog treffen want inderdaad, ze zijn eigenlijk al weer op weg. Naar Elders, met een grote E.

Maar dat continue geweeklaag over de beroerde staat van de Republiek Amsterdam richtte zich gek genoeg ook op dat ene bouwproject, dat Amsterdam nou net iets meer moest laten lijken op de Grote Vier, wier namen met ontzag en glimmende oogjes vooral op fluweelzachte fluistertoon uitgesproken dienen te worden: London, Parijs, Tokio, New York.  Want waar dit illustere viertal een metro-netwerk hebben waar je meer dan 'U' tegen zegt (meestal iets van 'pfoeh', of 'allejezus', of, wanneer twee haltes naar Heathrow onverwacht niet net zo kort duren als van Centraal naar Waterlooplein, en je vliegtuig dreigt al te vertrekken 'kreng, schiet op!'), moet Amsterdam het stellen met niet meer dan vier schamele metrolijntjes: een 51 speciaal voor de Amstelveners, een 53 voor Diemen en een 54 voor de Bijlmer, en om het af te maken, een zogeheten 'ringlijn', lijn 50, die niet eens een geheel rondje rondom Amsterdam rijdt en haar naam dus niet waardig is.

Die dubieuze achterstand besloot de gemeente middels een gedurfd en gewaagd project in te lopen: de Noord/Zuid-lijn. Een lijn die Noord met de rest van de stad moet verbinden, en die van De Pijp en de Albert Cuyp een regelrechte kopie moet maken van het Londonse Camden Town, waarvan iedereen weet dat het hip is, omdat ze de metrobordjes ervan kennen. Die lijn kan er wat mij betreft niet gauw genoeg komen: meer connectiviteit, om maar eens 'je bent zo lekker gewoon gebleven'-Nederlands te gebruiken, betekent mijns inziens ook meer productiviteit. Bovendien is het ook raar dat de 87.000 inwoners van Noord, toch al iets meer dan 10% van het totale inwonertal van 'Duh Sittieeee!' niet via een metro verbonden zijn met de rest van de stad. Voeg daarbij de verreikende ambities van dit stadsdeel , en we zien dat het tijd is voor een metro in Noord. Wat mij betreft is die lijn dus een goed idee en een prima middel om de stad meer 1 geheel te maken, goed voor de werkgelegenheid, en goed voor het kosmopolitische beeld wat Amsterdam van zichzelf hebben wil. Hoe eerder die lijn er is, hoe beter.

Toen ik dus gister op een partijtje een van de ingeneurs van Strukton voor de Noord/Zuidlijn tegenkwam, feliciteerde ik hem dan ook uitbundig met 'hun' gedurfde project. Ik complimenteerde hem tot ik scheel zag, en stelde gefascineerd allerlei vragen om maar duidelijk te maken dat niet heel Amsterdam tegen dit idee was. Dat allemaal om te verhullen wat ik werkelijk dacht: 'Idioot! stop met bier drinken en ga terug naar je werk! hup, de grond in, boren met dat ding, al stort heel Centraal en daarbij de hemel in....werken moet je, werken! Af moet 'ie, AF!'

Want hee: We hebben het wel over de metrolijn die mij vlug in het centrum krijgen kan.


twintig reacties op "Noord/Zuid-lijn"

mak  amsterdam
-1-  mak amsterdam:
kijk op dit adres daar ist over de noord zuid lijn ook videos http://www.ciiid.nl/
mak amsterdam
-2-  mak amsterdam:
kijk op dit adres http://www.ciiid.nl/ en daarna klik op INFRA daar is meer projecten mahler en zo verder
Henri van Maanen
-3-  Henri van Maanen:
Dat de politieke leiding van Amsterdam besluit tot aanleg van deze OV-lijn is prima fijn. Echter: er is van meet af aan bij de projectering van de aanleg volstrekt geen rekening gehouden met de bewoners van de Ferdinand Bolstraat die nu IN de bouwput wonen met een hel aan Lawaai, trillingen, stank en modder.
Zij leggen het loodje zonder enige fatsoenlijke compensatie vanuit de Gemeente Amsterdam voor het prestige van de stad. “Zo snel mogelijk de lijn aanlegggen!” O ja? En mogen de bewoners dan ook nog even slapen? 82Decibel bouwlawaai op de gevel is continue Motorhead in Paradiso.
15 uur per dag een hel van overlast is niet Heldhaftig Vastberaden en Barmhartig maar gewoon a-sociaal en hufterig naar de eigen bewoners!
jan
-4-  jan:
ja ik wil die noord zuid lijn niet hebben in amsterdam maar wel in utrecht dus a.u.b doe het
Sigi
-5-  Sigi:
Vanaf Noord naar het Centraal en dan over op de bestaande lijnen was mooi geweest. De rest....
Turks Jonge
-6-  Turks Jonge:
Ik vind het wel goed dat er een mogelijkheid bestaat in 2013, om met de trein naar Centraal Station te kunnen reizen. Alleen een Nadeel is dat A-Noord overvol raakt door de Junky's..!!
bertus
-7-  bertus:
een beetje weinig foto's, hebben jullie meer foto's beschikbaar?
yanny scutt
-8-  yanny scutt:
Bertus, onder het kopje beeld op deze site zul je je hart kunnen ophalen! (-: Yanny
Geert
-9-  Geert:
Henri van Maanen: je kunt ook in een dorp gaan wonen
Arnaud
-10-  Arnaud:
zo we zitten nu eind aug 2008!?
Wat is de status projectmanager?!?! kom op he werken werken werken, je kan het.
ik wil zo snel mogelijk van CS naar RAI
Henk de W
-11-  Henk de W:
@Henri van Maanen: 9 oktober 2004 09:46 uur
“15 uur per dag een hel van overlast is niet Heldhaftig Vastberaden en Barmhartig maar gewoon a-sociaal en hufterig naar de eigen bewoners!”

Wat wil je nu, 10 jaar lang 15 uur per dag een hel of 20 jaar lang 7.5 per dag een hel? Of misschien 6 jaar 24 uur per dag een hel?

Als je voor die laatste optie gekozen had was je er nu al bijna vanaf geweest...
RudiPensionado
-12-  RudiPensionado:
Heeft de NZ lijn op termijn gevolgen voor de tramlijnen?
Iemand die hierover iets weet te melden?
yanny scutt
-13-  yanny scutt:
Daniel Schut,

Wat een leuk stuk! Ook ik kan niet wachten op meer -en beter- openbaar vervoer.

Wat ik niet begrijp is dat jij de bezoekers van pakweg Bitterzoet (voorheen Pompoen) rekent tot geboren en getogen Amsterdammers!

Juist daar, en in al die andere hippe tenten vind je iedereen, behalve geborenen getogen Amsterdammers.

Maar al die verwende NIEUWE Amsterdammers gaan heel snel weer vertrekken zodra het 2 de kind zich aandient en komen dan terecht bij het volk waar ze zo graag bij wilden horen en dat al sinds 'ezeltjesjaren' woont in Almere, Lelystad (en nog zowat)

Dus niet klagen hoor! Wij -de enige echte geboren en getogen Amsterdammers - hebben dan een heel uitgebreid en comfortabele metro-lijn geheel voor onszelf!

Persoonlijk zou ik graag zien dat jonge gezinnen in Amsterdam bleven maar dan is goede nieuwbouw die betaalbaar -en kindvriendelijk is- noodzakelijk.

Dan mogen ze van mij ook nog gratis op de nieuwe metro!
daniel
-14-  daniel:
jaren na dato moet ik mijn mening toch herzien. De Noord-Zuid-lijn is een overduidelijke mislukking geworden. Het had zo mooi kunnen zijn - met een slimmere aanpak, niet een route door de binnenstad, et cetera, maar helaas. Ik zat ernaast!
Dr.D
-15-  Dr.D:
Het resultaat van de hautaine houding en niet willen luisteren naar steekhoudende argumenten.
Wel denigrerende reacties naar tegenstanders van toen.
Debatkampioen?
Meer een meeblater...
Nu zelfs de grootste sukkel beseft dat je in het moeras onder de oude stad niet moet graven!
reza
-16-  reza:
helaas liggen er juist te weinig metro lijnen onder de stad. het is jammer dat het stadsbestuur in de jaren <70 niet gedurfd heeft om meer lijnen aan te leggen. het is waar de jaren waarin de aanleg plaatsvindt, ondervinden de inwoners veel hinder en ongemak. maar kijk verder in de toekomst dan zal de stadsbewoner die vanaf nu geboren wordt er veel profijt van hebben.

en dat het meer kost dan begroot? tja ach.. zo gaat dat.
Ingrid
-17-  Ingrid:
@Yanny, Amsterdam is van en voor de enige echte en geboren/getogen Amsterdammer zoals jij. Nou fraai is dat dan. Wat pedant en ongelooflijk zielig/kleinburgerlijk als je met een dergelijke mening rondloopt.
jopie
-18-  jopie:
kleinburgerlijk dat is echt zon woordje van die verwende nieuwe amsterdammer
chris
-19-  chris:
Kleinburgerlijk = de kleine burgerman = al een heel erg oud woord. Volgens mij gebruikte louis Davids deze term ook al. Hij gebruikte deze term vooral om toen ook al aan te geven hoe de discussie “wie is nu de echte Amsterdammer”. Wat blijkt, die zogenaamde echte Amsterdammer is een Calimero type, die piept als andere het beter doen dan hij/zij. Kleinburgerlijk staat dus voor een “nauwe” blik en daar hebben die Echte Amsterdammers heel veel last van.
Jermaine
-20-  Jermaine:
Het kan een mooie lijn worden als de verlengingen richtingde zaanstreek en schiphol er ook echt komen. Ik vraag me alleen af of de prijs van deze lijn opweegt tgeen alternatieven zoals het opwaarderen van tramverbindingen op dezelfde as en eventueel een tramtunnel in plaats van een metrotunnel naar noord. Maar goed ook ik zal vast wel gebruik gaan maken van deze lijn wanneer hij na talloze verzakte en onbewoonbaar verklaarde woningen in 2030 eindelijk in exploitatie gaat.
Trouwens, zou Amsterdam financieel niet aan deze lijn ten onder gaan? We kunnen nu zien dat the sky toch niet the limit is....

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.