Van hoog tot laag
In
1996 werd het plan opgevat Brug 84, die voor de Heineken Brouwerij over de Singelgracht ligt, te vervangen. Al snel werd de actiegroep ‘Singelgracht bevaarbaar’ opgericht, die hierin een mooie gelegenheid zag de brug te verhogen, zodat er eindelijk rondvaartboten onderdoor konden varen. De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad steunde de actie en toen de gemeente in 1999 tot nieuwbouw besloot, werd dit voorstel overgenomen.
Twee jaar later werd het plan voor een nieuwe brug ter inspraak aan de buurt voorgelegd. Dit keer waren het de bewoners die protesteerden, uit angst dat verhoging zou leiden tot toename van de pleziervaart en daarmee tot onaanvaardbare overlast. De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad had wel bedenkingen bij de breedte van de brug, maar bleef van mening dat een hoge brug meer voor- dan nadelen had. Het verkeer van de Stadhouderskade veroorzaakte naar hun mening veel meer overlast dan extra pleziervaart zou kunnen doen.
Nu, weer twee jaar later, is er opnieuw een conflict over de brug. Blijkbaar is hij in het laatste ontwerp weer verlaagd, want de rederijen vinden de doorvaarhoogte ontoereikend: "Bij een beetje deining of hoge waterstand schuren de boten met het dak tegen de nieuwe brug." De gemeenteraad steunt de plannen van wethouder Van der Horst. Trams zouden wegens te grote helling niet over een hogere brug kunnen rijden. Maar waarom was dat dan in eerdere plannen nog wel mogelijk? En waarom zijn bewoners niet geraadpleegd over het nieuwe plan? Zo wordt toch op zijn minst de schijn gewekt dat haast in verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn de reden is dat dit ontwerp wordt doorgedrukt.
Reageer op "Van hoog tot laag"