Home > > Zero emissie stadslogistiek: dat raakt vooral de buren

Zero emissie stadslogistiek: dat raakt vooral de buren

Elektrische bestelwagen

Slimmere en schone stadslogistiek zijn nodig voor leefbare woonwijken en binnensteden. Elektrisch vervoer speelt een grote rol in het Klimaatakkoord. In 2025 moeten 30 tot 40 gemeenten een zero emissie zone stadslogistiek hebben. Amsterdam gaat mee met deze mooie ambities. Maar, elektrische stadslogistiek heeft wel een passende laadinfrastructuur nodig. Niet in Amsterdam zelf, maar vooral bij onze buurgemeenten.


Een op tien bewoners gebruikt bestelauto voor het werk

Een op de tien bewoners in de MRA is voor zijn werk afhankelijk van een bestelauto, vaak als kleine zelfstandige ondernemer. Als je je nu niet voorbereidt op de noodzakelijke laadinfrastructuur, dan komen na 2025 de schilder, monteur, bezorger en thuiszorger niet meer bij hun klanten in de stad. 
Ondernemers hebben inmiddels geen excuus meer. Operationeel en financieel is het nu al mogelijk, zeker voor bestelwagens en later ook voor vrachtwagens. De aanschafskosten van een elektrisch voertuig zijn hoger dan die van een dieselvoertuig, maar de kosten van dagelijks gebruik liggen veel lager. Maar, dan is er wel een passende laadinfrastructuur nodig?

Vraag naar laadinfrastructuur voor stadslogistiek

Betrouwbaar kunnen leveren tegen de laagste kosten staat voorop in de keuzes die ondernemers maken. Dit levert inzicht op waar, wanneer en hoe snel er geladen gaat worden. Elektrische stadslogistiek roept veel vragen op. Hoe kunnen transporteurs hun werk doen met elektrische voertuigen die regelmatig opgeladen moeten worden? Welke aanpak geeft de lage transportkosten? Waar, wanneer en hoe snel gaan bestelwagens en vrachtwagens laden, en wat vraagt dat van het elektriciteitsnet? 

Laadinfrastructuur is regionaal vraagstuk

Meer dan 90 procent van de bestelvoertuigen die in Amsterdam komen, komen van buiten Amsterdam; Volendam, Almere, Alpen aan den Rijn en verder. Meestal staan die voertuigen in de wijk waar de berijder woont. Voor de Amsterdamse zero emissie zone in Amsterdam zijn 17.000 laadpalen nodig bij vooral de buurgemeenten en dan ook nog eens in de woonwijken. Juist daar is laadinfrastructuur nodig, zodat de bestelauto’s volgeladen en wel aan de werkdag kunnen beginnen. 

Hoeveel stroom is waar nodig in jouw gemeente?

De energievraag voor zero emissie stadslogistiek valt mee; 2 tot 3 procent van de totale energievraag. Maar, in de gemeente, op bedrijventerreinen en woonwijken, kan de extra vraag naar elektriciteit net wat te hoog zijn voor het net zeker als je rekening houdt met de toekomstige vraag van andere stroomvreters als bedrijven, infrastructuur, woningen en personenauto’s. Hoe goed ken je de lokale energie-hartslag? Vaak moet de netcapaciteit worden uitgebreid en zijn slimme ‘grid’-oplossingen nodig. 

Zero emissie stadslogistiek start niet in 2025, maar is al gestart. Afwachten wat er gaat gebeuren de komende zes jaar is geen optie. Wat gaan we met de buurgemeenten in de MRA doen om ervoor te zorgen dat die laadinfrastructuur in 2025, en daarna, klaar is? Dan kunnen de lokale ondernemers en werknemers ook na 2025 hun werk blijven doen.


Reageer op "Zero emissie stadslogistiek: dat raakt vooral de buren"

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.