Home > > Mobiliteit is van iedereen, toch?

Mobiliteit is van iedereen, toch?

De Stopera lanceert het ene mobiliteitsplan na het andere. Verminderen van het aantal parkeerplekken, minder zware vrachtwagens, snorfietsers van het fietspad af en iedereen in de elektrisch auto, bestelauto of bus. Autoluw is het nieuwe motto voor beleid. Prima plannen voor een vitale stad. Iedereen, bewoners, bezoekers en werkenden, gaan ermee te maken krijgen.

Wie de Amsterdamse plannen echt leest krijgt het gevoel dat mobiliteit steeds meer over ideologie en dogma’s gaat en steeds minder over feiten en gevolgen. En, als feiten worden gepresenteerd, dan soms selectief en uit context.
Wat betekent zero emissie stadslogistiek in 2025 voor de vele duizenden ZZP-ers in de bouw en transport? Ik ben nog steeds op zoek naar harde cijfers over het aantal gewonde fietsers door ongevallen met snorfietsers op het fietspad. Het leek vooral te gaan over, overigens volkomen terechte, ergernissen op het te volle fietspad. En, weten we eigenlijk wel waarom we allemaal zo overmobiel zijn geworden? Welke onderzoeken zijn er gedaan naar gedrag in het verkeer en de gevolgen voor de veiligheid? Het is de olifant in de kamer.

Mobiliteit lijkt in het verdomhoekje te zetten. Maar, mobiliteit is van levensbelang voor een groeiende Metropoolregio als Amsterdam die via de mainports en brainports verbonden is met de rest van de wereld. Mobiliteit is harde economie; mobiliteit brengt welvaart. Mobiliteit betekent kansen voor meer mensen op de arbeidsmarkt, bewegingsruimte voor minder mobiele mensen en toegang tot (mantel)zorg voor wie dat nodig heeft. Er zijn veel belanghebbenden bij mobiliteit met vaak tegengestelde belangen. Dat zijn lastige keuzes.

Mobiliteit is natuurlijk niet altijd 'goed' of ‘leuk’. Amsterdammers willen schone lucht, veilig verkeer en meer ruimte op straat in de binnenstad en woonwijken. Bij het maken van mobiliteitsbeleid moet je ‘multi actor-multi criteria’ denken. Inspraak zonder inzicht, leidt tot uitspraak zonder inzicht. Dat kan alleen maar als je de mobiliteitscijfers op orde hebt, goed rekent aan de gevolgen van maatregelen en de belangen van verschillende belanghebbenden zorgvuldig weegt. Dat zijn toch niet alleen de belangen van kansrijke, gezonde fietsende Amsterdammers die het zich kunnen veroorloven binnen de ring te wonen? Mobiliteit is van ons allemaal. En, mobiliteit is ook voor ons allemaal.

trefwoorden.
ouder:
Straatbeeld
nieuwer:
Stationsplein

Reageer op "Mobiliteit is van iedereen, toch?"

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.