Als ik me al beweeg door de stad dan is dat te voet of op de fiets. Ik zit zelden in een auto en het openbaar vervoer gebruik ik bijna niet. Maar wat me overal opvalt, is dat de stoplichten overal vreselijk lang op rood staan. Zowel voor auto’s, fietsers als voetgangers. Je staat vaak maar te wachten en te wachten. Als het nou erg druk is dan snap ik dat nog wel maar als er in geen velden of wegen ander verkeer te zien is dan sta je toch echt een beetje voor joker bij zo een voetgangerslicht. En u zult het niet geloven maar zelfs ik loop dan wel eens door rood. Hetzelfde verhaal als ik op de fiets zit eigenlijk. Ik ga nooit door rood als ik in de auto zit want dan rij ik zelf meestal niet.
Maar wat helemaal irritant is, dat is als het stoplicht bij het fietspad op rood staat en haast niemand in de gaten heeft dat het op groen springt. Vooral als het heel druk is, in de spitsuren bijvoorbeeld, dan staan een hoop mensen op hun telefoon te kijken te kleppen of te bellen of ze staan gewoon te slapen. Als je dan een beetje achter aan in zo een rij staat met je fiets dan kan je drie rode stoplichten wachten voordat je eindelijk door kan fietsen. Fietsers komen ook nogal langzaam op gang dus het gaat allemaal erg traag.
Nu dacht ik: als ze de stoplichten nou zo afstellen dat ze eerst van rood op oranje springen en dan pas op groen dat scheelt misschien wat tijd. Dan reageren de slaperige fietsers wat eerder als het stoplicht daadwerkelijk op groen springt. Simpel en in Duitsland doen ze dat al vele jaren. En als er een volk is wat precies is dan zijn het de Duitsers wel. Dat weet iedereen. Dus het zal daar heus wel werken anders doen ze het niet.
Natuurlijk kunnen we fietsers ook verplichten om wat beter op te letten als ze voor een stoplicht staan. Maar of dat lukt..
Bij bushaltes hebben we zo'n beetje een vergelijkbaar "probleem". Het "probleem" zit hem volgens mij namelijk niet in het 'langzaam op gang komen', maar in het niet (willen) opletten en in de keuze liever met andere zaken (lees: die verschrikkelijke smartphone) bezig te zijn. Hoe meer voorzieningen er voor de mensen komen, des te verwender en makkelijker ze worden. Zo staat er tegenwoordig op/bij elke zichzelf respecterende bushalte real-time reisinfo, zelfs met een heuse 'countdown' tot wanneer de volgende bus komt. Men kan op steeds meer haltes ook op een knopje drukken om deze info zelfs gesproken tot zich te nemen. Dit is meer voor de slechtziende en blinde reiziger bedoeld, maar toch: het kan! Toch presteren steeds meer mensen het om de bus te missen door "onoplettendheid". We kunnen daarom in het verlengde van het idee van de heer Offerman de naderende bus misschien ook gerichte radiosignalen naar de eerstvolgende halte laten uitzenden, opdat de smartphones van wachtende gemakzuchtige passagiers een signaal naar keuze aan hun bezitters kunnen afgeven. Pijnpuntje is dan nog wel dat op haltes waar meer lijnen stoppen, mensen gestoord zouden kunnen worden door radiosignalen van lijnen waarvan men geen gebruik wenst te maken. En dat moeten we uiteraard niet hebben. De voorkeur zou dus uit moeten gaan naar lijngebonden frequenties/signalen, zodat eenieder alleen "gewekt" wordt als de eigen bus nadert.
We kunnen natuurlijk ook weer eens normaal gaan doen met z'n allen en gewoon onze zintuigen gaan gebruiken...