Home > > Birò: iets met kind en badwater

Birò: iets met kind en badwater

Birò

In Amsterdam staat nu, na Airbnb en Uber, Birò met stip bovenaan de haatlijstjes. Birò is het lichte elektrische voertuig dat gezonde gebruikers bij voorkeur overal op de stoep parkeren in binnensteden en woonwijken. Ook ik erger me dagelijks aan de Birò's op de stoep. Daar horen ze niet thuis. De stoep moet vrij zijn! Geen obstakels, geen plantenbakken, geen bouwcontainers, geen bestelauto's, geen bakfietsen en ook geen Birò's.

Deze week was er slecht nieuws voor de Birò en goed nieuws voor de voetgangers. De elektrische vierwieler die in Amsterdam geldt als gehandicaptenvoertuig, is volgens de rechter gewoon een brommobiel. Dat zou betekenen dat er een einde komt aan de Biro op het fietspad en op het  voetpad. Net als bij de weg-van-het-fietspad beslissing over snorfietsen gingen de vlaggen in top in de hoofdstad. Vooral de 'generatie fiets' is niet erg van 'ruimte durven delen'. Het is hun fietspad. Als het over de fiets op de stoep gaat, dan gelden ineens andere criteria dan voor de Birò.

Wangedrag

Jammer in de discussie is dat het wangedrag van de berijders een productieve discussie over de plek van kleine, lichte en elektrische in de weg staat. De berijders hebben lak aan de wereld.
De voertuigen zijn een goed alternatief voor personenmobiliteit en stadslogistiek. Waarom dan niet een beetje stimuleren? De Birò-stop voelt ook een beetje als iets met kind en badwater. Met een vollere stad en steeds meer lichte elektrische voertuigen is zelfs de leverancier van Birò voorstander van duidelijke wet- en regelgeving. Ook betaald parkeren, uiteraard niet op de stoep, hoort daarbij. Laten we dan nu gaan nadenken over de inpassing ervan in de straten.

Einde oefening

Ik hoop dat in de Birò-discussie ruimte blijft voor een andere visie op mobiliteit in steden. Daarbij horen vanzelfsprekend licht elektrische voertuigen voor zowel personenmobiliteit, liefst gedeeld, en stadslogistiek. Maar, zoals bij zoveel dossiers over stedelijke mobiliteit geldt, als de berijder zich niet fatsoenlijk weet te gedragen, dan gaat het niet werken.
Laat dat een les zijn voor de toekomstige aanbieders van mobiliteitsdiensten als deelvoertuigen, stepjes, scootmobiels, scooters en deelfietsen. Zorg dat de techniek, zoals met 'geo-fencing', de gebruiker vanzelf stuurt naar inclusief gedrag. Doe je dat niet, dan is het einde oefening.

trefwoorden.

Een reactie op "Birò: iets met kind en badwater"

Arnoud
-1-  Arnoud:
Tijdens de vorst zag ik iemand in zo’n Biro rijden, helemaal ingepakt in een dikke jas. Waarschijnlijk geen verwarming aan boord, want dat is een aanslag op de batterij van zo’n elektrisch ding. Toch niet ideaal, dit vervoermiddel. Kun je net zo goed de fiets nemen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.