Home > > Boze mensen

Boze mensen

Het stikt overal van de boze mensen. Zoveel dat ik langzamerhand word meegetrokken.
Ook Amsterdam lijkt steeds minder op de ''lieve stad'' die Van der Laan ooit voor ogen stond. Neem nou iets als ''terrasbeleid''. Café De Zwart aan de Spuistraat 334, heeft sinds jaar en dag een deels houten, deels glazen, schot tussen het terras en de naastgelegen snackbar op 332. Wie de situatie kent weet dat de stoep ter plekke behoorlijk breed is, met voldoende voetgangerspassage langs dat terras. Maar in plotse handhavingsdrift moest dat schot weg – wegens belemmering van de doorgang. Terras minder bruikbaar nu 't van beschutting is ontdaan. Vaste klanten boos.

Ik fiets er vaak langs en kom even verder langs andere horeca waar het weer zó smal is dat ik dan moet uitwijken over de autostrook, omdat de fietsstrook vol drinkers staat.

Iedereen kan in de stad vele tientallen situaties aanwijzen waar smalle stoepen door obstakels als sandwichborden en dwarsgeparkeerde brommers etc. alleen nog passage bieden voor slalommende slangenmensen, zonder dat erop wordt gehandhaafd. Overigens is er voor de fietser in Amsterdam een permanente parkeernood. Er worden nog steeds bezoekende auto's de binnenstad ingelokt, maar voor de milieuvriendelijke fietser is er minder dan 50% van de werkelijk benodigde plaats beschikbaar. Iedereen boos, de voetganger én de fietser. Sinds de wildgroei van huurfietsexploitanten wordt het alleen maar erger.

Geblokkeerd

Recent begonnen verbetering van fietsroutes wordt al dankbaar in gebruik genomen en geblokkeerd door taxichauffeurs als wachtplaats. Dat mag, want ze hebben knipperlichten aan. Er wordt mij verteld dat er in Amsterdam twee keer zoveel taxi's zijn dan noodzakelijk. Zij maken andere mensen boos omdat ze gehinderd worden.

Door de enorme stroom van walletjestoeristen loopt de mooie nieuwe fietsstrook over het Damrak dood op de plek waar de walletjesgangers in massa voor het rode licht wacht aan de zebra, de fietser kan dan niet verder over de Pr.Hendrikkade.

Nee, lachende mensen op straat zijn een zeldzaamheid geworden.

Afgewezen!

Zelf verander ik ook, onder invloed van die omgeving, geleidelijk van opgewekte man naar een chagrijn. Natuurlijk begrijp ik dat Halsema geen 'prioriteit geeft' aan handhaving boerkaverbod, maar wat ik niet begrijp is de volslagen willekeurigheid van de spaarzame handhaving die wél wordt gedaan. Zoals op parkeren buiten de binnenring wat op zondag nog gratis mag – behalve op een verlaten parkeerstrook op een industrieterrein in Noord ver van alle drukte. Verrassend opeens ingevoerd en gehandhaafd, maar op de straat zelf niet vermeld, alleen een bordje om de hoek! Bezwaarbrieven worden na 6 weken afgedaan met een standaardbrief uit de printer, als slotregel: ''uw bezwaar is afgewezen''. Bezwaarprocedures zijn gewoon een farce: ieder bezwaar wordt afgewezen. Ik zeg niet: ''ga toch terroristen in boerka's vangen'', maar chagrijnig word ik wel.


vier reacties op "Boze mensen"

Milena Tsareva
-1-  Milena Tsareva:
@John
Blijkbaar zit de bekeuring in Noord je heel hoog, gezien het feit dat je er zelfs een tweede artikel aan wijdt (of tenminste: daar uiteindelijk weer op uit komt). En terecht! Want ik zou zelf in een dergelijk geval -waarin alle logica, redelijkheid en rechtvaardigheid weggevallen lijken te zijn- het gevoel hebben dat mij zwaar onrecht zou zijn aangedaan. Want zo voelt zoiets nu eenmaal. Het klopt gewoon niet en het is niet eerlijk. Zou mevrouwtje Halsema over dit soort zaken ook nog een mening hebben? Of zou ze alleen prioriteit geven aan het verdedigen van het geen prioriteit geven van het boerkaverbod in onze "lieve stad".
JohnN
-2-  JohnN:
Onbegrijpelijke maatregelen en acties maken iedereen overal boos. En dat helpt weer prima de sfeer in de stad een beetje verder te verzieken. Tel uit je winst stadsbestuur...
Arnoud
-3-  Arnoud:
Het meest ergerlijk is wel de arrogante manier waarop zo’n bezwaar wordt afgewezen. Waarschijnlijk geen argumenten of toelichting? Zo krijg je de burger wel boos ja.
JohnN
-4-  JohnN:
Ja Arnoud, maar ik wil niet teveel de nadruk leggen op dit individuele voorbeeld. Het meest ergert mij de arrogantie en willekeurigheid in het ALGEMEEN. Want ook het bezwaar van Café de Zwart werd lomp afgewezen, dat is vrijwel zeker de ''normale'' gang van zaken. En het ''hap-snap'' handhaven is al even willekeurig én ''zinloos''.
Voorbeelden: tegen de rijrichting over de grachten rijden onder het oog van de politie, ongemoeid. maar opeens staat er een groepje handhavers op de Overtoom een uurtje fietsers te bekeuren die op een of ander manier z'n verlichting niet in orde heeft. Daarna doet men er weer een jaartje of zo niets aan.
Aan de overkant van het IJ, op de Buiksloterweg gebeurt hetzelfde, men slingert enkele tientallen fietsers op de bon, en het bedrag is niet gering hoor 69 euro incl. ''administratiekosten''. Vervolgens laat men alles weer een jaar op z'n beloop. Het handjevol fietsers dat in de val loopt ziet die willekeur en is boos. Onterecht of terecht... boos zijn ze. Ten tijde van de bouw van het eindstation van de NZ lijn werd er op de Leeuwarderweg (70km max) ter plekke van de versmalling 50 km/u ingesteld, maar er werd niet op gehandhaafd. Behalve op een ochtend in het jaar van de aanvang van de bouw. Daarna scheurt iedereen weer vrolijk met 70+ voorbij. De borden staan er nog steeds. Onvoorspelbare en willekeurige handhaving die telkens weer irriteert.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.