Home > > Leidt meer betalen voor parkeren tot minder verkeer?

Leidt meer betalen voor parkeren tot minder verkeer?

Parkeren

Amsterdam wordt steeds drukker. De stad leefbaar en bereikbaar houden is een grote uitdaging. De auto legt teveel beslag op de schaarse ruimte in de stad. Daarover zijn vriend en het vijand het met elkaar eens. Het college wil Amsterdam autoluw maken en stelt daarom een verhoging van de parkeertarieven voor vooral bezoekers. Gaat dat werken? 

De gemeente wil bewoners en bezoekers stimuleren om op een andere manier binnen en naar de stad te reizen. Wie in Amsterdam wil parkeren, gaat vanaf april 2019 fors meer voor betalen. In het centrum kost een uur parkeren straks 7,50 euro, waar bezoekers nu nog 5 euro betalen. Een tariefstijding van 15% was afgesproken in het coalitie-akkoord. De verwachte extra opbrengsten investeert de gemeente in maatregelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad te verbeteren. Dat is een goede zaak. Minder auto, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en schone lucht. Daar kan niemand tegen zijn.

De cijfers

Er zijn 160.000 betaalde parkeerplaatsen in Amsterdam, voornamelijk op straat. Er zijn 100.000 vergunningen voor personen en 20.000 vergunningen voor ondernemers. In de binnenstad is de helft van vergunningen voor ondernemers die zelf niet in de binnenstad wonen. In de binnenstad wordt tweederde van de parkeerplekken bezet door vergunninghouders. Die vergunninghouders betalen met elkaar elk jaar 40 mln euro. De bezoekers betalen 150 mln komt van parkeren en naheffingen waarvan 20 mln via parkeerboetes. Een publieke parkeerplaats levert dus maar 1.200 euro per jaar op. 

Niet betalen is het risico waard, omdat de pakkans klein is. In de binnenstad betaalt 40% van de Nederlanders niet, en 70% van de buitenlanders niet (en komt daarmee weg). De vraag is hoeveel parkeerders straks de hogere tarieven ook echt gaan betalen? Het is financieel aantrekkelijker om eerder niet te betalen dan wel; de boete is een paar tientjes.

Wanbetalers zijn geen nieuw probleem voor de gemeente. In 2015 deed D66 de suggestie om de wielklem sneller in te zetten bij buitenlandse wanbetalers, maar die aanpak loopt aan tegen capaciteitsproblemen bij de handhaving. Uit de evaluatie van de parkeermaatregelen op de Groenburgwal blijkt dat extra handhaving helpt om de pakkans te vergroten. De gemeente werkt overigens hard om de pakkans te vergroten en de naheffing ook daadwerkelijk betaald te krijgen. 

Slecht voor ondernemers?

Ondernemers maken zich zorgen over klanten die straks niet meer komen. In de binnenstad is dat geen probleem. Genoeg klanten komen met het openbaar vervoer of de fiets en er zijn veel Amsterdammers die nog in de binnenstad kopen. De koopkrachtbinding in de binnenstad is hoog. Maar, in de wijken rond de binnenstad komen ook klanten uit andere stadsdelen en uit de regio naar de leuke speciaalzaken voor wie de binnenstad te duur is. Uit vele studie blijkt dat bezoekers die met de auto komen het meeste besteden in winkelgebieden (met name buiten de binnenstad). Ik begrijp het als ondernemers zich zorgen maken.

Ontheffingen

De hogere parkeertarieven voor consumenten gaan niet helpen in het terugdringen van het aantal parkeerplaatsen op straat als er niet ook iets wordt gedaan aan het bevoorradend verkeer, dat veel laad- en losplekken inneemt, en ondernemers die een ontheffing hebben voor gratis parkeren op straat en stoep. Ook het aantal rondcirkelende taxi's in de binnenstad los je niet op met hogere parkeertarieven.

Gedrag

Een belangrijke vraag is wat die grote stijging gaat doen met parkeergedrag en mobiliteitskeuze. Duurder parkeren kan leiden tot korter parkeren ('flitsshoppen'), meer rondjes rijden, meer zoekgedrag en waarschijnlijk nog meer niet-betalers. Mogelijk gaan bewoners en bezoekers zelfs nog vaker een taxi nemen! Er is geen bewezen relatie van hogere parkeertarieven met minder autoverkeer op straat bekend.

Marktwerking

In Amsterdam zijn naar schatting 150.000 tot 200.000 commerciele parkeerplekken. Dat zijn de bekende Q-Park garages, parkeerplekken in hotels, maar ook veel commerciele en particuliere aanbieders. Gaat de Byenkorf-parking straks stunten met tarieven? De commerciele tarieven kunnen leiden tot ongewenste autostromen. Kijk maar eens een middag bij het Oosterdokseiland waar een hele dag parkeren een schijntje kost. Ook parkeerapps als ParkMobile en Yellowbrick zitten natuurlijk niet stil. Parkeren is het nieuwe goud in Amsterdam. Mobypark en Parku, de Airbnb's van particuliere aanbieders, verhuurt nu al veel parkeerplekken, vaak midden in woonwijken. Dat wordt alleen maar aantrekkelijker. Komt er straks een studentenservice 'valet driving' om met je auto rondjes te gaan rijden om het zoeken naar een parkeerplaats en het betalen voor parkeren te vermijden? of, doet jouw autonoom rijdende auto dat straks zelf? Onderschat nooit de 'markt'. Of, zijn er plannen om nog meer parkings over te nemen, zoals op de Prins Hendrikkade?

Hogere parkeertarieven? Klinkt als een mooie maatregel. Maar, de vraag is of de hogere parkeertarieven echt leiden tot minder autoverkeer in Amsterdam. De gemeente ontziet ondernemers en bewoners met een vergunning in de plannen. Parkeren als goudgerand verdienmodel gaat bovendien leiden tot meer, en ander, aanbod om te parkeren in Amsterdam en mogelijk tot meer autoverkeer. Dat is ongewenst.

Amsterdam autoluw vraagt om een samenhangende aanpak met minder toegankelijkheid van buurten ('superblocks'), beprijzen van toegang (en parkeren) ook voor bewoners en ondernemers, een strikte handhaving, een aanpak van het bevoorradende verkeer, veel minder ontheffingen, goede alternatieven met openbaar vervoer, fietsen en lopen en niet in de laatste plaats een goed taxibeleid.

trefwoorden.
ouder:
Kinkerstraat
nieuwer:
Afgepeigerd

drie reacties op "Leidt meer betalen voor parkeren tot minder verkeer?"

ReindeR Rustema
Ik weet een maatregel die wel zal werken en waar niet aan te ontsnappen valt. Bestemmingsverkeer op kenteken.

http://rustema.nl/bestemmingsverkeer/
wk
-2-  wk:
Een prachtige analyse weer. Maar wat is nou de uitkomst: Zonder handhaving wordt het niks - wat je ook voor besluiten neemt.
En de hinder door stoepparkerende laders en lossers en rondrijders neemt intussen alleen maar toe.
Milena Tsareva
-3-  Milena Tsareva:
@wk
Precies. Ik mijmer nog wel eens over de tijd toen er nog geen BOA's waren. De politie was toen onmiskenbaar de baas op straat, handhaafde nog echt de wet, keek niet alleen maar de andere kant op, gedoogde nog niet alles en ging niet slechts op (spoed)meldingen af. Toen was er nog ontzag. Heden ten dage worden Amsterdamse fietsers (toch niet de lekkerste in hun soort) beloond i.p.v. bestraft bij overtreding van de wet. Fietslampjes in plaats van bekeuringen.
https://www.at5.nl/artikelen/188835/geen..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.