Bezwaarschrift
Geachte dames, heren van de Parkeerdiensten,
Met enige regelmaat bezoek ik Amsterdam -vanuit midden Friesland- voor culturele doelen. Sinds vele jaren heb ik de gewoonte bij mijn bezoeken, die vrijwel altijd in het weekeinde zijn en meestal op zondag, te parkeren in Amsterdam Noord, vóór de Peugeot-Citroen Garage Jotham Gast. Waar ik ook wel eens reparaties aan mijn Peugeot liet doen.
Ik rijd -ook uit principe- vrijwel nooit met de auto de stad in, om zo bij te dragen dat de lucht in 020 niet verder vervuilt. Daarom parkeer ik in Noord met een vouwfietsje in de kofferbak, om per fiets naar de pont te rijden en verder naar mijn bestemming.
De vrije parkeerplekken buiten de blauwe zone, gesitueerd direct tegenover de garage, heb ik altijd als een voorziening voor het garagebedrijf gezien – op zaterdag zijn ze maar ten dele bezet en op zondag vrijwel altijd leeg, als ook alle andere bedrijven daar gesloten zijn.
Amsterdam heette mij bij mijn vorige bezoek niet welkom. Ja, er waren mij geruchten ter ore gekomen dat na de opening van de NZ metrolijn alle blauwe zones in Noord betaald parkeren zouden worden. Maar dat hoefde mijn gewoonten niet te veranderen, ik parkeerde immers buiten de blauwe zone op een bedrijventerrein op zondag. Door uw ''naheffing'' van euro 50,30 voor een paar uur argeloos parkeren op de plek waar ik dat al jaren deed voel ik mij onterecht ''bestraft''.
Aan mijn kenteken kan iedere ambtenaar zien dat ik een gast ben in Amsterdam die van verre komt: Peugeot Hylkema, Drachten-Heerenveen staat er op de platen. Het gastheerschap van de stad die ik nog altijd een warm hart toedraag zou beter gediend zijn geweest met het achterlaten van een waarschuwingsflyer: ''u bent het zich wellicht niet bewust geweest, maar let er voortaan op: óók hier is nu Betaald Parkeren ingevoerd''. Het is maar een suggestie die ik u aanreik, geheel kosteloos. Natuurlijk, ook staat het u geheel vrij om mijn betaling onder aftrek van het werkelijke parkeertarief terug te storten.
Met vriendelijke groet,
John Zwart, Friesland
vijf reacties op "Handhaving is slecht, behalve bij parkeren..."
Overigens, op het bewuste terrein staan nog steeds geen ''herinneringsborden'' o.i.d. In de periode tussen het parkeren en de ontvangst van de ''naheffing'' moest ik er door een wandelaar uit de buurt (dank!) voor gewaarschuwd worden. Gelukkig bleef mij zo een tweede bon binnen 2 weken bespaard.
Ook ergerlijk is de dikwijls bureaucratische en zelfs autoritaire afhandeling.