Rabbijn Jacobs twitterde deze week: “Twee mannen vonden het gisteravond nodig om op intimiderende wijze meermaals voorbij te rijden (op de Zuidas) en mij en mijn gezin uit te schelden voor KankerJoden en F alle joden. Graag kom ik met hen in contact. Wie helpt mij zoeken? Nummerbord van hun auto was 16-JT-BZ.”
Ik las het bij stadszender AT5. Opmerkelijk is dat hij een scheldwoord dat ikzelf niet makkelijk uit mijn toetsenbord zou krijgen wél vermeldt, maar het woord Fuck niet. Maar goed, dat is een persoonlijk keuze. Iets religieus misschien.
Toppunt van sneue achterlijkheid
Veilig vanuit je auto gaan zitten schelden is sowieso triest, maar dan ook nog een paar keer extra langsrijden om de scheldpartij te kunnen herhalen is wel het toppunt van sneue achterlijkheid. Ze hadden beter even kunnen stoppen, dat is veel efficiënter bij dit soort communicatie. Kan overigens link worden, ingeval de rabbijn Krav Maga beheerst.
Ik hoop dat ze snel worden gepakt en een flinke taakstraf krijgen (meer zal er niet inzitten). Maar dan wel graag langdurig wc’s schoonmaken in een synagoge, het Joods Historisch Museum of het Anne Frankhuis. Wellicht leidt dat tot een ’stukje inzicht’. Of overvraag ik nu?
Nadruk op etniciteit
Opmerkelijk is overigens dat in de huidige tijd zo de nadruk ligt op verschillen in etniciteit. Dat zal wel komen door de invloed van de Blonde Onderbuikspreker. Ik herinner me dat in mijn eigen jeugd etnische achtergrond en/of huidskleur veel minder een rol speelden. Een paar Indische jongens en meisjes in de klas, nou ja, so what?
Misschien kwam dat ook doordat er toen veel minder bevolkingsgroepen waren die je een vreselijke ziekte kon toewensen. Ook waren de mensen nog bang dat als je het woord ‘kanker’ hardop uitsprak, je als het ware het onheil over je afriep.
Doorgesnoven
Maar ja, de Zuidas… Het is natuurlijk óók niet ondenkbaar dat hier enkele doorgesnoven advocatenjongetjes aan het schelden zijn geweest. Alleen duidt het kenteken van de gebruikte auto daar niet op. Dat is van een haveloos Opeltje uit 2002. Mogen we dat kenteken hier eigenlijk vermelden van de nieuwe AVG? Als de heren een verzoek tot verwijdering indienen en een kopie van hun paspoort meesturen (verplicht) doen we dat natuurlijk meteen. En bellen we Rabbi Jacob. Die laat niet met zich fucken sollen. Die doet aangifte en wil ‘met ze in gesprek’. De rabbijn is een optimist.
dertien reacties op "De rabbijn slaat keihard terug"
Er is overigens wel een aspect met de ''spijtoptanten'' uit Indonesië van destijds wat ik me herinner. De families kregen voorrang bij de woningtoewijzing terwijl de woningnood schrikbarend was. Bovendien kregen ze een minimale huisraad en garderobe van de regering, terwijl de jeugdlonen in die tijd zo mager waren dat jonggehuwden er jaren over deden om behoorlijk meubilair bij elkaar te sparen. Dat zette al kwaad bloed. Hier zie ik een parallel met de huidige asylgezinnen met verblijfsvergunning - maar zo raken we nog verder van de kern van het onderwerp.
"Opmerkelijk is overigens dat in de huidige tijd zo de nadruk ligt op verschillen in etniciteit. Dat zal wel komen door de invloed van de Blonde Onderbuikspreker. Ik herinner me dat in mijn eigen jeugd etnische achtergrond en/of huidskleur veel minder een rol speelden. Een paar Indische jongens en meisjes in de klas, nou ja, so what?"
Met het noemen van "verschillen in etniciteit" in combinatie met "de Blonde Onderbuikspreker" kan het niet anders dan over Marokkanen gaan (en daar gaat het bij het onderwerp van dit artikel per slot van rekening ook helaas wéér over*). En dat vergelijk je dan met Indische jongens en meisjes in de klas uit jouw jeugd. Hoe verzin je het? Het gaat in de huidige tijd niet om "etnische achtergrond en/of huidskleur" in het algemeen. Het gaat om totaal onaangepaste, losgeslagen en doorgedraaide generaties van een bepaalde etniciteit waar de samenleving veel last van ondervindt en de overheid geen vat meer op heeft.
* https://www.niw.nl/rabbijn-en-gezin-op-s..
Velen hebben ook het gevoel zich veel meer te moeten 'verantwoorden' voor de eigen achtergrond, ze worden nogal eens aangesproken op hun etniciteit.
Verder: dat het in het onderhavige geval gaat om Marokkanen is een vergaande conclusie die Milena zelf trekt (hoewel waarschijnlijk niet onjuist, het is speculatief). In het NIW stond dat het waarschijnlijk ging om Noord-Afrikanen. Niet onderbouwd. Nu wordt mijn stuk dus voor het gemak gemixt met dat van het NIW.
Hierdoor ontstaan verkeerde interpretaties van mijn betoog. Er wordt helemaal niet met Indische jongens vergeleken, ik vertel alleen dat we ons vroeger (jaren zestig) niet zo druk maakten over etniciteit en die paar Indische jongens in de klas als tamelijk vanzelfsprekend ervoeren.
1. Vroeger (jaren zestig) werd er veel minder gelet op etniciteit.
2. Er zaten hooguit een paar kinderen in de klas met een andere etniciteit (Indisch) en daar liep men niet over te zeiken. Zij dienen ter illustratie van dit feit.
3. Tegenwoordig lopen mensen wél meer te zeiken over etniciteit. Zowel die van henzelf als die van anderen.
4. De Indische jongens/meisjes worden NIET vergeleken met Marokkanen. Ook niet impliciet. Net zomin als zij worden vergeleken met de doorgesnoven advocatenjongetjes van de Zuidas.
5. Marokkanen worden met opzet niet genoemd, want wij weten niet of de daders Marokkanen waren. Wij weten zelfs niet of het hier Amsterdamse jongeren met een 'migratieachtergrond' betreft.
Het werd anders toen de ''spijtoptanten'' uit Indonesië kwamen. Families van gemengd bloed die tussen de bestaande bevolking werden geparachuteerd, met voorrang voor huisvesting. Dat was wel ''last'' en dan wordt het opeens wel van belang dat hun levenswijze heel anders was/is dan de oorspronkelijke bewoners van de wijk. Een herhaling deed zich voor bij de volksverhuizing uit Suriname. Hun aantallen waren veel groter dan van de ''spijtoptanten'' en vaak slecht opgeleid, weinig omhanden. Drugshandel bloeide op, de Bijlmer werd veroverd. We hadden daar ''last'' van. De huidkleur telde daarbij omdat ze zo makkelijk herkenbaar waren. Dit sloeg terug vanwege vooroordeel tegen zwarte mensen die niet behoorden tot de hosselaars, maar juist wel een goede opleiding voltooiden en hun weg in de maatschappij vonden.
Al die grote groepen veroorzaken dezelfde voorspelbare reacties. Of het nu ''gastarbeiders'' zijn die recht op gezinshereniging in het land van arbeid, in plaats van herkomst wordt gegeven, of groepen die vluchten uit landen waar de handvaardigheid vnl wordt aaneleerd in de omgang met AK47 automatische wapens. Als je zo naar de processen kijkt wordt de ogenschijnlijk zo complexe wereld een stuk overzichtelijker. Trump zit met immigratie in de puree omdat er een dichtbevolkt land aan de USA grens ligt waar oneindige chaos en criminaliteit heerst. Europa zit in de immigratie nesten omdat het grenst aan een eeuwig conflictgebied in het Midden-Oosten en een tribaal onrustig overbevolkt Afrika.
Zolang de situatie niet verandert neemt onderlinge frustratie alleen maar toe. We dobberen op zee in een reddingboot met een capaciteit van 65 personen. Rondom ons zinkende schepen waar vele honderden vanaf springen en op onze reddingboot aanzwemmen. Als het iedereen lukt aan boord te komen is de reddingboot allang gezonken. Uit angst en lijfsbehoud slaat iedereen elkaar de hersens in.
Israël is ook zo'n reddingboot waar de agressie uit lijfsbehoud over de top is gegaan.
Wat leek het allemaal eenvoudig toen de juffrouw en de meester ons een vriendelijke zwarte man lieten zien om ons begrip voor de verschillen bij te brengen. Begrip wordt steeds moeilijker nu de mensen veel ''mondiger'' zijn, de groepen groot en agressie de leiders ''leidt''.