Al jaren is er de wens om Amsterdam Centrum verkeersluw te maken. En daarmee wordt verkeers-auto-luw bedoeld al mag er inmiddels ook wel aan voetgangersluw en fietsersluw gedacht worden. Veel plannen zijn gelanceerd. Een hoop maatregelen genomen. Met enig effect maar ook met veel ongewenste bijeffecten, veelal van het waterbed-type, waarbij minder verkeer op de ene plek meer verkeer op een andere plek opleverde.
Ik ga dit niet allemaal opsommen, bewoners en anderen die regelmatig in de binnenstad verblijven weten het wel. De meest effectieve "maatregel" is vermoedelijk het zeer hoge parkeertarief en de daarbij behorende P+R mogelijkheden geweest. Juist de vele pogingen om het "resterende" verkeer te temmen leveren de meeste problemen op. En dan gaat het niet alleen om de maatregel zelf maar ook om de handhaving, het vergeten kind van de rekening.
Geen gefröbel meer
Vandaar mijn voorstel. Laten we ophouden met het gefröbel van eenrichtingsverkeer, palen en borden per straat of buurt; met parkeermeters en slagbomen. Aan de S100/S112 maken we in/uitritten met een slagboom of een "vangsysteem". Bij de rode en groene inritten kunnen toegelaten geregistreerde auto's ongehinderd passeren. Bij de rode kunnen dagbezoekers gescand worden en zij moeten ook langs een rode uitrit de stad verlaten en afrekenen voor de daar doorgebrachte tijd. Bij entree wordt een standaardbedrag afgeschreven, bijvoorbeeld € 50,- bij het verlaten van de zone wordt het niet gebruikte deel teruggestort of wordt een eventueel tekort nog afgeboekt.
Vol is vol
De toegang kan worden afgesloten als een bepaald maximum aan auto's is bereikt. Vol is vol. Bovendien kunnen op deze wijze tijdvakken voor en aantallen van touringcars, vrachtvoertuigen en taxi's makkelijk worden gehandhaafd.
Het af te rekenen bedrag is inclusief parkeergeld, waarbij bij parkeergarages of speciale dure plekken rond de binnenstad scanners staan voor als men daar gebruik van maakt.
De bereikbaarheid in Amsterdam vraagt om hele maatregelen, geen halve, en is echt wel wat waard.
21 reacties op "Een verkeersluw Centrum: geen halve maatregelen"
Een voorstel voor een snorfietsban in Amsterdam kreeg ik er wel, zonder problemen, door! Kijk maar in het verkiezingsprogramma.
Ik keek om me heen en ik zag grijs haar (mannen vooral) gemengd met wat groepjes politiek ambitieuze jongelui (minderheid). Ja, geen wonder dat ze die vieze stinkscooters graag weg willen. Daar hebben ze alleen maar last van als ze fietser of voetganger zijn. Ze rijden er zelf niet op. Ze vinden het ook maar niks als hun (klein)kinderen in de verleiding komen op zo'n rotding te gaan rijden (hoorde ik tijdens een eerdere borrel). Maar ze willen hun Volvo stationcar wel aan de gracht blijven parkeren, daar hebben ze ooit een parkeervergunning voor bemachtigd en dat bevalt prima.
Jongelui en autobestrijders, wordt massaal lid van alle relevante politeke partijen en kom bij belangrijke stemmingen (liefst georganiseerd) opdagen. Met een paar dozijn stemmen kan je al het verschil uitmaken. Het kost je een paar tientjes lidmaatschap, maar dat is op zich ook best amusant (mailtjes, tijdschriften, stemrecht).
Milena bijvoorbeeld draagt heel zinnige suggesties aan, maar daar gaat u geheel niet op in. Als uw gedrag kenmerkend is voor de houding van de mensen die op verkeersgebied plannen maken, lijkt mij de toekomst voor Amsterdam niet beter te worden. Hardhorende plannenmakers kweken hun eigen boze oppositie. Kennelijk zit u slechts te wachten op reacties die uw plannen juichend omarmen. Anders kan uk uw gedrag niet duiden.
Ik weet niet of u dit leest (misschien na de vakantie?) toch wil ik deze duidelijke mening nog wel aan u kwijt: Ik ben er geen voorstander van om alle afritten van de Ring af te sluiten met een (digitale) slagboom en een all-in identificatie en automatisch transactie systeem op te tuigen om toegang zowel als parkeren af te boeken (te ontmoedigen). U stelt voor Amsterdam tot een ''tolweg zone' in te richten. De gevolgen zijn alleen proefodervindelijk in te schatten. Het systeem is te ingrijpend en technisch te kostbaar om het alleen maar voor een ''pilot'' te doen. Niet doen dus. Liever goede parkeervoorzieningen buiten de Ring en koppeling met een goed en efficiënt openbaar vervoer. Belonen: korting daarop. Op die manier is al veel personenautoverkeer buiten het stadshart te houden. In andere steden, bv Den Haag vangt met daar al een flink percentage van het toeristische autoverkeer af. Binnenstadbewoners zouden hier ook in kunnen passen, in plaats van kostbare vergunningplekken toe te wijzen. Een goede eerste stap. Dan oordelen hoe verder: The proof of the pudding is in the eating.
Verkeer in de binnenstad mag dan een hot topic zijn, de ideeën daarover gaan allemaal uit van het ontmoedigen door een hele stapel maatregelen en verboden die allerlei onbedoelde neveneffecten hebben en ook het nodige kosten. Milena wil het stedelijk karakter vernielen door de binnenstad tot woonbuurt te maken. Ik probeerde een fundamenteel andere oplossing in discussie te brengen, maar men heeft kennelijk geen zin dat voorstel serieus te bekijken. In plaats daarvan worden eigen voorstellen weer naar voren geschoven.
Hij is uiteindelijk geplaatst op 24 mei. Dus na drie weken, niet 2 maanden.
We hadden geen mail adres van je, anders had ik je op de hoogte kunnen brengen. Er zat ook geen kaartje bij.
Een aantal dingen is dus niet helemaal gelopen zoals het had gekund. Meestal krijgen we de artikelen rechtstreeks binnen.
Er is geen reden voor de ietwat verongelijkte toon: Amsterdam Centraal is niet de instantie die gaat over dit soort plannen en voorstellen. Het is een vrij discussieplatform en iedereen kan erover zeggen wat hij/zij wil. Daar kunnen dus eigen inzichten tegenover worden gezet. Dat is nu eenmaal de essentie van een discussie, die gaat niet altijd de kant uit die je zelf wilt.