Nu we hier in Amsterdam een college met groen links krijgen heb ik en vraagje.
Waarom heeft Amsterdam geen Vaporetto? Zoals in Venetië. Waarom maakt de stad geen gebruik van haar kanalen voor openbaar vervoer? Dat is pas goed voor het milieu. Waterwegen en genoeg. Zodat we rustig door onze eigen stad kunnen varen met het GVB. Voor een normale prijs. Dat is nu onmogelijk omdat het vervoer te water in handen is van een stelletje keiharde kapitalisten. De rondvaartindustrie met hun woekerprijzen. En die richten zich alleen op het uitknijpen van de argeloze toerist. Een machtig kartel. Monopolisten.
Stel eens voor dat aan die situatie een eind wordt gemaakt. Stel U voor dat trams en bussen uit de stad verdwijnen. Dat al het openbaar vervoer wordt gedaan met boten. Dan kan je bijvoorbeeld van het CS varen naar het Tropenmuseum, en door naar de Dappermarkt, de Indische Buurt en dan IJburg en Durgerdam. Of van het Amstelstion de Amstel op naar het CS. De mogelijkheden zij n eindeloos. Dat zou toch prachtig zijn.
Ruimte en rust
De verkeersdrukte zou afnemen. Wandelaars en fietsers krijgen meer ruimte en rust. Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen kunnen voor een normale prijs de hele dag rondvaren, in plaats van meedogenloos geript de worden door de rondvaartpenoze. Niemand kan nog onder de tram komen.
Maar ja, het is eerst wachten op de rampen, de kaalslag en het ongenoegen bij de bevolking dat de Noord zuidlijn zal brengen. Want ik voorspel een verdere verloedering van het openbaar vervoer met toenemend ongemak, langere wachtijden, meer overstappen, slechtere service en explosieve kostenstijging voor de reizigers.
Dan zullen uiteindelijk steeds meer mensen gaan inzien dat de vaporetto de enige oplossing is.
Voordelen in Venetië
Je hoeft alleen maar naar Venetië te gaan om de voordelen te zien. Zeker voor Amsterdam met zijn vele waterwegen. De Vaporetto is de oplossing voor het openbaarvervoersinfarct waartoe de Noordzuidlijn gaat leiden. Elegant. Stijlvol. Schoon. Milieuvriendelijk. Verkeersveilig. Geweldige PR voor de stad. En in het kielzog daarvan kunnen we werklozen omscholen tot gondelier en een werf openen waar die gondels gemaakt kunnen worden.
Daar kan Groenlinks als grootste partij in Amsterdam echt iets tot stand brengen.
Water wordt synoniem voor welvaart en werk. Ooit werden er schepen gebouwd op de Oostelijke eilanden en op het Marine terrein. Recent sloot op de Hoogte Kadijk de scheepswerf Koning William voor een megalomaan woningbouw project van een projectontwikkelaar. Een diep triest moment.
Negatieve trend omkeren
Laten we die negatieve trend omkeren. Laat Amsterdam weer boten bouwen. Laat Amsterdammers weer werken op het water. Laat Amsterdam andermaal haar water en haar lotsbestemming in eigen handen nemen. Weg met de rondvaartbootbaronnen. Geeft het vervoer te water terug aan de Amsterdammers.
Lang leven de Mokumse vaporetto. Nou alleen even wachten op de daadkracht van het nieuwe Groenlinks college.
Het zal me benieuwen.
Maar daar heeft de schrijver dezes ongetwijfeld allang een oplossing voor bedacht.