Home > > Schiphol verovert Nederland

Schiphol verovert Nederland

Geluidsoverlast Schiphol - Foto: Arnoud Hugo

Schiphol. Ik word er toch wel zenuwachtig van. Er is nu al een tijdje gedoe om vliegveld Lelystad, de zo hoogst noodzakelijke, onontbeerlijke, onvermijdelijke en dus onafwendbare dependance van Schiphol. Inwoners van omliggende provincies maken bezwaar. Zij vrezen -niet ten onrechte- geluidsoverlast. De berekeningen in de Milieu Effect Rapportage (MER) deugden niet, met als gevolg dat de opening van Lelystad een jaar is uitgesteld.
Schiphol eist direct dat het dan zélf het aantal vluchten weer mag uitbreiden.

Het is opmerkelijk, ja zelfs verdacht, hoe vergaande beslissingen als de uitbreiding van Lelystad er in relatief korte tijd worden doorgejast. Maar wanneer daarentegen bijvoorbeeld de schadelijke toepassing van RoundUp moet worden verboden, duurt zoiets jaaaaaren. En dan is het uiteindelijk nóg niet voor elkaar. Heel gek.
De uitbreiding van Lelystad gaat gewoon door. Daar doet niemand iets tegen. Grotere machten hebben dat besloten en drukken dat door, ondanks al die lastige burgers. Net op tijd is het raadgevend referendum afgeschaft. Want straks gaat het nog over Lelystad en dat moet natuurlijk tegen elke prijs worden vermeden.

Mond houden

Maar we mogen niet klagen. En ook niet zeuren. Schiphol is heilig. Het is een economische motor. Het is een banenmachine. Daar moet alles voor wijken. Alles. Zo te zien tot elke prijs.
Bezwaren worden beleefd aangehoord, maar uiteindelijk met wat cijfergoochelen genegeerd.

Hoor eens, je vliegt toch zelf ook? Inderdaad. Hooguit twee vliegbewegingen per jaar (heen en terug dus), maar dan schijn ik mijn mond te moeten houden. Ik mag geen kritiek meer hebben op een systeem dat slecht functioneert en dat al aan zijn grens zit.

Een nieuw vliegveld in zee vond men indertijd te duur. Kennelijk was die ‘economische motor’ toch net niet belangrijk genoeg om zoveel geld aan te besteden.
De sector en de overheid zijn verantwoordelijk voor een nette bedrijfsvoering, met ruim voldoende aandacht voor de belangen van álle inwoners van Nederland. Niet alleen van reizigers, aandeelhouders, luchtvaartmaatschappijen en vastgoedontwikkelaars.

Luchthaven Nederland

Schiphol zal altijd willen groeien. Nu via Lelystad, straks weer op een andere manier. Hoe lang denkt men hiermee door te gaan? Totdat ook de hele Flevopolder een vliegveld is? Totdat heel Nederland een vliegveld is? Ja, want economische motor. Want banenmachine. Internationale hub, internationale concurrentie.

Schiphol is zo langzamerhand een staat in de staat. Men gaat zijn eigen gang. Omwonenden hebben schijninspraak. Op Schiphol zelf is de lucht bezwangerd met de stank van verbrande kerosine. Van het woord ‘luchtkwaliteit’ heeft men daar -zo te ruiken- nog nooit gehoord. Laat staan dat ze zich aan normen moeten houden.

Elke opstijgende Boeing 747 heeft een uitstoot aan fijnstof die gelijk is aan 1 miljoen vrachtwagens. Dat krijgen we allemaal over ons uitgestort. Ondertussen kneutert Amsterdam verder met z’n ‘luchtkwaliteit’ en ‘milieuzones’. Ze verbieden een paar vieze brommertjes en slaan zichzelf weer op de borst.

Lamlendig

De luchtvaartsector en de overheid zijn te gemakzuchtig, te gierig en te lamlendig om maatregelen te nemen die een rem zetten op groei. Over kerosine wordt geen accijns betaald. Daarmee is de luchtvaart een zwaar gesubsidieerde sector. Heel eigenaardig dat dit zomaar van Europa mag. Daardoor is vliegen oneigenlijk goedkoop. Dat is regelrechte oncurrentievervalsing ten opzichte van andere transportmiddelen.
Vliegtuigen kunnen veel stiller zijn. De nieuwste types bewijzen dat.

Bloeden

Zolang dergelijke zaken niet rigoureus verbeteren moet de hele luchtvaartsector en dus ook Schiphol zelf maar eens bloeden. Niet omwonenden van Schiphol en Lelystad. Reizen binnen Europa moet maar met de trein. Dan zie je tenminste nog wat als je uit het raam kijkt.

Aanvulling: Zie ook een zéér illustratieve uitzending van Andere Tijden over de minachting en onverschilligheid voor de belangen van omwonenden ten tijde van de aanleg van de vijfde baan. Er is sindsdien niets veranderd in de houding van overheid en Schiphol. 
(Met dank aan John Zwart voor de tip).

Eveneens gepubliceerd op het weblog van de auteur.


zeven reacties op "Schiphol verovert Nederland"

JohnN
-1-  JohnN:
Wat ik in dit verband zo raar vind? Juist onze nationale NS (net zo staatsbelang als Schiphol) heeft een paar jaar geleden besloten vele lange afstand IC treinen niet meer via Amsterdam CS maar via Amsterdam Schiphol te laten rijden. Op die manier maakt NS het minder aantrekkelijk voor reizigers om de trein te nemen, maar liever te vliegen op nabije Europese bestemmingen. Terwijl we dat juist wilden ontmoedigen? De stad Amsterdam was ook niet te bewegen om afstand te doen van haar financiële belangen in Schiphol. Maar gebruikt Amsterdam die invloed ten bate van al haar inwoners, of voornamelijk ten bate van Luchthaven Schiphol? De groei in het aantal vliegbewegingen komt hoofdzakelijk van prijsbreker-vakantieverkeer en overstappers naar andere bestemmingen. Die groeicijfers in overstappers kunnen we missen als kiespijn, het enige wat ze brengen is omzet voor de taxfree winkeltjes en drukte op de luchthaven. Het vakantieverkeer dat blijft doorgroeien was Lelystad voor bedoeld, terwijl iedereen wist dat het eigenlijk niet kan. Is dat nou zo erg wanneer die gedeeltelijk wordt omgeleid via Eindhoven, Zavemtem, Keulen, Düsseldorf? We pretenderen toch EEN Europa te zijn? Gúnnen EU landen elkaar eigenlijk wel wat in ons gezamenlijk belang? Het lijkt er niet op als we steeds maar die ''eigenbelang'' meetlat overal langs leggen.
Hendrik de Hond
-2-  Hendrik de Hond:
Gewoon blijven klagen:
http://www.bezoekbas.nl
Tweede tab.
Het aantal klachten was vorig jaar weer 50% gestegen.
Uiteindelijk zal het de politiek ook duidelijk moeten worden dat de grens van wat redelijk en dragelijk is aan overlast voor de burger, meer dan overschreden is.
JohnN
-3-  JohnN:
Laat Andere Tijden hier nou juist vanavond over gaan:
Herrie om Schiphol https://www.npo.nl/andere-tijden/03-03-2..
Arnoud
-4-  Arnoud:
@John: hartelijk dank. Ik heb het stuk aangevuld met deze nuttige link.
ReindeR Rustema
Schiphol kan nu alleen maar groeien met meer en meer vluchten. Het kan niet de prijs voor een slot verhogen. Als dat wel zou kunnen, dan kan je verwachten dat degenen die tegen elke prijs willen vliegen wel kunnen blijven vliegen (dat zakelijke vliegverkeer) maar dat de mensen die stedentripjes willen maken iets anders kiezen.

Het is fascinerend om te lezen hoe de 'slots' verdeeld worden. Er is dus géén marktmechanisme, maar een onderling verdeelakkoord waar door een non-profit, neutrale partij op wordt toegezien.

Een groot contrast met het geliberaliseerde spoorverkeer. Vroeger werkten de nationale spoorwegen met elkaar samen om internationale routes te realiseren. Goed voor het reizen per trein, dan kan je overal komen. Tegenwoordig niet meer. De prijzen voor het gebruik van het spoor vliegen de pan uit om de nationale spooronderneming te beschermen tegen buitenlandse concurrenten. Nu moet je met een klein boemeltje de grens over.

Het is dus niet alleen de BTW op treintickets (nvt bij vliegtickets) en de kerosine zonder accijns (energie voor treinen is gewone electriciteit). Het zijn dus ook de heftige 'track charges'. Daarnaast is het reizen per spoor volgens mij ook duur omdat je zoveel personeel aan het werk hebt ervoor. Vele kilometers spoor moet onderhouden worden (vliegtuigen hebben alleen een vliegveld nodig). Terwijl het vliegtuig heel even in de lucht is en je wordt vervoerd als kistkalveren is er op de trein allerlei personeel aanwezig (lid van een vakbond, goede arbeidsvoorwaarden).

Ik stel voor om die regels voor de toewijzing van slots op z'n minst onderhavig te laten zijn aan een marktmechanisme. Teken de petitie 'Schiphol moet anders groeien'. https://groeischipholanders.petities.nl/ Volgens mij is de EU-regelgeving erover zo te interpreteren dat het kan, hoewel de luchtvaartindustrie het natuurlijk niet wil. Een expert zou dat moeten uitzoeken.

Accijns op kerosine en BTW op tickets is veel lastiger te realiseren, een wereldwijd fenomeen. Veel landen leven van toerisme, willen dit niet. Maar dit is iets wat lokaal geregeld kan worden. Naast een hogere vliegveldbelasting natuurlijk.

Lees verder onder de petitie over hoe die slots verdeeld worden nu.
JohnN
-6-  JohnN:
Re (5) Niks ''anders groeien'' Reinder, gewoon niks groeien. We kunnen CO2 en fijnstof maatregelen wat we willen, tegen de omvang van de uitstoot van L.S. kan niets op. Het land gaat er niet van kapot als de rem er een poos op gaat. Gun de andere Europese luchthavens ook een stuk van de cake, we zijn toch 1 Europa? En die hele cake is al volledig uit de klauwen gerezen. We reizen veel te vaak en te ver. En overstapverkeer moet sws minder, een overstapper levert geen noemenswaardige omzet maar wel 2 vliegbewegingen.
ReindeR Rustema
Met anders groeien bedoel ik dat Schiphol er financieel op vooruit gaat, maar dat het aantal vluchten minder wordt. Als je namelijk een botte grens hanteert dan wil dat helemaal niet zeggen dat de goedkope vakantievluchten verdwijnen. Door die rare methode om te bepalen wie de rechten op de slots houdt. Dat is namelijk afhankelijk van wat de maatschappij het voorgaande jaar deed. Het bevoordeelt de goedkope vliegtuigmaatschappijen. Dat is ook de basis van de ruzie die KLM met Schiphol had/heeft.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.