Home > > Taxi's in Amsterdam: dat moet veel beter

Taxi's in Amsterdam: dat moet veel beter

Na een nacht werken vind ik het fijn om veilig thuis te worden gebracht. Dat doe ik graag met de taxi net als mijn mijn bejaarde buurtgenoot die voor controle naar het ziekenhuis moet. Of de buitenlandse bezoeker die met zware koffers naar Schiphol wil.

De Amsterdamse taxiklanten zijn niet tevreden. In de laatste Taximonitor Amsterdam geven wij de taxichauffeurs een 5 als rapportcijfer. Afgelopen week praatte de gemeenteraad over hoe het nu verder moet met het taxibeleid. De rapportages van de dienst Handhaving en Toezicht over incidenten geven aanleiding tot zorg over de kwaliteit en verstoringen van de openbare orde.

Tevreden?

Eigenlijk ben ik in het algemeen wel tevreden. Boeken met de mobiele app van TCA, en soms met Uber, gaat prima. Ik krijg vakbekwame chauffeurs, die de weg kennen en voorkomend zijn. Maar, dat is zogenoemde bel-taxi. De opstap-taxi is echt wat anders.

Ik heb helaas wel regelmatig problemen als ik op straat een taxi wil regelen. Ze weigeren vaak korte ritjes, staan overal in de buurt op de stoep met ronkende motoren, en zeg je daar wat van dan krijg je een agressieve reactie, de weg niet kennen, omrijden, en ze kunnen geen bonnetje maken. Bij wie stap ik eigenlijk in? Klagen via Taxiklacht werkt niet; het is hun woord tegenover het mijne. Ik snap die slechte rapportcijfers wel.

Omrijden

Wat me dwarszit, is dat die chauffeurs steeds vaker een eind om moeten rijden vanwege de vele nieuwe afsluitingen in de binnenstad. Ook is niet duidelijk welke taxi nu wel en niet over de trambaan mag. Bij het terecht autoluw maken van de binnenstad is geen aparte status gegeven aan taxi's. Ze lijken steeds minder welkom. Sommige chauffeurs durven ons niet meer voor de deur af te zetten vanwege de strikte handhaving. Terwijl de probleemloze beschikbaarheid van taxi's juist het duwtje was dat wij nodig hadden om onze auto definitief de deur uit te doen. Buitenlandse vrienden snappen er vaak niks van en voelen zich ten onrechte opgelicht. Het is niet gastvrij en niet klantvriendelijk.

Aanpak problemen
Elk jaar rijden de Amsterdamse taxi's 150 miljoen kilometers. Hoeveel daarvan zijn onnodige omrijkilometers? Minder afsluitingen, een efficiënter gebruik van straten en tram- en busbanen door taxichauffeurs en goede locaties voor standplaatsen betekenen betere service, lagere ritprijzen en minder overlast. De taxiondernemers, de gemeente en de klanten zijn elkaar ergens kwijtgeraakt

Natuurlijk moet er meer gebeuren om de grote problemen met taxi's aan te pakken. Op de huidige weg doorgaan is niet acceptabel. Belangrijke thema's voor het taxibeleid zijn digitale handhaving op rijgedrag is samen met inspectie transport, hardere sancties (en vergunningen afnemen), eerlijke arbeidsvoorwaarden, voorrang voor elektrische taxivoertuigen, innovatieve mobiliteitsdiensten en, niet in de laatste plaats, heel veel minder straattaxi's. Helaas staat de taxiwet ('liberalisering' van de markt) veel van die initiatieven in de weg.

Belang
Met elkaar maken we 15 miljoen taxiritten per jaar met een economisch belang van 300 miljoen euro. De taxi is een onmiskenbare schakel in de Amsterdam mobiliteit aanvullend op lopen, fietsen en het openbaar vervoer. Daar moeten we zorgvuldig mee omgaan voor een aantrekkelijke en leefbare stad. De taxiondernemers, de gemeente en de klanten zijn elkaar ergens kwijtgeraakt in de afgelopen vier jaar. Hopelijk zetten in 2018 alle partijen de schouders onder een echte toekomstvisie voor de taxi.


Reageer op "Taxi's in Amsterdam: dat moet veel beter"

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.