Home > > Wees welkom in Weesp

Wees welkom in Weesp

Foto: Michiel Verbeek onder Creative Commons

Waarom stoppen we nou niet eens met ons zo verschrikkelijk druk te maken over de teloorgang van de Amsterdamse binnenstad? Laat die toeristen, expats, projectontwikkelaars, hipsters en chocoladekaaswinkeliers er lekker een pretpark van maken als ze dat willen! Wij krijgen er straks een veel leukere, oude stadskern voor terug: de pittoreske oude binnenstad van Weesp.

Ergens in de komende jaren zal de stad Weesp bij de gemeente Amsterdam worden gevoegd, althans dat is zoals de hazen nu lopen. Weesp is namelijk met bijna 19.000 zielen te klein om een volledig bestuurlijk en ambtelijk apparaat in de lucht te houden. Eerder waren er plannen voor een samenvoeging met Muiden, Naarden en Bussum in de nieuw te vormen gemeente Gooise Meren, maar uiteindelijk wordt het dus, als het aan de beide stadsbesturen ligt, toch Amsterdam.

In Amsterdam is men natuurlijk bijzonder ingenomen met deze keuze. In één klap heeft de stad er bijna 19.000 gemeentelijke belastingbetalers bij, worden de demografische cijfers in Amsterdam, waar Weesp dan deel van zou moeten gaan uitmaken, ineens een stuk gunstiger en krijgen de Amsterdammers er een alleraardigst stukje Vecht bij, waar de Amsterdamse 'nouveau riche' zich kan vestigen als er langs de Amstel geen plaats meer is. Bovendien is de Weesper stadskern met z'n ongeveer 200 historische monumenten een fantastische toeristische uitwijkmogelijkheid voor als de Amsterdamse binnenstad toch nét iets te vol wordt.

Kanaal
Weet je wat dan wel weer roet in het eten gooit? Dat Amsterdam-Rijnkanaal, een belangrijke slagader voor de Nederlandse binnenvaart, maar ook een vrijwel onneembare barrière die Weesp fysiek volledig van het Amsterdams grondgebied afsnijdt. Wie wat minder bedreven is in het lopen over water, is al gauw aangewezen op de Nederlandse Spoorwegen. Automobilisten worden via de A1 door half Gooi- en Vechtstreek heen geleid voordat ze in Weesp belanden en de enige andere weg, de N236 langs Driemond, wordt ter hoogte van de tamelijk smalle brug over het kanaal doorgaans geblokkeerd door sluipforenzen. Dat is lastig voor de Weespenaren, die nu ineens aangewezen zijn op het Bijlmerplein om allerlei bestuurlijke zaken te regelen. Maar natuurlijk is het ook nog véél lastiger voor de hordes toeristen die vanuit de Amsterdamse binnenstad naar die van Weesp worden verwezen.

Veiligheidsregio's
En dan de bestuurlijke consequenties: een samenvoeging betekent een herindeling van de veiligheidsregio's, waarbinnen de aansturing van hulpdiensten en zaken als crisisbeheersing en rampenbestrijding zijn geregeld. Weesp komt daarbij onder het kanaal aan twee verkeersadertjes aan Amsterdan Zuidoost te bungelen. Eén grote klapper op het station van Weesp en je hebt een infarct van hulpdiensten op de Provinciale Weg, terwijl de hulpverleners in het Gooi twee kilometer verderop een katje uit de boom hengelen. En dan heb ik het nog niet eens over de organisatorische en rechtspositionele ellende die al die spuitgasten, dienders, broeders en andere hulpverleners ten deel zullen vallen als ze ineens tot een andere regio gaan behoren.

Misschien moeten we de oplossing vooral simpel houden: we dempen het Amsterdam-Rijnkanaal, leggen vanuit Gaasperdam een aantal nieuwe wegen aan en trekken een metrolijn door naar Station Weesp. De tussenruimte bouwen we vol met wat sociale woningbouw en iedereen is blij! Als dan de verdere groei van het toerisme volledig losbarst weet ik zeker dan de mensen die hier miljoenen aan gaan verdienen enthousiast zullen bijdragen aan een plan om de economische schade aan de binnenscheepvaart enigszins in te perken.

En misschien mag het allemaal wel nóg wat ambitieuzer: er zijn plannen om Paleis Het Loo bij Apeldoorn ten behoeve van het toerisme te gaan labelen als 'Het Versailles van Amsterdam'. Nou, als dát geen mogelijkheden biedt!

Foto: Michiel Verbeek (CC)


drie reacties op "Wees welkom in Weesp"

Arnoud
-1-  Arnoud:
Ik denk niet dat ze er in Weesp gelukkiger van worden...
Milena Tsareva
-2-  Milena Tsareva:
Inderdaad, iets in me zegt dat de Weesper bewoners beter af zouden zijn geweest bij een keuze voor samenvoeging met Muiden, Naarden en Bussum.
JohnN
-3-  JohnN:
Inderdaad is dat brede uitgediepte Amsterdam-Rijnkanaal een slagzwaard dat Amsterdam van Weesp scheidt. Als Amsterdam de inwoners van Weesp vooral beziet als belastingvee dan kan er nog een hoop narigheid uit voortkomen. Gaat de Stopera vast een metrolijn aantakken op het net. Dan is de logistiek helemaal op orde, pakweg in 2050. Maar de Weespenaren kunnen nog een week of zes nadenken en de zetelverdeling in de gemeenteraad flink door elkaar roeren. Wordt het toch nog Gooise Meren.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.