Home > > Overal Shared Space

Overal Shared Space

Ik zal wel weer voor gek verklaard worden, maar waarom heffen we niet gewoon alle verkeersregels op? Waarom maken we niet in heel Amsterdam zoiets als achter het Centraal Station? Shared Space noemen ze dat en de gemeente is daar erg enthousiast over. Ook de verkeersonderzoekers zijn daar erg tevreden over.

Ik kom daar op om dat de stoepen in Amsterdam er eigenlijk een beetje voor Jan lul bij liggen. Vroeger noemde ze de stoep ook wel de openbare ruimte voor de voetganger. Voor de duidelijkheid een voetganger is iemand die van de ene plek naar de andere loopt. Met zijn benen en voeten. Dus niet met de fiets, auto, scooter o.i.d. Nee ouderwets lopend.

Nou is er wat lopen betreft een flink probleem in Amsterdam, omdat de meeste stoepen voortdurend in gebruik zijn als laad- en losplek, als parkeerplek, als plek voor containers van allerlei aard. En natuurlijk staan de tienduizenden fietsen die er zijn ook het liefst op de stoep, bouwsteigers, bakfietsen, Cantas, bloemenstallen en in elke straat een speeltuintje. Bovendien staat er tegenwoordig voor bijna elk benedenhuis een bankje en allerlei plantenbakken waardoor de voetganger continu loopt te slalommen als een dronkenman met tegenwind.

Dus ik had dat zo eens bekeken bij het Centraal Station en ik was helemaal om, Shared Space voor heel Amsterdam, dat is de oplossing. Iedereen doet wat hij wil, dat is nu ook al zo een beetje, en daardoor is het veel veiliger op straat. Want als je alle verkeersborden en strepen, zebrapaden en geboden e.d. weghaalt dan……houden de mensen veel meer rekening met elkaar. Volgens de knappe koppen dan natuurlijk.

Achter het centraal is de Shared Space alleen voor fietsers, bromfietsers en voetgangers, maar volgens een verkeersonderzoeker is het nog beter als er ook auto’s mogen rijden. Dan zou het nog veiliger worden. Nooit meer allerlei dingen op de stoep die er niet meer horen. Want we hebben geen stoepen meer. Nooit meer een auto op het fietspad want die zijn verdwenen. En zo worden alle problemen in de stad langzaam maar zeker opgelost. Amsterdam is onderweg om een soort paradijs te worden. Voor de voetgangers zal er niet veel veranderen ben ik bang  want die zijn toch al nergens hun leven zeker.


twee reacties op "Overal Shared Space"

Milena Tsareva
-1-  Milena Tsareva:
Ik meen in dit artikel een tamelijk cynische onderlaag te bespeuren... en terecht, wat mij betreft.
JohnN
-2-  JohnN:
Ja Ron, het is wat met die stoep. Komt misschien wel door de naam die de Amsterdammer eraan gaf. Want in 's-Gravenhage waren stoepen een bordes, of het nu zes treden waren of maar één. Als je de stoep afstapte kwam je op het trottoir. ''C'est bien pour trotter, a pied bien sur''. Niet dat ze er in Den Haag op sommige plekken geen zooitje van gemaakt hebben... maar Amsterdam was er al vroeg bij om alle élégance overboord te gooien. Nu zitten we met de gebakken peren, pardon: volgestorte stoepen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.