Autodelen is goed voor Amsterdam. Autodelen leidt tot minder uitstoot en minder parkeerruimte in de stad. Vandaag is het autodeelgebruik laag; veel minder dan 1% van de autoritten. Toch geeft een op de vijf Nederlanders aan open te staan voor autodelen. Die deelauto vervangt straks de tweede, of misschien wel de eerste auto in een huishouden. Waarom is dat dan niet meteen een uitstootvrije auto?
Onlangs kwam een raport uit over elektrische deelauto's. Het advies aan gemeenten is dat we de elektrische deelauto nog maar even moeten vergeten. Het is een wenkend perspectief, maar nog geen vanzelfsprekende combinatie. De kosten van elektrische auto’s gaan dalen, de actieradius zal toenemen en meer mensen gaan elektrisch rijden. Maar, een winstgevend verdienmodel voor elektrisch delen zou daarmee op termijn niet binnen handbereik komen.
Maar, willen we daarop wachten in Amsterdam? Waarom zetten aanbieders als Citroen, Zipcar en BMW wel volop in op elektrische deelauto’s? Wat kunnen we leren van succesvolle elektrische autodeelprojecten in steden als Parijs, Berlijn en Londen? Uit onderzoek blijkt dat zodra consumenten elektrisch rijden ze vrijwel allemaal positief zijn over elektrisch rijden. Waarom dan ook niet bij autodelen?
De stap om te gaan autodelen is voor veel Amsterdammers best groot. Ze zien af van een auto die 24 uur per dag beschikbaar is. Een deelauto moet je reserveren en wat als iemand de auto heeft gereserveerd wanneer jij hem juist nodig hebt? Het gemak waarmee de deelauto beschikbaar moet zijn is essentieel. Dat is nu juist de verantwoordelijkheid van de aanbieders van deelautodiensten. Het gaat niet alleen om kosten, maar ook om de kwaliteit van de dienstverlening en het imago van het autodeelmerk. De markt is geen ‘eenheidsworst’ die enkel voor de laagste prijs gaat. Het helpt natuurlijk als de gemeente Amsterdam dat stimuleert en faciliteert met bijvoorbeeld parkeerplekken en andere privileges.
Het rapport stelt dat de actieradius van elektrische auto’s niet voldoende is. De beschikbaarheid en betrouwbaarheid van kleine compacte auto’s met een grotere actieradius is inmiddels groot. Producenten als BYD, Volkswagen, Renault, Seat, Ford en Nissan hebben een goed aanbod van elektrische auto’s met voldoende actieradius, tot wel 300 kilometer. Vandaag is 70% van de deelautoritten korter dan 100 kilometer en is de gemiddelde autorit korter dan 20 km. Waarom zouden we met autodelen ineens veel langere ritten gaan maken? Voor die enkele langere ritten is de traditionele huurauto een goed alternatief. Voor de korte ritten een elektrische auto. Bovendien is de laadinfrastructuur in Amsterdam prima op orde.
Het is een ‘kip of ei’ vraagstuk. Een investering in een elektrisch auto is nu nog hoger dan in een traditioneel voertuig. Maar juist de inzet op elektrische rijdende deelauto’s kan de producenten stimuleren, sneller en met betaalbare elektrische auto’s te komen. De aanschaf, en vervolgens de afschrijving en financiering, zijn slechts een deel van de totale kosten van de auto. Onderhoudskosten en brandstof spelen ook een grote rol en deze zij juist bij een elektrische auto lager. Misschien is de elektrische optie onder aan de streep wel goedkoper.
Het rapport concludeerde dat autodelen en elektrisch rijden geen vanzelfsprekende combinatie is. Dit is echt een te voorbarige conclusie. Elektrische deelauto’s? Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn in Amsterdam. Niet op termijn, maar nu al.
Met dank aan Martijn Altenburg en Robert van den Hoed, onderzoekers smart mobility Hogeschool van Amsterdam, voor hun commentaar en suggesties.
vier reacties op "Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch?"
1. Mooi dat je het stuk hier toch op herhaling laat plaatsen; bijgaand de link naar mijn eerdere reactie erop. Het blijft een wat technisch verhaal.
2. Van belang blijft dat je bij autodelen met een EV geen vertrek met volle accu kunt garanderen.
3. Pertinent onjuist in dit stuk: de laadinfrastructuur in Amsterdam is absoluut niet op orde. Wel voor losse voertuigen; niet voor een vloot. Het eerste wat een aanbieder autodelen ontvangt van gemeente Amsterdam ontvangt bij interesse is dan ook de mededeling dat plaatsing/uitrol op de capaciteit van het net moet worden afgestemd.
4. Dat is overigens ook in lijn met de groene zienswijze hier:
http://www.sueddeutsche.de/auto/elektrom..
Uitrol van EV kan het beste zoveel mogelijk over gehele breedte van de markt plaats hebben; stimuleer vooral dat eenieder voor wie zo'n voertuig geschikt is er een koopt/least/deelt/huurt/.. en haal met spoed die nieuwe kolencentrales off-line ten gunste van veel zonnepanelen/windmolen. Daarmee maken we echte slagen.
Deelautorijden zou hartstikke populair moeten zijn in Amsterdam, toch is het dat niet. Waarom? omdat we liever de fiets (of bij stortregen de tram) pakken binnen de stad en voor de grotere actieradius een eigen auto die 7/24 klaarstaat. Elektrisch rijden met die auto zijn we misschien wel toe bereid maar dan moet het wel financieel en praktisch goed gefaciliteerd worden. De overheid heeft zich de laatste regeringstermijn nog het meest bekommerd om leaseauto's waarvan alleen het bijtellingsbedrag geldt voor de aanschaffer, die auto's waarmee het heel comfortabel is om met 130 km/u mee te kruisen.
Het elektrisch rijden met kleine auto's die weinig parkeerruimte en rijstrookbreedte vragen zal langzaam groeien naarmate de aanschaffingskostprijs dichterbij het budget van jan modaal komt. In de tussentijd kunnen we wijksgewijs de parkeervoorzieningen met laadfaciliteit realiseren. Dat moet met een horizon van 2025 best te doen zijn. Enne wat financieel de overheid wat kan helpen hierbij: stop de subsidie op leasebakken voor mensen die op posities zitten waar de inkomens voldoende zijn om de eigen kosten te dragen.