Onlangs las ik het bericht dat enkele jonge ondernemers het plan hadden opgevat om Amsterdam te verrijken met een vloot van elektrische deelscooters.
Het bedrijf heet Felyx. Je zou dat moeten schrijven als 'Felix', maar omdat de doelgroep waarschijnlijk bestaat uit knotje-baardje-hipsters, moest het Felyx worden. Daar ontkom je dan niet aan. Het initiatief lijkt me aardig, maar in de Amsterdamse context vraag ik me toch af: gaat dit uitlopen op iets moois of iets Lelyx? Daarom weet ik nog niet goed hoe ik hier in moet staan…
Willie Wortel
Het idee voor elektrisch deelvervoer is uiteraard afgekeken van Car2Go met de elektrische Smarts. En Car2Go heeft het weer heeft nageaapt van Luud Schimmelpenninck. Maar onze Amsterdamse Willie Wortel heeft helaas te vroeg gepiekt met z'n Witkar.
Polen
Felyx gaat per 1 juli van start in het centrum, de Pijp, delen van de Rivierenbuurt, in Oost en in Oud-West. Ze beginnen met maar liefst honderd scooters die speciaal voor dit doel in Polen zijn geknutseld. Je bedient de scooter met een app, er zit geen contactslot in. Zorg dus dat je smartphone is opgeladen.
Wachten voor het stoplicht
Hier hebben we natuurlijk jaren op gewacht! Scooters die je niet aan hoort komen! You will never know what hit you! Scooters die milieuvriendelijk kunnen bijdragen aan de drukte en de chaos. Scooters die voor een schappelijk bedrag van 30 cent per minuut de medeweggebruiker kunnen opfokken. Drie minuten wachten voor een stoplicht kost al bijna een euro. Gewoon door rood rijden dus.
Wangedrag
Een helm wordt meegeleverd zodra die verplicht is. Hoe ze die passend krijgen weet ik niet. Wie zich misdraagt mag niet meer meedoen. Dat laatste is een beetje flauw. Immers, wangedrag hoort bij een scooter als een scooter bij een pizzakoerier. Maar goed, in de praktijk zal het wel loslopen en wordt elke rotonde als vanouds door het midden genomen. Tijd is immers geld.
Het wordt voor de voetganger nóg meer oppassen op de zebra.
Koeienvlaai
Ik ben vooral benieuwd waar dit allemaal eindigt. Want trending Amsterdam heeft een weergaloze aantrekkingskracht op ondernemers die willen parasiteren op profiteren van de potentie van de stad. Ze komen eropaf als vliegen op een koeienvlaai. IJs, wafels, Nutella, hotels, tickets, airbnb kamertje verhuren, (water)fietsen, bierfietsen (straks ook elektrisch?), rondvaartboten , koetsjes en nu dus ook de e-scooters.
Pas als er zoiets komt als 'paintballen in de publieke ruimte' ga ik meedoen: lekker yuppen van hun scooters knallen. Want hé: alles kan in Amsterdam. Toch?
Een reactie op "De e-scooter als sluipmoordenaar"