Zonder maatregelen is lawaai binnen twintig jaar het milieuprobleem met de grootste gevolgen voor de volksgezondheid. Dat stelden deskundigen in het wetenschapsprogramma De Kennis van Nu: “De verstedelijking, toenemende verkeersdrukte en technologische vooruitgang produceren steeds meer lawaai. De helft van alle Nederlanders heeft nu al last van herrie, blijkt uit cijfers van het CBS”. Geluid is het nieuwe asbest.
Bouwlawaai
Bouwlawaai staat in de top 5 van overlastveroorzakers. Amsterdammers die langs een tramlijn wonen worden horendol van de nachtelijke werkzaamheden van het GVB voor hun deur. De aannemer op het Stationsplein komt al om 5 uur met vrachtwagens bouwmateriaal voorrijden. Zo’n vrachtwagen die achteruit rijdt produceert 72 Db geluid. Dat is ver boven elk norm. Omwonenden bij de ondertunneling van de A9 zijn het na maanden overlast beu…
Kan het ook anders? Absoluut. Aannemer Strukton werkt op het Stationsplein geruisloos aan een nieuwe fietskelder. Aannemer BAM Infra heeft zonder overlast de Leidsebrug gerenoveerd. Bewoners konden op de website van de bouwer zien hoeveel lawaai er werd gemaakt, of het nog binnen de normen zat, en hoe lang de werkzaamheden zouden gaan duren. Met goed omgevingsmanagement neem je veel onzekerheid en veel irritatie weg. Het is een kwestie van willen.
Veel bouwen
Amsterdam gaat heel veel bouwen. Vanaf 2016 tot 2040 worden er 150.000 woningen bijgebouwd. Dat gebeurt vooral binnenstedelijk. Daarnaast zijn er grote bouw- en renovatieprojecten gepland zoals de Zuidas, het Amstel Station, de renovatie van de Amstelveenlijn en De Entree (Stationsgebied CS). Als er niks gebeurt, dan neemt de overlast van bouwlawaai alleen maar toe. De gemeente steekt nu veel geld in gevelsanering. De vraag is of dat belastinggeld niet beter kan worden besteed aan het voorkomen van lawaai zoals bij bouwwerkzaamheden.
Bouwbesluit
De gemeente kan het beperken van bouwlawaai prima regelen bij de vergunningenverlening en zogenoemde BLVC-plannen die voor grote projecten gemaakt moeten worden (voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie). Hierin kan de gemeente opleggen dat aannemers moeten voldoen aan wettelijke normen voor bouwgeluid. Dan is het een kwestie van monitoring en handhaving. Sinds april 2012 is namelijk een bouwbesluit van kracht waarin regels zijn opgenomen voor het geluid van (ver)bouwen van bouwwerken en sloopwerkzaamheden. Er zijn namelijk meer dan genoeg maatregelen in de bouw om of stiller te werken of geluid te dempen. Bouwlawaai is echt onnodig.
drie reacties op "Bouwlawaai: mag het een decibelletje minder?"