De wereld 'festivalliseert' en Amsterdam doet daar al jaren lustig aan mee.
Niet iedereen is daar gelukkig over, vooral de tegenstanders laten zich vaker horen: (te) veel evenementen die door de stad nauwelijks beperkingen worden opgelegd. Maar veel mensen zijn gek op 'beleving', zoals door de toeloop telkens weer wordt bewezen. Al deze 'events' brengen geld op, maar kosten ook geld. Die kosten worden bij lange na niet volledig vereffend door degene die aan zo'n evenement geld verdient. Logisch dat er dan stemmen opgaan dat het allemaal wel wat minder kan: qua 'overlast', overheidslasten en uiteraard: subsidies.
Ik heb de wijsheid niet in pacht maar wel een uitgesproken mening. We hebben op allerlei terreinen veel bezuinigingen achter de rug en soms lijkt het wel alsof de harde werkelijkheid, ''we kunnen dat niet allemaal blijven betalen, het loopt uit de hand'', heel goed van pas komt om meteen maar dóór te gaan met het rode potlood. Op terreinen waar het de kwaliteit van leven meer aantast dan het gerechtvaardigd wordt door de mate van 'noodzaak', of waar opnieuw een plak afsnijden grosso modo nauwelijks zoden aan de dijk zet.
Marginaal
Zo is het al een aantal jaren het geval met de kunst. Wat door de overheid van onze belastingcenten aan kunst wordt uitgegeven is in vergelijking met andere begrotingsposten marginaal. Toch moest er flink in gesneden worden. Dat staat in schril contrast met de betekenis van de kunsten voor ons menselijk bestaan. Stel dat we alle oorlogsellende, criminaliteit en narigheid van natuurrampen moesten ondergaan zonder de vergetelheid en troost die de kunst geeft? Wat is het bestaan dan nog waard?
Eten, drinken, slapen en zich vermenigvuldigen is de onderlaag van 'leven', die we met de dierenwereld gemeen hebben. Wat daar bovenuit stijgt onderscheidt ons van dat elementaire. Het zijn bijzondere vaardigheden die in de psyche effecten oproepen. Kunst is emotie, ontroering, bewondering, kunst is alles wat meer is dan leven bij de dag. Grote groepen mensen missen die ervaring en de Uitmarkt is zo'n instrument om meer mensen over de streep te trekken.
Arno Schuitenmaker
Ik was het vorig weekeinde in Theater Bellevue en het Concertgebouw. In Bellevue gaf Arno Schuitenmaker een try-out van zijn nieuwe modern ballet I'l Wait For You. Het begon in volledige duisternis in een muisstille volle zaal. De muzikale achtergrond bestond vrijwel uitsluitend uit percussie. De dans zowel als de begeleiding kan ik het eenvoudigste beschrijven als: verwant met het stuk 'Canto Ostinato' van Simeon Ten Holt waarin een beweging herhaalt en zich toch ontwikkelt in kleine subtiele veranderingen. Je moet je eraan overgeven en laten meevoeren. Aan het eind hoorde ik om mij heen waardering en ook: ''nee, van mij hoeft dit niet''. Maar als er nu misschien één op de tien een ontdekking beleefde, heeft dit gezelschap en een handvol toeschouwers er toch bij gewonnen, wat zonder de Uitmarkt niet was gebeurd.
De dansers van Arno Schuitenmaker
Lisa Jacobs
In Het Concertgebouw mocht ik een half uur luisteren naar de violiste Lisa Jacobs. In een solo optreden met subtiele piano begeleiding – daarna werd met haar ensemble met meer strijkers, percussie en klavecimbel het Vioolconcert in D Majeur van Locatelli gespeeld. Het vraaggesprek vooraf vond ik eerst 'zonde van de tijd' maar het wekte wel verwachtingen. Lisa vertelde dat ze als kind ''L'Arte Del Violino'' had gehoord en op slag verliefd was geworden op het instrument. Door Locatelli was ze vastbesloten: ''Ik ga leren vioolspelen''. De verwachting werd ingelost, zij heeft me ontroerd en voor iedereen in de zaal was er even het besef hoe deze muziek ons bestaan verrijkte.
De Uitmarkt bevordert dat meer mensen de weg wordt gewezen hoe ze boven hun dagelijkse sleur kunnen uitstijgen op elk gewenst moment. Uitgerekend hierop wil men de subsidie stoppen, terwijl er al zo diep in het kunstenbudget gesneden is. Botte bijl? Symbolisch voor 130 km/u beleid als beleving? Moeten we dus wel elk jaar grote gratis Bevrijdingsfestivals blijven organiseren waar popartiesten per helikopter van podium naar podium worden gevlogen?
Mij wordt niets gevraagd, maar ik heb wel een mening.
Lisa toen: https://www.youtube.com/watch?v=3c5FO4VwZj8
Reageer op "De Uitmarkt"