De gemeenteraad van Amsterdam wil dat de amsterdammertjes terug komen. De paaltjes moeten voorkomen dat auto's en bestelbusjes op de stoep parkeren en de doorgang belemmeren. Maar het college van burgemeester en wethouders willen daar niet aan. Het terugplaatsen van de amsterdammertjes is ook geen echte oplossing.
We hebben een probleem met dagelijks 30.000 bestelbusjes in de stad. Het terugzetten van de amsterdammertjes houdt de stoep wel leeg, maar de busjes moeten nog steeds ergens stoppen. Mensen willen hun pakketje van Zalando en de boodschappen van de Albert Heijn, dus zullen de busjes gewoon op straat stil gaan staan. Hetzelfde geldt voor de veel bestelbusjes voor de bouwplaats, de horeca, de winkels en kantoren.
Eén op de vijf voertuigen een bestelbus
Het aantal bestelbusjes groeit door meer webwinkelaankopen, steeds vaker ook van levensmiddelen, en door steeds frequentere ‘just-in-time’ bevoorrading van winkels, bouwplaatsen en horeca. In de binnenstad is nu een op de vijf voertuigen een bestelbus waarvan meer dan de helft voor de bouw en de horeca.
Onze webwinkelaankopen zijn nu 20% van de leveringen in Amsterdam. Die leveringen worden prima geregeld door bedrijven als UPS, DHL, PostNL en DHL die met een bus op een dag zo’n 200 leveringen doen. Dat is efficiënt. Ook de retouren worden slim geregeld via afhaalpunten in de buurt. Bovendien leidt webwinkelen tot minder gebruik van de auto. Het effect onder aan de streep is misschien wel juist minder vervoersbewegingen.
Niet slim
De meeste busjes gaan echter met minder dan 5 leveringen de stad in. Veel busjes zelfs maar met een levering voor een enkel adres. Vooral het aantal bestelbusjes in de bouw groeit sterk omdat elke ZZP-er in de bouw met z’n eigen bus komt en elke ZZP-er zijn eigen leveranciers heeft. In de horeca komt een leverancier vaak meerdere keren per dag in dezelfde straat, omdat elke kroegbaas op een ander moment zijn spullen wil krijgen. Dat is niet slim. Dat moeten we dus eerst aanpakken, te beginnen met de grootste stromen: leveringen voor de bouw, de horeca en de kantoren in de stad.
Hoe kunnen we nu het aantal bestelbusjes verminderen? Bedrijven zouden gestimuleerd moeten worden om samen te werken met elkaar of met professionele logistiek dienstverleners. Nu nog wordt 83% van de stadslogistiek door bedrijven met eigen voertuigen gedaan. Het is geen wonder dat er elke dag 30.000 bestelbusjes door Amsterdam rijden.
Kleinere, elektrische voertuigen
Eigenlijk is de bekende bestelbus veel te groot en niet efficiënt. Stadslogistiek kan een stuk schoner, en met minder ruimtegebruik, met lichte elektrische vrachtvoertuigen zoals BubblePost, Albert Heijn en FoodLogica in Amsterdam dat nu al met vrachtfietsen doen. De gemeente Amsterdam geeft het goede voorbeeld in samenwerking met Canon en Cargohopper.
Doorstroming
Vervoerders verliezen in de stad veel tijd, omdat ze niet de juiste verkeersinformatie hebben. Ze lopen vast op wegwerkzaamheden, tijdelijke afsluitingen, evenementen, ongevallen of het niet vrij zijn van een laad- en losplek en rijden onnodige kilometers om. De gemeente zou met ‘open data’ over de actuele verkeerssituatie en de beschikbare laad- en losplekken vervoerders kunnen helpen. In Lyon (F) werden daarmee 1 op de 10 bestelbusjes van de weg gehaald; minder kilometers, minder tijd. Een betere doorstroming is ook goed voor de verkeersveiligheid.
Handhaving
De handhaving moet strikter. De pakkans is nu minimaal. Er zijn voldoende laad- en losplekken in de stad, maar die staan vol met langparkeerders (vaak met ontheffing), touringcars, taxi's of toeristen.
Wethouder Pieter Litjens van Verkeer meldt in Parool dat hij het terugplaatsen van de Amsterdammers niet zo zitten. Hij wil zich liever richten op het inzetten op betere handhaving en kijken naar de mogelijkheid dat scanauto's ook de foutparkeerders op de stoep kunnen betrappen. Nieuwe techniek maakt digitale handhaving op laad- en losplekken mogelijk.
Slimme en schone stadslogistiek
Het weer terug plaatsen van de amsterdammertjes klinkt als een aardige maatregel. Maar, het lost het echte probleem van al die bestelbusjes in de stad niet op. Daarvoor moet de gemeente vervoerders stimuleren om samen te werken, lichte elektrische voertuigen in te zetten, vervoerders betere informatie geven over het verkeer in de stad en tenslotte strikter te handhaven.
vier reacties op "Wat kunnen we doen aan al die busjes in de stad?"
Wil het beter worden - dan moet het éerst slechter worden.
Was 'hinderlijk stilstaan op de rijbaan' niet al lang verboden (en niet gehandhaafd) ?
Ik wacht op een toename van het aantal (elektrische?) tweewielerkoeriers. Slimmer en sneller. Werkt niet voor àlle leveringenm maar wel voor véel.