Home > > Wat kunnen we doen aan al die busjes in de stad?

Wat kunnen we doen aan al die busjes in de stad?

Bubbel post fiets

De gemeenteraad van Amsterdam wil dat de amsterdammertjes terug komen. De paaltjes moeten voorkomen dat auto's en bestelbusjes op de stoep parkeren en de doorgang belemmeren. Maar het college van burgemeester en wethouders willen daar niet aan. Het terugplaatsen van de amsterdammertjes is ook geen echte oplossing.

We hebben een probleem met dagelijks 30.000 bestelbusjes in de stad. Het terugzetten van de amsterdammertjes houdt de stoep wel leeg, maar de busjes moeten nog steeds ergens stoppen. Mensen willen hun pakketje van Zalando en de boodschappen van de Albert Heijn, dus zullen de busjes gewoon op straat stil gaan staan. Hetzelfde geldt voor de veel bestelbusjes voor de bouwplaats, de horeca, de winkels en kantoren.

Eén op de vijf voertuigen een bestelbus

Het aantal bestelbusjes groeit door meer webwinkelaankopen, steeds vaker ook van levensmiddelen, en door steeds frequentere ‘just-in-time’ bevoorrading van winkels, bouwplaatsen en horeca. In de binnenstad is nu een op de vijf voertuigen een bestelbus waarvan meer dan de helft voor de bouw en de horeca.

Onze webwinkelaankopen zijn nu 20% van de leveringen in Amsterdam. Die leveringen worden prima geregeld door bedrijven als UPS, DHL, PostNL en DHL die met een bus op een dag zo’n 200 leveringen doen. Dat is efficiënt. Ook de retouren worden slim geregeld via afhaalpunten in de buurt. Bovendien leidt webwinkelen tot minder gebruik van de auto. Het effect onder aan de streep is misschien wel juist minder vervoersbewegingen.

Niet slim

De meeste busjes gaan echter met minder dan 5 leveringen de stad in. Veel busjes zelfs maar met een levering voor een enkel adres. Vooral het aantal bestelbusjes in de bouw groeit sterk omdat elke ZZP-er in de bouw met z’n eigen bus komt en elke ZZP-er zijn eigen leveranciers heeft. In de horeca komt een leverancier vaak meerdere keren per dag in dezelfde straat, omdat elke kroegbaas op een ander moment zijn spullen wil krijgen. Dat is niet slim. Dat moeten we dus eerst aanpakken, te beginnen met de grootste stromen: leveringen voor de bouw, de horeca en de kantoren in de stad. 

Hoe kunnen we nu het aantal bestelbusjes verminderen? Bedrijven zouden gestimuleerd moeten worden om samen te werken met elkaar of met professionele logistiek dienstverleners. Nu nog wordt 83% van de stadslogistiek door bedrijven met eigen voertuigen gedaan. Het is geen wonder dat er elke dag 30.000 bestelbusjes door Amsterdam rijden.

Kleinere, elektrische voertuigen

Eigenlijk is de bekende bestelbus veel te groot en niet efficiënt. Stadslogistiek kan een stuk schoner, en met minder ruimtegebruik, met lichte elektrische vrachtvoertuigen zoals BubblePost, Albert Heijn en FoodLogica in Amsterdam dat nu al met vrachtfietsen doen. De gemeente Amsterdam geeft het goede voorbeeld in samenwerking met Canon en Cargohopper.

Doorstroming

Vervoerders verliezen in de stad veel tijd, omdat ze niet de juiste verkeersinformatie hebben. Ze lopen vast op wegwerkzaamheden, tijdelijke afsluitingen, evenementen, ongevallen of het niet vrij zijn van een laad- en losplek en rijden onnodige kilometers om. De gemeente zou met ‘open data’ over de actuele verkeerssituatie en de beschikbare laad- en losplekken vervoerders kunnen helpen. In Lyon (F) werden daarmee 1 op de 10 bestelbusjes van de weg gehaald; minder kilometers, minder tijd. Een betere doorstroming is ook goed voor de verkeersveiligheid.

Handhaving

De handhaving moet strikter. De pakkans is nu minimaal. Er zijn voldoende laad- en losplekken in de stad, maar die staan vol met langparkeerders (vaak met ontheffing), touringcars, taxi's of toeristen. 

Wethouder Pieter Litjens van Verkeer meldt in Parool dat hij het terugplaatsen van de Amsterdammers niet zo zitten. Hij wil zich liever richten op het inzetten op betere handhaving en kijken naar de mogelijkheid dat scanauto's ook de foutparkeerders op de stoep kunnen betrappen. Nieuwe techniek maakt digitale handhaving op laad- en losplekken mogelijk.

Slimme en schone stadslogistiek

Het weer terug plaatsen van de amsterdammertjes klinkt als een aardige maatregel. Maar, het lost het echte probleem van al die bestelbusjes in de stad niet op. Daarvoor moet de gemeente vervoerders stimuleren om samen te werken, lichte elektrische voertuigen in te zetten, vervoerders betere informatie geven over het verkeer in de stad en tenslotte strikter te handhaven.


vier reacties op "Wat kunnen we doen aan al die busjes in de stad?"

Bert Wolters
Er wordt al veel gedaan om de vervoerders efficiënter te laten werken. Je kunt beter de schakel daarvóór aanpakken: degene die bestelt. Leer die georganiseerder bestellen, dat is de basis. Hoe vers is vers? Moet je een paar keer per dag 'verse' ingrediënten geleverd krijgen?
wk
-2-  wk:
Verelendung.
Wil het beter worden - dan moet het éerst slechter worden.
Was 'hinderlijk stilstaan op de rijbaan' niet al lang verboden (en niet gehandhaafd) ?
Ik wacht op een toename van het aantal (elektrische?) tweewielerkoeriers. Slimmer en sneller. Werkt niet voor àlle leveringenm maar wel voor véel.
Milena Tsareva
-3-  Milena Tsareva:
Als ik zie hoe de stad Amsterdam omgaat met de eigen logistiek door al járenlang (bijna) elke zomer één van de belangrijkste aan-/afvoerroutes (de IJ-tunnel) af te sluiten voor onderhoud dat allang klaar had kunnen/moeten zijn en daarmee o.a. het openbaar vervoer in eigen stad en wijde omtrek ernstig te ontwrichten, dan heb ik weinig tot geen hoop dat er op bovenstaande suggesties op een goede manier zal worden doorgepakt.
Bram
-4-  Bram:
@Bert Wolters: Het antwoord op hoe vers is vers is simpel, een restaurant wat de hoofdprijs vraagt voor het aangeboden eten staat er op dat de vers producten vers zijn. En de restaurateur weet dat zijn leverancier in de middag vers aangeleverd krijgt voor de volgende dag dus zegt gewoon, leveren in de ochtend en de verse producten in de middag. En ga je daar niet in mee als leverancier, dan ben je een klant kwijt.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.