Het was stampvol in de stad tijdens de afgelopen kerstvakantie. Mensen genoten van die mooie dagen in een geweldige stad. Dat is heerlijk, toch? Maar, wat was het druk. Op AT5 verzuchtte ik: 'Je bent knettergek als je nu met de auto de stad in gaat. Het is een wonder dat het goed gaat, dat is dankzij de inzet van mensen in de centrale van het GVB. Petje af voor de mensen van het GVB'.
Maar, het kan zo natuurlijk niet doorgaan. De drukte in de binnenstad begint steeds meer Amsterdammers buiten binnenstad ook te raken. Overal liep het tramverkeer ernstige vertraging op. Wat is eraan te doen?
Ruimte maken
Voetgangers moeten de ruimte krijgen die ze verdienen. Meer dan 80% van de bezoekers lopen in de binnenstad; fietsers, OV-gebruikers en automobilisten zijn in minderheid. Toch is de ruimte andersom verdeeld. De binnenstad moet zo snel mogelijk autoluw worden. D66 Amsterdam en Groen Links pleiten inmiddels voor autoloze dagen in het stadshart.
Het autoluw maken van de binnenstad is makkelijker gezegd dan gedaan. Het autogebruik blijft groeien. Van een trendbreuk is zeker geen sprake. Veilige parkeervoorzieningen zijn, ook voor de Amsterdammers, nodig rond de binnenstad met aansluitend openbaar vervoer, fiets- en voetgangersnetten.
De bezoekers (waaronder veel buitenlandse kentekens), op zoek naar een parkeerplek, komen nu nog veel te diep de stad in. Een parkeertarief van 12 euro per dag in de ODE-parking helpt ook niet echt....
TomTom
Ook is betere verkeersinformatie nodig. De drukte was, net als met Koningsdag en GayPride natuurlijk te voorzien. De gemeente had vroegtijdig maatregelen kunnen nemen zoals een persoonlijk reisadvies en informatieborden voor mensen die Amsterdam willen bezoeken. Bezoekers volgden simpelweg hun TomTom richting het stadshart.
Het GVB nam de verantwoordelijkheid voor de inzet van verkeersregelaars om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer door kon gaan. Een prima actie. Maar, zo hoort het natuurlijk niet. Dit is een overheidstaak. Gaat een volgende keer de Byenkorf verkeersregelaars inzetten? Bovendien lieten de verkeersgebruikers zich niets gelegen aan de aanwijzingen van de hardwerkende verkeersregelaars. De Politie was massaal afwezig.
De rek is eruit
De rek is er echt wel uit, dachten we vorig jaar al. Toen werd zelfs de Kalverstraat even afgesloten. Toch kiest de gemeenteraad stelselmatig voor een nog drukker stadshart waar alles samenkomt; nog meer taxi's, nog meer terrassen, nog langere openingsuren, nog meer touringcars, minder regels en minder handhaving. Dan blijft het dweilen met de kraan open.
In de komende weken besluit de gemeenteraad over het project De Entree. Amsterdam bouwt een nieuwe entree voor de stad dat het visitekaartje voor bezoekers en Amsterdammers moet worden. De openbare ruimte krijgt een stevige facelift. Minder verkeer over het Muntplein, de touringcarhaltes verdwijnen van het Damrak en voor het Victoria Hotel en het busplatform en de taxistandplaats voor het Centraal Station zijn dicht. Alles wat niet in de mooie tekentafelplaatjes van de Rode Loper past moet weg.
Zwaartepunt
De taxistandplaats en de haltes voor de touringcars en Hop-On-Hop-Off-bussen worden verplaatst naar de Prins Hendrikkade. Dat is besloten zonder overleg met de direct betrokken bewoners en ondernemer. Er is geen onderzoek gedaan naar de gevolgen van al die plannen voor de leefbaarheid, bereikbaarheid en de veiligheid op De Wallen. Dagelijks zijn er meer dan 300 stops bij de touringcarhaltes met zo’n 20.000 in- en uitstappers per dag van maart tot en eind oktober. ‘s Avonds en ‘s nachts komen er 4.000 taxi’s. Tegelijk komt op de Prins Hendrikkade een aanlegsteiger voor de rondvaartsector vanwege de geplande verbreding van het ‘open havenfront’.
Het zwaartepunt van de toeristenstroom verplaatst zich van het Damrak en het Prins Hendrikplantsoen (waar alleen hotels, horeca en winkels zitten) naar de Prins Hendrikkade en de Wallen (waar veel Amsterdammers wonen). De overvolle Wallen krijgt er straks per jaar 2 tot 3 miljoen extra toeristen en bezoekers bij. Bewoners van de Nieuwmarkt hebben wethouder Litjens om een verkeerscirculatieplan gevraagd nu het erop lijkt dat het auto- en taxiverkeer over de Wallen door de plannen voor de Rode Loper en De Entree met 30 tot 40% toeneemt; de Rode Loper als centrumsloper. Het houdt niet op. Het verbieden van bierfietsen is symboolpolitiek voor de buhne. Ook binnenstadsondernemers maken zich ernstig zorgen over de bereikbaarheid.
Met toenemende bezoekersaantallen in de binnenstad is nu echt spreiding nodig. Amsterdam Oost, Noord en West en Zuid Oost zijn ook leuk, toch? Of, gaat spreiding nooit lukken, omdat we al die drukte eigenlijk wel fijn vinden? Dan moeten we die drukte maar leren accepteren...
Reageer op "Kan de binnenstad nog voller?"