Home > > Bestaan voetgangers niet in Amsterdam?

Bestaan voetgangers niet in Amsterdam?

Het Parool kopt met ‘De fiets is het favoriete vervoersmiddel van Amsterdammers’ naar aanleiding van de Amsterdamse thermometer van de bereikbaarheid. Echter, het rapport praat nagenoeg niet over voetgangers, die toch echt in de meerderheid zijn. Voetgangers zijn goed voor 30 tot 40% van de verplaatsingen in de stad. Dat is twee keer zo veel als fietsers.

Voetgangers bestaan simpelweg niet. Ze worden niet geteld, omdat de verkeersmodellen die aantallen niet aan kunnen. Dan is het achteraan aansluiten bij plannenmakers, verkeersbesluiten en de herinrichting van straten. Bij het regelen van de verkeerslichten krijgen ze letterlijk de ‘restseconden’. Voetgangers zijn ten onrechte de sluitpost van de ruimtelijke inrichting.

Door leuke appjes op onze smartphones leren we gelukkig steeds meer over hoe mensen echt bewegen. Voetgangers blijken echt te bestaan, een groot aandeel te hebben in de mobiliteit en veel geld op te leveren. Fietsers en voetgangers besteden het meest in de winkelstraten en binnensteden. Juist niet de klanten die met de auto komen. 

Inmiddels ondersteunt de gemeente Amsterdam grootschalig onderzoek van het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions naar ‘slow mobility’. Over een paar jaar weten we echt hoe Amsterdammers bewegen.

Voetgangers zijn schoner, gezonder, veel beter voor de leefbaarheid, vriendelijk tegen elkaar, nemen veel minder publieke ruimte in en kosten de belastingbetaler veel minder. Wandelen is ook veel leuker. Je ziet meer, je geniet meer en je versiert meer.

Terwijl in andere landen wordt ingezet op voetgangersvriendelijke steden, is het aantal Nederlandse gemeenten dat serieus aandacht aan voetgangers besteedt, op één hand te tellen. Zou het komen omdat de voetganger geen plek aan tafel in de verzuilde mobiliteitskerk heeft? Het is de hoogste tijd dat er weer een voetgangersbond komt.


twee reacties op "Bestaan voetgangers niet in Amsterdam?"

JohnN
-1-  JohnN:
Wather, m.i. is de gegroeide scheve situatie ook zonder langdurige en kostbare studies te verklaren - en daaruit volgt een logische conclusie. In de ogen van de plannenmakers zijn voetgangers 'voetvolk', daar is niets aan te verdienen, fietsers en gemotoriseerde tweewielers worden geassocieerd met 'werkers' (woonwerk-verkeer, pizzakoeriers etc.). Die hebben enige economische betekenis. Bovenaan komen de vier- en meerwielers, (transport, taxi's, limousines en bovenmodalen voor wie parkeertarieven geen punt zijn). Het ambtelijke beeld van de piramide is precies het tegenovergestelde van het wenselijke. De piramide moet op z'n kop!
Ronald M.Offerman
-2-  Ronald M.Offerman:
Al vrij lang erger ik me er dood aan dat er steeds minder ruimte is om voetganger te zijn. Ik heb daarvoor al een tijd geleden een facebookpagina gemaakt over Volle Stoepen.https://www.facebook.com/VolleStoepen Maar aangezien mensen toch snel denken in Amsterdam moet alles kunnen lijkt het of niemand zich er druk over maakt dat de stoepen steeds smaller worden of vol staan met allerlei zaken die daar niet horen. Grote gedeeltes van het centrum hadden toch al jaren geleden voetgangersgebieden moeten worden.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.