In Pakhuis de Zwijger gaf ik op de 740e verjaardag van Amsterdam een ‘pitch’ voor een wandelkade tussen de Munt en Ouderkerk aan de Amstel. In 2025 is het mogelijk om over een kade op waterniveau langs de oever van de Amstel naar Ouderkerk aan de Amstel te wandelen. Van de Munt tot aan de Achtergracht nog op maaiveld, waar de 116 parkeerplaatsen langs de Amstel voor moeten verdwijnen.
Het pad daalt bij de Hogesluis af naar een brede kade iets boven waterniveau. De kade gaat onder de Hogesluis, de Torontobrug, de Nieuwe Amstelbrug en de Berlagebrug door de westelijke openingen onder deze drukke bruggen door. Hier kun je weg van de drukte midden in de stad rustig eindeloos wandelen zonder fietsers of scooters op je hielen. De bruggen over Heren-, Keizers-, Prinsen- en Achtergracht worden autovrij zodat je ook daar niet achter elkaar hoeft te lopen.
Langs de Amsteldijk gaat de wandelkade tussen de oever en aangemeerde woonboten door. Zeker in het begin zal dit nog vaak het geval zijn, maar in de toekomst minder. Elke woonboot die op de markt komt wordt door de gemeente opgekocht zodat er steeds meer ruimte komt om van dit uitzicht te genieten. Het ‘mobiliteitsfonds’ met de inkomsten uit het betaald parkeren wordt daarvoor gebruikt.
Richting Ouderkerk wordt de kade wat smaller omdat er minder wandelaars gebruik van maken. Het materiaal wordt wat eenvoudiger, van natuursteen in het begin tot gerecycled plastic of verduurzaamd hout. De renners geven vanaf het Martin Luther King-park al de voorkeur aan de Amsteldijk zelf om de wandelaars niet te hinderen en snelheid te houden. De brede kade heeft zowel wandelaars als renners vanuit het centrum comfortabel en snel de stad uitgeleid. Kinderwagens, rolstoelen en rollators kunnen elkaar passeren en je kan er arm in arm lopen!
Teken de petitie om de komende jaren op de hoogte te blijven en misschien bij te dragen aan de lobby hiervoor.
acht reacties op "Wandelkade langs de Amstel"
Ik vind het gek dat al die woonboten er nog steeds liggen, want rond de jaren 70 kon ik al eens een woonboot kopen aan de Brouwersgracht, maar zonder ligplaats dan moest ik verslepen en nieuwe walaansluitingen maken in de Houthaven. Toen al moesten ze weg bij verkoop aan nieuwe eigenaren. Dan moeten de woonbootbewoners langs grachten en Amstel intussen allemaal wel stokoud zijn. ???
De stad zou echt opknappen als we hier eens durven ingrijpen