Even een niemendalletje over onze dorpsbode, Het Parool. De krant richt zich speciaal op onze stad en de omstreken, dus moeten we hem opbouwend kritisch blijven volgen.
Zodra de digitale dinsdagkrant op mijn digitale deurmat ligt, klik ik altijd onmiddellijk door naar de PS-bijlage, in het bijzonder de rubriek ‘Mensen’. Dat is verreweg het spannendste onderdeel van het gansche Parool. In die rubriek worden mensen opgesomd -met foto en al- die een nieuwe positie hebben verworven bij dit of dat bedrijf. Een soort slap LinkedIn-aftreksel, maar dan van mensen waarvan je nog nooit hebt gehoord.
Wanneer het nu bekenden waren uit het openbaar bestuur of de lokale politiek kon ik er nog het nut van inzien. Maar het zijn altijd mensen uit de yuppensector waarvan je één ding heel zeker weet: het zal letterlijk iedere Paroollezer volslagen worst zijn wat die types zijn gaan doen. Nog nimmer heeft iemand verbijsterd uitgeroepen: “Wáááát!!??? Arjan Horsman aangesteld als financieel controller bij Lightwell?? Die man kan niet eens rekenen!” (sorry Arjan, grapje).
Onlangs las ik bijvoorbeeld ook dat ene Caroline (37) vorige maand is begonnen als ‘strategy director en partner’ bij Mensch. En Sanne is per 1 september ‘junior creative’ aan de slag gegaan bij TBWA\NEBOKO (whatever that may be).
En zo gaat de rubriek nog een hele kolom door. Waarschijnlijk geven die mensen zichzelf op, want er staat een email-adres onderaan de rubriek: mensen@parool.nl
De mensen hebben twee dingen gemeen: ze hebben allemaal beroepen die nog niet bestonden toen ik klein was en ze behoren vrijwel zonder uitzondering tot een bepaalde categorie hoger opgeleiden, meestal in de creatieve industrie of de zakelijke dienstverlening.
Nu nooit eens Naomi (17) die caissière bij Blokker is geworden. Of Mourad (32), tramconducteur. Jelle (25), stratenmaker. Svetlana (22), sekswerker. Wubbe (30), glazenwasser.
Of zijn dat allemaal geen ‘mensen’?
Nee dan is er die meute van mensen waarmee de media (en zij met zichzelf) voortdurend in de weer zijn, almaar met elke scheet om aandacht roepen. Al dat dagelijkse 'shownieuws' zal mij vooral worst zijn.