Woensdag kwam een mailtje binnen van de gemeente. In 2017 komen alle touringcars naar de halteplekken op de Prins Hendrikkade bij het Barbizon Palace hotel. Er komen zelf nog meer haltes dan al waren voorzien. Onduidelijk is nog waar de hop-on-hop-off bussen hun vaste plek krijgen. Om ‘vrij zicht’ te houden op de Nicolaas Basiliek komen die halteplekken in het bestemmingsplan nu recht voor de deur van 100 bewoonde appartementen.
Dagelijks gaat hem om zo’n 300 stops bij de haltes met meer dan 20.000 in- en uitstappers per dag (van maart tot en eind oktober). Tegelijk wordt de Prins Hendrikkade de komende jaren de nieuwe aanlegsteiger voor de rondvaartsector vanwege verbreding van het ‘open havenfront’.
Hiermee verplaatst zich het zwaartepunt van de toeristenstroom van het Damrak en Prins Hendrikplantsoen (waar alleen hotels, horeca en winkels zitten) naar de Prins Hendrikkade en de Wallen (waar veel Amsterdammers wonen). De Wallen krijgt er elke dag zo’n 20.000 dolende toeristen bij. Nu al verandert het karakter van de buurt door de twee jaar geleden verplaatste touringcarhalteplekken elke dag een beetje.
Het nog verder verleggen van het zwaartepunt van de toeristenstroom naar de Wallen zal grote gevolgen hebben voor de bewoners en ondernemers op de Wallen. Die gevolgen wil de gemeente helaas niet in kaart brengen. Er is zelfs geen evaluatie (met ondernemers en bewoners uit de buurt) gedaan van de twee jaar geleden verplaatste halteplekken op de Prins Hendrikkade. Inmiddels moet de gemeente bijspringen met BOA's voor de handhaving op de halteplekken. Het Rode Loper project moet ‘coûte que coûte’ doorgaan.
Het concentreren van 2 tot 3 miljoen touringcarpassagiers op deze locatie helpt natuurlijk niet bij de beoogde spreiding van bezoekers. Dit draagt simpelweg niet bij aan meer balans in de stad.
Balans op de Wallen? Voorlopig dus niet!
p.s. in de komende maanden kunnen ondernemers en bewoners hun zienswijze indienen over de plannen…
Reageer op "Balans op de Wallen? Vergeet het maar!"