Home > > Dagje naar het strand. Met de tram

Dagje naar het strand. Met de tram

Blauwe tram - still uit bioscoopjournaal - Wikipedia

In Het Parool staat een paar keer per week een rubriek waarin voorstellen worden gedaan om de stad mooier te maken. Nog mooier. Er komen veel ideeën voorbij. De een is leuker dan de ander. Onlangs hadden ze het er bijvoorbeeld over om duiven een ander kleurtje te geven dan het veel voorkomende grijs.

Wat mij nou een goed idee lijkt om de stad mooier te maken of eigenlijk vooral leuker is om de trambaan van de binnenstad van Amsterdam naar Zandvoort weer opnieuw aan te leggen. Dan bedoel ik geen trein, maar gewoon de tram. Net zoals je in Den Haag de tram naar Scheveningen kan nemen, zou je dan in Amsterdam door de hele stad op de tram naar Zandvoort kunnen stappen.

Mijn vader is opgegroeid bij de Admiraal de Ruyterweg. Hij is geboren in 1931 dus hij heeft zijn hele jeugd gebruik kunnen maken van die tram. De tram heeft daar gereden tot 1957 en toen is hij weg gehaald. Opgeheven. Ik weet, er rijden ook verschillende bussen via de Baarsjes of Bos en Lommer richting kust, maar dat is toch weer anders. Een bus is geen tram. Ik kan natuurlijk ook even naar Sloterdijk fietsen en daar op de trein stappen. Maar dat is ook weer anders.

Waar maak ik me druk om? Maar ik maak me wel vaker druk over dingen die ogenschijnlijk niet van belang zijn. Maar zeg nou zelf, hoe leuk zal het zijn als je bij de Wiegbrug, in je zwembroek en op slippers op de tram naar het strand zou kunnen stappen. En aangezien toeristen tegenwoordig de belangrijkste inwoners van de stad zijn, is het ook nog leuk voor de toeristen. Als dat geen doorslaggevend punt is dan weet ik het niet meer.


zeven reacties op "Dagje naar het strand. Met de tram"

Suffie
-1-  Suffie:
Tegen sommige ideeën moet je gewoon geen praktische bezwaren wíllen bedenken....
Roderik Oranje
-2-  Roderik Oranje:
En wat was die blauwe tram mooi. Ik heb hem nog zie rijden.
JohnN
-3-  JohnN:
Het zal helaas bij dromen blijven. Als de rails er niet meer liggen komt zo'n tramlijn nooit meer tot leven. Niemand gaat zo'n investering nu nog aan. Zelfs als er nog baanvakken liggen is het onderhoud en exploiteren ervan op geen stukken na nog lonend. Nederland ligt nog vol met vergeten stukken trambaan waarop nooit meer iets rijden zal. DenHaag-Scheveningen Amsterdam-Zandvoort, qua route en afstand onvergelijkbaar.
Arnoud
-4-  Arnoud:
Waarom moet iets toch altijd rendabel zijn? Financieel rendabel, wordt er dan bedoeld. Iets kan ook cultureel of emotioneel rendabel zijn. We kunnen er met zijn allen geld voor over hebben om iets dat historisch of cultureel waardevol was terug te brengen of in stand te houden. Daarvan zijn genoeg voorbeelden. Is bijvoorbeeld het paleis op de Dam financieel rendabel? Ik denk het niet.
Zo'n trammetje naar Zandvoort is gewoon LEUK! Punt.
JohnN
-5-  JohnN:
Ha Arnoud, mooi hoor jouw hartenkreet van "weg met het rendementsdenken!"
Maar het blijft, realistisch beschouwd, toch een pleidooi tegen beter weten in. Dat Paleis op de Dam, ja, dat mag voor het geld wat het kost best wel wat "opener" worden. Historisch was het ook een stadhuis met een groot binnenplein waar elke Amsterdamse burger zich kon begeven om sociaal "onder elkaar" te zijn. Nu moet je een kaartje kopen en zien suppoosten met argusogen toe om misstappen te verhinderen en of je vooral niets aanraakt wat niet beroerd mag worden. Maar dat zal wel onvermijdelijk zijn met de huidige toeristenhorden.

Om op het blauwe trammetje terug te komen (ja ook ik heb die nog gekend, er is trouwens nog een mooie archieffilm te bekijken op de site van het Gemeentearchief -vooral ook bezoeken hoor, gratis toegang). Zelfs voor anti-rendementsdenkers blijft gelden dat het herstel van het oude tracé (grondverwerving) nu onmogelijk is, bovendien is de afstand te groot. Ik verwees daar al naar bij de vergelijking van de Haagse gemeentetramlijn over de Scheveningseweg). Realistischer is om te vergelijken met de oude stoomtram van Alkmaar naar Bergen aan Zee, onder ouderen nog bekend als het lijntje van Bello. In de naoorlogse jaren nog in ere hersteld (als kind nog in gereden) maar is tenslotte toch weer opgeheven. Echte toeristisch interessante spoorverbindingen (geen tramsmalspoor dus) maken wel enige kans, dankzij enthousiaste vrijwilligersinzet, zoals de lijn Hoorn-Enkhuizen-Medemblik. Maar een initiatief om met oud materieel weer van Sneek naar Stavoren te gaan rijden is een voortijdige dood gestorven. Nee, die blauwe tram naar Zandvoort is echt geschiedenis, al vind ik het idee van een revival ook leuk om over te mijmeren...
Ronald M.Offerman
Vandaag staat dit idee in het parool maar onder iemand anders zijn naam en met een metro. Ook goed als die tram er maar komt helemaal met het weer van de afgelopen dagen.
Arnoud
-7-  Arnoud:
Ze je wel: ze pikken gewoon de onderwerpen van AC ;-)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.