Home > > Een wat? Een Träff

Een wat? Een Träff

6 Januari vond er een Träff plaats in het Conscious Hotel bij het Vondelpark. Een wat? Een Träff. Zo noemen de mensen achter Opgemärkt hun ontmoetingsavonden met mensen die geïnteresseerd zijn in duurzaam ondernemen. Amsterdam pretendeert ernaar te streven de meest duurzame stad ter wereld te worden dus ik had daar wel een wethouder of op z'n minst een ambtenaar verwacht.

Opgemärkt

Die was er niet. Wel waren er enkele tientallen andere belangstellenden. Op een enkele uitzondering (ik was de op één na oudste bezoeker met mijn 47 jaar) allemaal jongeren. Alsof mensen van middelbare of oudere leeftijd niet geïnteresseerd zouden zijn in het beschermen van het milieu. Of het lag gewoon aan de wijze van reclame maken: via Facebook waren belangstellenden gevraagd langs te komen en te luisteren naar de gastsprekers.

Dat waren mensen van het wereldwijde (maar in Amsterdam gestarte) project Ocean Cleanup; een methode om plastic in de oceaan te 'vangen' en later op het vasteland te verwerken. Natuurlijk is het vooralsnog een druppel op de gloeiende plaat (om een begin te maken met het schoonmaken van alle oceanen zijn vele miljarden keiharde euro's nodig) maar het is volgens de organisatie ook vooral om 'awareness te raisen'. Of voor mensen van boven de 35: om bewustzijn te kweken.

Voorbeeld van wat mogelijk is: bij de Houtmankade ligt een boot die volledig van plastic is gemaakt en dan met name van plastic dat is gevist uit de Amsterdamse grachten door samenwerking met het project De Groene Grachten, indertijd mede opgezet door de helaas veel te vroeg gestorven ruimtevaart- en milieu pionier Wubbo Ockels.

Amsterdam Rooftop Solutions was er ook. En sprak over de tientallen vierkante kilometers ongebruikte Amsterdamse dakruimte. Daar kunnen natuurlijk zonnepanelen op worden geplaatst maar ook kunnen daken eenvoudigweg wit worden geschilderd waarmee de gemiddelde temperatuur in de stad weer iets normaler wordt. Ook kunnen er tuintjes op daken worden aangelegd wat dan door de isolatie die dat oplevert de stookkosten voor wie daar onder woont of werkt omlaag brengt. Natuurlijk kunnen de daken ook worden gebruikt voor Urban Farming: ofwel spercieboontjes van eigen dak! Er is al een project gestart waarbij regenwater op een dakreservoir wordt opgevangen en later langzaam in het riool wordt gestort om dit riool te ontlasten bij zware regenval. Zeer veelbelovend, vind ook de gemeente.

Laatste spreekster was een dame die een mobiele app had ontwikkeld die het consumenten makkelijker moet maken het verpakkingsmateriaal van de zojuist aangeschafte spullen direct gescheiden in te leveren: het appje geeft aan waar de dichtstbijzijnde papierbak staat, waar je oude batterijen kunt inleveren en dergelijke. Wie dat netjes doet verdient daarmee punten waarmee (in de toekomst) korting kan worden bedongen bij deelnemende winkeliers. Je koopt iets en onderweg naar huis lever je de plastic verpakking al in bij een innamepunt. Ofwel: shop en drop.

Alle sprekers haalden aan dat het wel degelijk ook de bedoeling was uiteindelijk geld te verdienen met hun projecten. Het milieu redden is natuurlijk helemaal prima maar de tijd van de hippies op geitenwollen sokken die alles deden voor de liefde voor de natuur is toch echt voorbij.

In de pauze was er gelegenheid om gebruik te maken van een ruiltafel: ongewenste (kerst)cadeautjes konden worden geruild tegen (al dan niet tweedehands) leuke meuk van andere bezoekers. Ik ruilde een overtollige fles wodka (had er een stuk of acht gekregen op mijn verjaardag en zoveel drink ik nu ook weer niet) voor een gesigneerde CD van de singer/songwriter die de avond met live muziek opluisterde: Joep van Leeuwen.

Links:

http://www.opgemarkt.nl/

http://www.theoceancleanup.com/

 http://www.degroenegrachten.nl/

http://amsterdamrooftopsolutions.com/

http://www.shopendrop.nl/site/

https://www.facebook.com/JoepVanLeeuwenSingerSongwriter


zeven reacties op "Een wat? Een Träff"

Suffie
-1-  Suffie:
Ik zit dit soort dingen de volgende keer in een kulturhus organiseren... ;-)
JohnN
-2-  JohnN:
Dakgebruik voor energiewinst lijkt me prima. Maar het niveau van de andere inbreng komt mij wat kneuterig voor. Zoals die app's, (virusziekte waar je mee doodgegooid wordt). Die 'shop & drop' app bv lijkt mij volkomen de plank mis. Waarom worden artikelen voor verkoop ingepakt? Juist, om te zorgen dat het gekochte ongeschonden, schoon en droog de gebruiker bereikt. Dat ga je niet onderweg :-)) uitpakken om er mee door de regen naar huis te lopen (langs een omweg om de gescheiden afvalpunten niet te missen). Om niet eens van een omslachtige autorondrit te spreken, al koekeloerend op je tfn schermpje. Verpakking moet sober en effectief zijn en waar pak je dat aan? Juist, bij de bron!
Ronald M.Offerman
In ieder geval goed dat ze er over nadenken.
Nicky
-4-  Nicky:
Leuk stuk en leuk dat je er bij was! Wat betreft hippies die idealistisch de wereld willen redden: de mensen van Opgemärkt (waaronder ikzelf) doen alles helemaal vrijwillig hoor! ;)
Een korte toelichting op de Shop&Drop-app voor JohnN: het gaat niet alleen om het scheiden van verpakkingen, maar bijvoorbeeld ook zodat je als je nieuwe schoenen gaat kopen je oude paar in kunt leveren (onderweg of bij of in de winkel, zodat je geen aparte ritjes hoeft te maken). Natuurlijk is het beter om problemen bij de bron aan te pakken, maar dat neemt niet weg dat je ook op andere manieren een verschil kan maken.
Ik hoop jullie allemaal op een volgende TRÄFF te zien!
Ianthe Dickhoff
Leuk stukje, Terrence! Kleine correctie: The Ocean Cleanup komt uit Delft en onze core missie is om de technologie te ontwikkelen en op te ruimen, mocht dat met verdienmodel kunnen prima, maar zo niet dan houdt ons dat niet tegen.
JohnN
-6-  JohnN:
@Ianthe & Nicky: Prettig dat er op deze bijdrage weer wat meer gereageerd wordt, dat zien we graag, want daar doen we het voor. Iedereen die aan Amsterdam Centraal meewerkt doet dat onbetaald. Mocht je een cynische indruk hebben gekregen van mijn reactie op Opgemärkt, dat ben ik niet hoor!
Maar als hartstochtelijk supporter van Greenpeace vind ik het vaak allemaal te langzaam gaan zonder af te doen aan alle goedwillende initiatieven. Ik ben helaas ongeduldig, want het moet allemaal veel sneller. Ocean Cleanup bijvoorbeeld is een gesponsord pilot-project dat veel grootschaliger zou moeten worden opgepakt, de multinationals doen dat pas als er goed geld mee te verdienen valt.
We waren zo blij met dat multi-toepasbare plastic in de naoorlogse jaren dat het op grote schaal natuurlijke materialen verdrongen heeft. Niemand maakte zich druk wat er verder gebeurt met al dat niet-afbreekbare spul dat als een vloedgolf over ons heen is gekomen. De nadelen zijn allang bekend: 1. grondstof uitputting want het komt uit aardolie voort. 2. hardnekkig zwerfvuil dat kapitalen kost om te verwijderen. 3. bedreiging omdat de vervuiling is al doorgedrongen is tot de meest afgelegen natuurgebieden.
Wie schathemelrijk geworden is van de plastic productie heeft geen boodschap aan de gevolgen. De ''cradle to cradle'' gedachte komt te laat op gang...
De alternatieven zijn er, biologisch afbreekbaar plastic voor alle toepassingen waar maar korte levensduur nodig en terug naar papier en karton overal waar het kan.
Terrence
-7-  Terrence:
Wat fijn, al die reacties op dit stukje! Daar wordt een mens blij van. Ik ben ook erg blij met de aanvullingen en correcties want daar leer ik weer van en leren is iets dat ik graag doe. Tot een volgende keer!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.