Home > > Stadsafval: hoe kan het schoner en slimmer?

Stadsafval: hoe kan het schoner en slimmer?

Foto met dank aan: Rob Oosterbaan

Het lijkt deze kerst wel Napels aan de Amstel. Overal in de buurt liggen bergen afval van horeca, BandB-gasten en bewoners. Rond de glasbak op de Geldersekade is het een grote puinhoop. Er wordt een hele week geen huisvuil opgehaald in de binnenstad. Dat is gewoon te lang voor de drukke en levendige binnenstad. Als bewoner snap ik er niks van.

Er komen elke dag twaalf grote vuilniswagens over de Zeedijk. Bewoners mogen maar twee keer per week hun vuilnis aan de straat zetten. Ergens klopt hier iets niet. In Amsterdam zijn twee van de tien vrachtwagens zware vuilniswagens.

Niet alleen deze kerstdagen, maar het hele jaar door is zwerfafval een probleem. Een uur na de inzamelronde staan de eerste zakjes al weer aan de straat. De ratten vinden het geweldig. De centrumondernemers zijn het beu als hun winkelstraten al om 5 uur vol staan met stapels karton. Niemand is er blij mee.

Zoals het nu gaat is het afval waardeloos voor de circulaire economie, die van onze reststoffen en afgedankte producten weer waardevolle componenten moet maken. De afvalstroom die binnenkomt is te divers en de inzameling kost zoveel dat er geen financiële ruimte meer is om de waardevolle componenten uit het afval te halen. Dan rest enkel verbranden bij het AEB nog. Van het afval in Amsterdam eindigt 80% in de ovens en wordt ‘groene stroom’. Jaarlijks verwerkt AEB 1,4 miljoen ton afval. Iedere dag storten 600 vuilniswagens dit afval in hun opslagbunker. Dat is niet toekomstvast.

De Amsterdamse afvalketen moet opnieuw worden uitgevonden om meer hergebruik mogelijk te maken, de stroom met veel minder vrachtwagens af te handelen en de afvaloverlast in buurten aan te pakken.

De inzameltechniek moet onder de grond in kleine perscontainers. Liefst met een scheiding van waardevolle stromen reststoffen bij de bron. De inzameling in Amsterdam leent zich uitstekend voor vervoer van die perscontainers over water. Mokum Mariteam en Icova halen nu al met elke inzameling 44 vuilniswagens van de weg. Hoe lager de kosten van inzameling, hoe meer ruimte er is voor opwaardering naar herbruikbare componenten. Dat moet snel op meer plaatsen kunnen.

Een nieuw concept werkt alleen maar als het makkelijk is voor bewoners en ondernemers. Dat betekent dichtbij, altijd beschikbaar en zonder technische blokkades als pasjes.
De uit de hand gelopen privatisering van de inzameling leidt tot teveel vuilniswagens in de stad. Het beleid van de gemeente moet letterlijk ruimte maken voor nieuwe concepten voor afvalinzameling en inzamelaars en verwerkers die het slimmer doen privileges geven. 

We moeten het afval van de stad weer waardevol maken met een slimmere en schonere inzameling. Dat is goed voor leefbaarheid in de buurt. En, dat is goed omdat we daarmee zorgen dat meer hergebruik mogelijk is dan de huidige schamele 20%.

Foto met dank aan: Rob Oosterbaan


twee reacties op "Stadsafval: hoe kan het schoner en slimmer?"

ReindeR Rustema
-1-  ReindeR Rustema:
Volgens mij is er niets zo efficiënt als statiegeld op alles. Ook bij mij in Westerpark heb je zwerfafval. Voornamelijk van tieners die al snoepend over straat lopen. Als er op alles statiegeld zit, ook al is het maar een cent per verpakking, dan verdwijnt het afvalprobleem.
JohnN
-2-  JohnN:
Je zou best eens gelijk kunnen hebben Reinder, maar... ik weet uit ervaring hoe groot de tegenkrachten zijn en die zul je niet/zeer moeilijk kunnen overwinnen. Inzamelrompslomp, de kosten zijn hoger dan de baten enz. ik hoor het nu al... Het gekke is dat nog nooit wordt gehoord dat parkeerboetes meer kosten dan ze opbrengen? Hoe zou dat toch komen? Misschien zou "littering" in een lik-op-stuk aanpak kostendekkend moeten worden bestraft. Systeem Singapore.

Die zware vuilniswagens door de smalle straten van de binnenstad vind ik ook niet iets waaraan je uitbreiding zou moeten geven qua aantal en frequentie. Maar de kleine wagentjes van de reinigingsdienst, zoals ingezet worden in de late avonduren op b.v. Rokin en Damrak lijken me wel efficienter en geschik om voor te stellen voor opschaling.

Misschien iets terzijde van het "topic": afval is "big business", niet in de laatste plaats voor de overheden. De rijksoverheid is al jaren geleden de voedingsmiddelen industrie een verpakkingsheffing gaan opleggen (die ongetwijfeld in de kostprijs zal zijn doorberekend), de "retail" moet op zijn beurt ook weer flinke afvalheffingen betalen (die in de marges aan de klanten/wij allemaal) worden doorberekend. Tenslotte zit de consument met bakken vol verpakkingsmateriaal waarvoor al twee keer betaald is en waar hij/zij vanaf moet. Die wordt onbetaald vrijwillig afvalscheider in recyclebare en niet-recyclebare fractie. Van deze laatste stroom profiteert de gemeente weer middels de afvalstoffen heffingen in de belastingaanslag. Het restafval is ook weer geld waard want vormt brandstof voor de vuilverbranders. Die vrezen al dat dit spoedig opdroogt als de brave burgers hun afval steeds beter beginnen te scheiden. Geen nood, dan importeren we gewoon rotzooi uit Napels.
Hoog tijd dat die hele industriële keten eens onder de loep wordt gelegd. Misschien is de afvalstoffen heffing voor de burger helemaal niet in verhouding tot zijn/haar verantwoordelijkheid ervoor.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.