Home > > Moeilijk doen tegen toeristen

Moeilijk doen tegen toeristen

Schiphol

De gemeente Amsterdam betrekt een leuk deel van de jaarlijkse inkomsten uit toerisme. Exacte cijfers zijn niet te vinden. Wel staat vast dat toeristen veel geld uitgeven tijdens hun bezoek aan onze mooie stad. Om hen een beetje tegemoet te komen heeft bijvoorbeeld De Bijenkorf een leuke regeling: op vertoon van de  aankoopbon kan de toerist de afgedragen BTW op Schiphol terugkrijgen.

Klinkt heel aardig, niet? Wat de niets vermoedende toerist niet wordt verteld is dat het nog een hele toer is om het betreffende geld daadwerkelijk terug te krijgen.

De informatie-balie op Schiphol biedt in eerste instantie geen soelaas. Bij stevig doorvragen wordt men doorverwezen naar een andere hal op het vliegveld. Daar bekijkt een ernstige douanier de bonnetjes en voorziet er enkele van een keurig rood stempeltje. Een paar bonnen stempelt hij niet 'want het gaat om hetzelfde product dus is er geen stempeltje nodig'.

Bonnetjes en stempeltjes
De toerist mag vervolgens in de rij gaan staan bij een loket op minder dan twee meter afstand waar de bonnetjes en de stempeltjes opnieuw aan een minutieus onderzoek worden onderworpen -door een dame ditmaal- en al gauw valt op dat twee bonnetjes niet van een stempeltje zijn voorzien.
"Ja maar dat hoefde niet van uw collega!"
"Daar heb ik niets mee te maken. Als er geen stempeltje op staat mag ik het bonnetje niet goedkeuren en u het geld-terug formulier niet laten invullen. U moet terug!"

De juf
De toerist gaat opnieuw in de rij bij de bonnetjes-controleer meneer die  uiteindelijk diep zuchtend zijn stempeltje weer ter hand neemt en uiterst zorgvuldig -alsof hij bang is van de juf geen stempel in zijn schriftje te krijgen als hij niet netjes binnen de lijntjes blijft- twee stempeltjes zet.
Terug bij de dame krijgt de toerist een formulier dat zeer zorgvuldig moet worden ingevuld, vergezeld van de belofte dat -misschien al binnen twee maanden- het beloofde BTW-bedrag op de buitenlandse rekening wordt gestort. Mits men als Belgische toerist minimaal €125,01, als toerist uit Estland minimaal €38, als Engelsman het equivalent van 30 Britse ponden of als Italiaan €154,94 heeft uitgegeven. Lekker helder.

OV-Chipkaart
Natuurlijk mag ook een toerist een treinkaartje kopen om van Schiphol naar het centrum te komen. Maar dan wel eerst een anonieme OV-Chipkaart voor €7,50. Zonder dat daar een reissaldo op staat. Gewoon een enkel kaartje kopen kan ook. Maar dan voor meer geld dan de eigenlijke ritprijs, namelijk €4. Inderdaad: omdat de toerist geen €7,50 wil betalen voor een OV-chipkaart die hij waarschijnlijk nooit meer zal gebruiken, mag hij een hele euro meer betalen voor de 'service' en een kartonnen wegwerp OV-chipkaart.

Maar geeft Schiphol dan geen informatie aan de reizigers? Jawel hoor! Schiphol geeft de toerist heel veel informatie. Maar de luchthaven vertelt wijselijk niet hoeveel een treinkaartje naar of van het centrum kost. Zou men zich schamen?

Nul
Ja hoor, wij zijn heel aardig naar onze buitenlandse melkkoe. Weet u bij hoeveel bankfilialen in de stad een toerist zijn of haar buitenlandse valuta kan inruilen voor keiharde euro's? Bij welgeteld nul.

Een toerist met een huurauto wil ook wel eens parkeren. En nee, niet elke toerist bezit een creditcard. Weet u bij hoeveel parkeerautomaten in Amsterdam een toerist zijn parkeergeld met muntjes kan betalen? Bij nul.

Is dit de juiste manier om te laten zien hoe gastvrij en tolerant wij zijn? Ik denk van niet.


vijf reacties op "Moeilijk doen tegen toeristen"

JohnN
-1-  JohnN:
De fiscus is niet zo enthousiast voor geld teruggeven, toerist of ingezetene. Het innen gaat vlotter, ook van de btw die immers door de ondernemers maandelijks op straffe van boetes heel rap afgedragen moet worden. Ook de Nederlandse zakenman die op buitenlandse zakenreis gaat kan de btw die in de verschillende landen betaald wordt terugvorderen. Een enorme rompslomp die alleen weggelegd is voor de grote ondernemers die daar een eigen kantoorafdeling voor hebben. Maar natuurlijk hebben de vliegende toerist-reizigers altijd nog de taxfree shops op de luchthavens om hun inkopen te doen. Jammer voor de Bijenkorf, dat dan wel.
Terrence
-2-  Terrence:
Tja, makkelijker kunnen...eh...willen ze het niet maken. Dat blijkt.
Herbert
-3-  Herbert:
BTW-teruggave is geen service van de Bijenkorf. Vroeger hielp de Bijenkorf je mee omdat formulier in te vullen en dan ging je naar de douane.
Nu geven ze je een folder mee welk bedrijf dat nu doet met een plattegrondje waar ze op Schiphol zitten.

Wat betreft het OV, daar laten Schiphol en de vervoerders echt kansen liggen.
In Parijs kan je dagkaarten kopen voor verschillende zones inclusief een router luchthaven. Overigens ook zonder dat retour, zie http://www.ratp.fr/nl/ratp/r_61634/paris..
Amsterdam kent de GVB-dagkaarten en de Amsterdam Card. De laatste geeft vrij reizen maar alleen op het GVB net. Daarnaast mag je gratis of met korting musea e.d. in. Ook in Zaandam en Volendam maar daarvoor moet je weer een apart vervoersbewijs kopen want daar komt GVB niet.
De Amsterdam Card voor 1 dag is erg duur, €47,- Die kosten haal je er niet uit.
Maar waarom geen kaart voor de hele Stadsregio zodat je ook naar Aalsmeer en de Keukenhof kan?

Tsja en parkeerautomaten. Inwoners van het SEPA-gebied ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Euro.. ) kunnen gewoon met hun bankpas betalen. En daarnaast hebben toeristen van buiten de EU allemaal een creditcard. Systemen als voorheen PIN en nu SEPA kennen ze daar niet.
Suffie
-4-  Suffie:
Ik zou toch echt een onderscheid willen definiëren tussen 'gastvrijheid' en 'vangnetje spelen voor verwende en slecht voorbereide nepavonturiers'. De beschrijving uit het artikel hangt daar wellicht iets tussen in, maar ik neig wel naar het laatste.

Misschien heeft het iets te maken met mijn weinig avontuurlijke aard, maar als ik naar een vreemd land of een vreemde stad reis, vind ik het gewoon om me te oriënteren op de lokale omstandigheden, niet alleen tot welk tijdstip er capuchino mag worden gedronken of het minimale bedrag aan fooi, maar ook hoe het financiële verkeer op straatniveau plaatsvind en waar ik onder welke voorwaarden mijn auto kwijt kan. Bij diverse organisaties hebben ze daar prachtige boekjes voor en ook het internet is een onuitputtelijke bron van kennis over alles wat je moet weten om in welke stad dan ook te kunnen overleven.

Het bijzondere is dat vrijwel iedere tip begint met 'zorg dat je een creditcard hebt', en in Amsterdam: 'neem vooral geen contant geld mee als je er langer dan een uur plezier van wilt hebben'. De creditcard is als instituut ouder dan de meeste toeristen die momenteel Amsterdam aandoen, evenals verschijnselen als zakkenrollerij, balletje-balletje, straatroven, nepdrugsverkopers en opdringerige bedelaars. In dat licht vind ik het wel bijzonder dat er gesproken wordt van een gebrek aan gastvrijheid als we niet onmiddellijk een antwoord hebben voor diegenen die dit soort zeer realistische tips aan hun laars wensen te lappen.

Overigens kijk ik een beetje op van de bewering dat je nergens buitenlandse valuta kunt wisselen. Dat veel reguliere banken daar weinig mee doen geloof ik graag (wellicht juist omdát vrijwel iedereen creditcards gebruikt?), maar er zijn met name in de stad aardig wat tenten (vaak verbonden aan Western Union ed.) waar je aardig wat valuta kwijt kan. Of telt dat ook als nul?
Herbert
-5-  Herbert:
Ik ben het met je eens, Suffie. Je moet je van te voren toch een beetje oriënteren op de plaats of land waar je heen gaat. Kennissen van mij gingen ooit met de kerst naar Londen. Ik waarschuwde al dat er op Eerste Kerstdag niks te doen was en inderdaad kwamen ze er achter dat heel Engeland gesloten is op 25 december en dat er geen OV is e.d.

Dat je bij banken niet meer kan wisselen is wel logisch, het overgrote deel van de toeristen komt gewoon uit de Euro-zone en hebben dus niets te wisselen. En toeristen van buiten het SEPA-gebied trekken met hun CC gewoon Euro's uit de automaat.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.