Home > > Lekker flappen tappen voor de schatkist

Lekker flappen tappen voor de schatkist

Foto: Federico Cantoni, Wikipedia

Over een bekeuring mag je nooit klagen, want dan ben je bij voorbaat de zeikerd die niet wil toegeven dat hij fout zat. Je staat te kijk als een slecht verliezer wanneer je kritiek hebt op je bekeuring. Gewoon betalen en in stilte mokken dus.
Door dit mechanisme is de manier waarop boetes worden uitgedeeld nogal moeilijk ter discussie te stellen. Je bent immers bevooroordeeld. Of anders gewoon zo’n permanent verongelijkt type uit de reactiekolommen van de Telegraaf.
Toch waag ik me aan een klein puntje van kritiek. Op dit moment iets objectiever, omdat er naar mijn beste weten geen bericht van het Centraal Justitieel Incasso Bureau naar mijn deurmat onderweg is. Maar je weet het nooit, dus voor de zekerheid heb ik de deurmat weggehaald.

Staatskas
Een paar weken geleden parkeerde ik mijn auto op de parkeerplaats naast het Amstelpark. Mij viel een auto op die heel aso in de lengterichting stond geparkeerd, in plaats van netjes schuin in de parkeervakken. Al snel werd mij duidelijk dat het hier een camerawagen van de verkeerspolitie betrof, die al flitsend de staatskas stond bij te vullen. Nu wil het toeval dat ik op die plek -op de Europaboulevard- een paar maanden geleden ook een boete heb opgelopen. Dat zijn bij mij altijd lullige boetes voor een paar kilometer te hard. Boetes die je vroeger niet kreeg, maar de duimschroeven zijn blijkbaar aangedraaid.

Deze twee feiten samen leidden bij mij tot de verdenking dat de Europaboulevard een vaste stek is voor de politie waar het makkelijk scoren is met die dubbele rijbanen. Auto’s rijden daar al snel ietsje te hard. Akkoord, mag niet. Maar er zijn heel veel plekken waar regelmatig te hard wordt gereden en waar nauwelijks wordt gecontroleerd. Zo woonde ik vroeger langs de Cornelis Lelylaan in Slotervaart. Het was een racebaan door het gebrek aan controles.

Verdenking
Een andere goud-ader is de Muntbergweg. Daar heb ik al tweemaal een bekeuring opgelopen. Er woont geen hond, maar toch is het belangrijk dat de maximum snelheid aldaar streng en meedogenloos wordt gehandhaafd.
Natuurlijk, je moet je aan de snelheid houden, maar frequente handhaving moet in mijn ogen duidelijk zijn gerelateerd aan het belang van verkeersveiligheid op een bepaalde locatie. Wanneer ergens de noodzaak tot controle zonneklaar is, vergroot dit ook het draagvlak. Nu laadt men de verdenking op zich dat niet de verkeersveiligheid een primaire rol speelt bij de keuze voor de controleplek, maar de hoeveelheid geld die er met de minste politie-inzet valt te incasseren. Dat zal officieel natuurlijk in alle toonaarden worden ontkend, maar het ligt er hier en daar veel te dik bovenop. Bovendien ontvang je de sanctie meestal pas ruim vier maanden later, zodat er geen verband meer te leggen is tussen overtreding en boete. Van een eventuele corrigerende of opvoedende werking is daardoor totaal geen sprake.

Ik parkeerde mijn auto en ging het park in. Onderwijl zag ik de agent in de flitsauto nog even lekker lui onderuit gaan zitten. Ik durfde de auto niet te fotograferen, want dan is het meteen bonje natuurlijk…

Foto: Federico Cantoni, Wikipedia


dertien reacties op "Lekker flappen tappen voor de schatkist"

wk
-1-  wk:
beste Arnoud,
Hoe heb ik het nou? Je was toch vóór handhaven? Eigen schuld - dikke bult? (Zie de discussie bij het parkeren van fietsen bij het Stationseiland).
Wat mij betreft: Laat ik me nou ergeren aan het schuin parkeren door auto’s op een plaats waar er toch duidelijk parkeren in langsrichting bedoeld is! In dit geval: Herengracht 103 tot 1 = tussen Blauwburgwal en Brouwersgracht. Wat mij betreft mag wie dáár het doorgaande verkeer hindert met zijn schuin geparkeerde bolide beboet worden. Hoewel - in het kader van de Verelendung kun je natuurlijk ook zeggen dat dat het snel doorgaande autoverkeer verhindert.
Bedenk eens welk een herinrichting / herbestrating allemaal kan gebeuren dankzij jouw min of meer vrijwillige/onvrijwillige bijdrage!
Arnoud
-2-  Arnoud :
Ik ben ook vóór handhaven, maar dan wel om de goede reden: verkeersveiligheid. En niet om op een zo makkelijk mogelijke manier de kas te spekken.
JohnN
-3-  JohnN:
"Boetes die je vroeger niet kreeg, maar blijkbaar zijn de duimschroeven aangedraaid".
Nou Arnoud, ik weet niet hoe ver je terug wilt gaan met "vroeger" maar in mijn beleving zijn die duimschroeven al heel lang geleden aangedraaid, alleen wordt het "standaardbedrag" regelmatig verder verhoogd. Als je dat bedoelt ben ik het met je eens: de verkeersboetes vormen n.l. een gespecificeerde inkomstenpost op de rijks- cq gemeentebegroting. Dus deze maand worden de boetes voor onze nog niet begane overtredingen in 2015 al ingevoegd en evt. opgehoogd als er een of ander ministerie nog ergens een gaatje moet vullen.
Vervolgens moeten die euro's natuurlijk wel geoogst worden en daarom gebeurt het handhaven bij voorkeur op plekken waar de situatie ahw uitnodigt ietsje harder te gaan. Voorbeeld: de Leeuwarderweg, gescheiden rijbanen, twee rijstroken per richting - jarenlang tijdens de NZ-lijnbouw (wegens een paar asverschuivingen) een 50 km-weg. Buiten de spits is het daar even rustig als op de Gooiseweg langs de Watergraafsmeer. (80 km-weg). Op de Leeuwarderweg stond regelmatig een "flappentapper" de fotograferen, op de Gooiseweg zelden of nooit. Nu is de Leeuwarderweg een 70 km-weg terwijl er een flessenhals is waar het nieuwe station in aanbouw is. Daar moet je eventjes 50 langs, maar dat doe je wel vrijwillig. Ik zie nooit meer snelheidscontroles op de Leeuwarderweg. Natuurlijk gaat het erom het hoogst te scoren.
brammetje
-4-  brammetje:
Arnoud

Maar wat als je kleine Arnoudje een nieuwe broek had beloofd? Dan kom je thuis, hallo schat Arnoudje moet maar ff 2 maanden wachten want ik heb weer eens een prent. Ik zeg niet dat dit bij jou zo gaat, maar in een hoop gezinnen wel. Dan is het eigenlijk diefstal van de huishoudpot, dus vul je de staatskas ten koste van je kind. Zelf sta ik bekend als een hardrijder maar het gekke is, mijn collega,s krijgen de ene na de andere bekeuring en ik na al 47 jaar sturen op de vrachtwagen geen een.
Terrence
-5-  Terrence:
Misschien een domme vraag, Arnoud maar als advocaat van de duivel zou ik willen vragen: hoeveel moeite is het eigenlijk om NIET die 'paar kilometertjes te hard' te rijden? Kom je dan echt veel later thuis of valt dat eigenlijk wel mee?
Arnoud
-6-  Arnoud :
Geen moeite, maar de valkuil is dat je soms onbewust meegezogen wordt met het overige verkeer. Ter discussie staat ook niet dat er bekeurd wordt als je te hard rijdt. Ter discussie staat dat er gehandhaafd wordt op overtredingen waarop handhaving technisch het makkelijkst is en op plaatsen die het meeste geld opbrengen. Niet de juiste insteek. Want om mij heen zie ik legio andere verkeersovertredingen waarbij de pakkans bijna nihil is.
Terrence
-7-  Terrence:
Ook agenten doen liever niet al te veel moeite. Naar het schijnt is preventief fouilleren in Amsterdam Zuid erg vermoeiend en komt het daarom daar niet voor. Iedereen weet tenslotte dat in Amsterdam Zuid alleen maar nette mensen wonen...;-)
Suffie
-8-  Suffie:
Terrence, ik weet dat je dit soort zaken graag in de schoenen schuift van luie dienders, maar kan het misschien ook zijn dat er geen preventief fouilleeracties plaatsvinden omdat onze Burgemeester daar geen veiligheidsrisicogebieden heeft aangewezen? Ik zeg het maar even hoor, voor de volledigheid...
Suffie
-9-  Suffie:
Even wél OT: Jaren geleden reed er een boa door de Bijlmer die steevast stond te flitsen op de Gooiseweg. Kennelijk heeft iemand hem eens voorgerekend hoeveel ongevallen hij daarmee wel niet heeft voorkomen, want ineens was 'ie weg.

Persoonlijk zou ik overigens ook eerder kiezen voor de Europaboulevard dan voor de Lelylaan. In de eerste weg zitten een paar redelijk gniepige kruisingen en minder overzichtelijke plekken, terwijl de Lelylaan redelijk rechttoe-rechtaan is. Overigens wordt er wel degelijk geflitst op de Lelylaan, in het 50-kilometergebied bij het station. Redelijke keuze lijkt me...

Eigenlijk denk ik ook niet dat mensen problemen hebben met snelheidscontroles an sich, maar met de steeds smaller worden marge. Vroeger kwam je gewoon weg met dik 60, tegenwoordig ben je de l*l als je harder dan 53 rijdt. Daar staat wel tegenover dat je op dat moment wel al twee correcties achter de rug hebt: die van je eigen snelheidsmeter en die van de meetapparatuur...
Arnoud
-10-  Arnoud :
@Suffie: Die geniepige kruisingen waar je het over hebt zijn wel allemaal beveiligd met stoplichten.
Wat de Lelylaan betreft: inderdaad terechte snelheidscontroles bij het station. Maar verderop mag je 70 en gaat de weg dwars door een woonwijk (geluidsoverlast, luchtvervuiling). Ook daar is dus controle nodig, want in de praktijk wordt er vaak harder gereden dan op de A10. Ik wijs dus alleen maar even op een potentieel lucratieve inkomstenbron.
Suffie
-11-  Suffie:
Arnoud, ik heb geen idee hoeveel flitsboa's er in Amsterdam rondrijden, maar mocht dat aantal gelimiteerd zijn, dan kan ik me voorstellen dat er eerder wordt geflitst op verkeersveiligheid dan op geluidshinder en luchtvervuiling, al is het maar omdat verkeersveiligheid zo'n typisch effectgebied is waar de grote, oude brombeer in Den Haag graag cijfertjes over laat zien.

En voor wat betreft die Lelylaan: van mij mogen ze hoor.... Ik heb m'n BMW verkocht.....
Arnoud
-12-  Arnoud :
@Wat heb je dan tegenwoordig voor auto dat je niet harder dan 70 kan? ;-)
Suffie
-13-  Suffie:
Een Citroën, met een instelbare begrenzer. Enige jaren geleden heb ik, om de wildgroei in bekeuringen een beetje te dimmen, afgesproken dat zij voor iedere euro die ik aan boetes betaal, eenzelfde bedrag mag besteden in het tuincentrum.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.