
Wat is het alternatief voor het wegknippen van fietsen? Laat weggeknipte fietsen permanent gratis rouleren zodat ze geen fietsenrekken nodig hebben. Maar dan met een kleine, goedkope aanpassing: even het frame doorboren, GPS-zendertje implanteren en weer dichtlassen. Die zendertjes worden tegenwoordig betaalbaar. Misschien ook het verminkte frame omzwachtelen met dik, zacht (wit?) tape voor de herkenbaarheid en extra bescherming tegen de te verwachten mishandeling. Via internet kan je dan live zien of er een fiets in de buurt is.
Studenten vormen dan de voornaamste doelgroep. Met hun ov-kaart kunnen ze immers de tram nemen als er geen fiets te vinden is en ze zijn waarschijnlijk ook de voornaamste veroorzakers van fietswrakken. Als ze meedoen met een bijbehorend spel krijgen ze extra punten. Daar kan je gedrag mee sturen.
Punten krijg je wanneer:
• je de fiets achterlaat bij een ov-halte of station;
• je veel kilometers maakt;
• je een fiets op het adres bezorgt waar er via een app à la Uber eentje is aangevraagd;
• de fiets ver van een ov-punt kort stilstaat (kennelijk geef je de fiets door aan iemand anders);
• je defecten rapporteert.
De GPS-lokatie van de fiets die gedurende een rit overeenkomt met die van de smartphone van de berijder zorgt dan voor de identificatie. Meerijden op de bagagedrager geeft zo ook punten, want dat is een efficiënter gebruik van de fiets. Een achtervolging met je eigen fiets levert punten op. Maar op je eigen fiets zo'n fiets aan de hand meenemen ook. Tot een voetganger om die fiets vraagt, want die bonuspunten zijn niet te versmaden.
Punten kunnen verzilverd worden als kortingen bij bepaalde winkels of ingezet worden om prijzen te winnen. Oppotten van punten levert aandacht op omdat je dan hoog in de ranglijsten staat.
Aangifte
Verlaten de fietsen de gemeentegrenzen of verdwijnen ze achter slot en grendel, dan wordt er volautomatisch aangifte van diefstal gedaan. De politie heeft er een lokfiets bij. Beweegt een fiets niet meer, dan kan het wegknipteam de fiets aan de hand van de laatste lokatie opvissen en repareren of in onderdelen recyclen.
De benodigde zendertjes zijn goedkoper dan de stallingen waar de Fietsersbond altijd om zeurt. Zeker als je er een container vol van koopt. Het is in ieder geval beter voor het milieu dan geparkeerde fietsen, want als iedereen een eigen fiets heeft, is dat een inefficiënt gebruik van grondstoffen. Omdat het leuker is dan andere maatregelen zoals een fietsbelasting heeft het ook een grotere kans van slagen.
Marktbederf
Amsterdam wil alleen geen gratis fietsenplan uit angst voor een rechtszaak van de fietsverhuurders over 'marktbederf' (ambtelijk advies op 15-6-2010). De leenfietsen zoals ze in het buitenland succesvol zijn, worden in hetzelfde rapport afgevoerd als oplossing. Er is onder andere geen ruimte voor de speciale intelligente fietsenrekken. Particulier initiatief wordt wel aangemoedigd. Wethouder Wiebes zei me eens na een elevator pitch (in een lift!): "Klinkt goed, doe maar."
Wie durft?
Wie heeft er een goed CV voor zo'n initiatief? Je moet een container met zendertjes bestellen in China, een smartphone App (laten) bouwen, een productielijn opzetten om de zendertjes in te bouwen en de weggeknipte, niet opgehaalde fietsen van de gemeente zien te krijgen als subsidie in natura voor dit groene project. De inkomsten moeten dan uit het spel en de logo's van adverteerders op het witte framewikkel komen. Dat is waar je een groene bank en/of fans via crowdfunding van moet overtuigen om krediet te krijgen. Zelf investeer ik graag €15 in het bovenstaande omdat ik mijn fiets nu moeilijk kwijt kan op CS. Teken de petitie op wittefietsen.petities.nl die de gemeente vraagt om de weggeknipte fietsen hiervoor ter beschikking te stellen.
27 reacties op "Alternatief plan voor het wegknippen van fietsen"
http://www.aliexpress.com/item/micro-gps..
Dit systeem is natuurlijk aan te passen door gebruikte fietsen door de lokale fietsenmakers te laten prepareren en onderhouden, zodat hun boterham belegd kan worden. Het Nederlandse calllock heeft de technische infrastructuur beschikbaar, het is dus een kwestie van een sluitende businesscase te ontwerpen en de regels rond fietsparkeren opnieuw te interpreteren.
Fietsersbond (landelijk) ook gebeld nadat ik de site doorzocht had op 'leenfietsen'. De persvoorlichter zei me 'Nederland heeft geen leenfietsen nodig'. Immers, iedereen heeft al een fiets. Maar mijn insteek is dat die leenfietsen juist kunnen helpen bij het stallingsprobleem. Als voornamelijk degenen die verantwoordelijk zijn voor het stallingsprobleem (studenten e.d.) dit gebruiken helpt dat mee. De voorlichter: "De Fietsersbond heeft bepleit dat alle studenten een gratis, onderhoudsarme fiets moeten krijgen in plaats van een ov-studentenkaart". Maar dan vergroot je het probleem alleen maar, wierp ik tegen. Want die fietsen staan als het mee zit 23 van de 24 uur stil. Heel veel fietsen. Zeker die van studenten staan in de weg, die luxe-fietsen van modale burgers met werkende versnellingen en fietstassen -lid van de Fietsersbond enzo- worden netjes in de stalling gezet. Een leenfiets, is mijn ideaal, staat hoogstens een uur per dag stil, heeft idealiter helemaal geen stalling nodig. "Maar, waar vind je de fiets dan?" Dat zie je op je smartphone of je laat er één aan de deur bezorgen. Ze verwees me uiteindelijk door naar de Amsterdamse afdeling omdat het vooral een Amsterdamse problematiek is. En ja, "als oplossing voor het weesfietsen probleem zou het inderdaad een werkende bijdrage kunnen zijn." De Amsterdamse afdeling zal naar dit voorstel verwijzen.
Het lijkt me iets dat wel in Duitsland kan werken voor de doelgroep die in Nederland de OV-fiets gebruikt. Je betaalt voor de fiets immers.
In Nederland moet het gratis zijn om het weesfietsenprobleem op te lossen (daar gaat het in Duitsland niet om) en ook moeten er genoeg fietsen zijn om de hele stad te kunnen dekken anders werkt het niet. Met omgebouwde weesfietsen kan dat, maar met fietsen met zo'n duur en complex systeem wordt het te kostbaar.
Daarnaast los je het parkeerprobleem er niet mee op. Net zoals auto's worden fietsen ongeveer een uur per dag gebruikt of minder. Met een uitleensysteem wordt die termijn misschien ietsjes langer.
Verder worden fietsen niet zomaar weggeknipt. Meestal omdat de fiets een wrak is, hinderlijk geplaatst of langere tijd niet meer gebruikt is.
GPS kan niet zien of een fiets al dan niet in een garagebox gestald wordt, daar is GPS te grofmazig voor. Je kan met A-GPS werken zoals de meeste smartphones werken maar dan heb je wel even een duurdere chip voor en ook A-GPS kan niet zien aan welke kant van de muur de fiets staat.
En qua handhaving, denk je nu echt dat de politie achter een fiets aangaat als die de grens met Amstelveen passeert?
Verder, als je die fiets in een zeecontainer zet dan kan je hem niet meer traceren. Dat is ook de manier hoe duurdere auto's gestolen worden. Die hebben namelijk ook een GPS-zender aan boord.
Laat mensen gewoon maar geld betalen voor het huren van een fiets.
De OV-fiets is een prima idee. Werken met torenhoge borgen in de grote steden is voorbij en de dagprijs is heel erg schappelijk.
En voor toeristen hebben we toeristenfietsen. Op grote afstand herkenbaar. En dat is ook maar goed ook.
In jouw plan is de privacy verre van gewaarborgd. Hoe kom je aan die punten? Juist als je je registreerd.
Het doel is wel het fietsparkeerprobleem hiermee tegen te gaan (oplossen is erg ambitieus). Las je over het spel? Dat geeft het toegevoegde waarde en geeft incentives om ze de hele tijd te gebruiken. Als de fans ervan veel tijd gaan stoppen in dat spel dan zijn die fietsen belangrijk voor ze, geen wegwerpartikelen.
Ja, de fietsen komen voornamelijk als wrakken het Fietsdepot binnen. Maar de Nederlandse stadsfiets is niet zo complex en kostbaar. Die kan je makkelijk weer laten rijden. Veel meer hoeft ook niet. Het zijn geen huurfietsen. Ze hoeven het alleen maar te doen. Met het puntensysteem in de app kan je trouwens de betere fietsen wel snel onderscheiden van de slechtere. Je kan zelfs feedback krijgen over welke reparaties er nodig zijn. Zelfs de reparaties kunnen voor punten uitgevoerd worden door fans.
Inderdaad, GPS kan niet zien of een fiets achter slot en grendel staat. Wel dat een fiets een tijdje niet meer beweegt. Dat bedoelde ik. Diefstal moet je ook voornamelijk zien te voorkomen doordat fans van het systeem de fietsen in beweging houden en bij voorkeur doorgeven aan iemand die er ook weer mee gaat fietsen.
De OV-fiets en huurfietsen zijn prima, maar niet voor de doelgroep die geen geld over heeft voor het rijden op een fiets. Daar zijn er nogal wat van in Amsterdam. Die houden geen rekening met jouw en mijn mening over dat het goed is om te betalen voor fietsen. En ze dragen zo hun steentje bij aan het fietsparkeerprobleem. Voor die groep is dit plan bedoeld.
Je kan je niet registreren en toch een fiets gebruiken. Maar dan kan je niet meedoen met het spel en punten krijgen. Je kan overigens wel zien waar de fietsen zich bevinden. Je moet je met een pseudoniem kunnen aanmelden natuurlijk. Het systeem hoeft verder geen NAW-gegevens te weten, in tegenstelling tot de andere leenfiets-systemen. Maar als je punten uitbetaald wil krijgen, kortingen wil krijgen enzo dan zullen de adverteerders het van je vragen. Daar ga je dan een overeenkomst over aan en verder geldt de wetgeving die we in Nederland hebben hierover (die veel beter is dan de Amerikaanse); de database mag alleen gebruikt worden voor het doel waar het voor is aangelegd. Hoewel we ondanks betere wetgeving niet een betere praktijk hebben. Zie wat er nu gebeurt met de kentekengegevens en de Belastingdienst. Maar dat terzijde.
Ik vind Reinder's plan heel aardig bedacht, maar herken in het commentaar van Herbert al meteen een paar bezwaren die ook bij mij opkwamen. Persoonlijk vind ik eigenlijk alleen de massaal lukraak gestalde fietsen op drukke punten een probleem. Vaak is het zo dat de bewegingsvrijheid van de voetganger er ernstig door wordt belemmerd. Ik blijf dus ook maar "zeuren" om meer stallingsfaciliteiten die ook makkelijk te bereiken en ook weer te verlaten zijn. Zelf maak ik graag en naar tevredenheid gebruik van de stallingskelder op het Oosterdok, tussen de Bibliotheek en het Conservatorium. Er is meestal genoeg plaats, desondanks staat de straat bovengronds vol met fietsen. Voor veel mensen zal het dus teveel moeite zijn om hun fiets behoorlijk te stallen en ze blijven het ding neerpleuren. Dat zijn dan natuurlijk niet de leden van de Fietsersbond, maar ze vormen de meerderheid.
Weesfietsen zijn zeker kwalitatief niet de beste en vaak al het wrakstadium benaderend. Het lijkt me zonde van het geld om aan zo'n ding naast alle restauratiekosten ook nog 30 euro exclusief montage voor een GPS zender te besteden.
Er is een bedrijf dat commercieel fietswrakken weer rijklaar maakt en tegen vriendelijke prijzen verkoopt aan een nieuwe niet-kapitaalkrachtige eigenaar (die er waarschijnlijk beter op zal passen).
Het is een van de twee idealistische banken (ASN & Triodos) die het bedrijf, dat werkt met mensen die moeilijk toegang tot de arbeidsmarkt krijgen, financiert. Dit soort (deel)oplossingen, naast meer ondergrondse stallingsmogelijkheden (hoe is dat met de kelders bij de stations van de NZ lijn? zijn die soms alleen voor auto's?), krijgen mij een betere pers dan een organisatorisch bewerkelijk plan met duur GPS geïmplanteerde leenfietsen.
Dit plan moet ook juist de aanwas van nieuwe weesfietsen voorkomen. Preventie is altijd goedkoper immers. Ja, het kost een GPS-zendertje en zo nog wat, maar als daarmee een paar duizend weesfietsen worden voorkomen dan bespaar je alweer op de kosten van het wegknippen en stallen van die weesfietsen.
Een extra reden om dit plan uit te voeren is dat het een leuke, nieuwe onderneming is. Het is een high-tech innovatie. Het levert een groen bedrijf op dat zorgt voor recycling en de openbare ruimte verbetert en een publiek probleem helpt op te lossen.
De kosten zijn nota bene niet voor de belastingbetaler. Het kost de gemeente alleen de misgelopen inkomsten van de weesfietsen aan opkopers. Misschien kan dat onderdeel zelfs wel wegvallen en zal de ondernemer die dit oppakt zelf opkoper worden. Alle kosten is dan volledig voor de investeerders. De mogelijke inkomsten ook natuurlijk.
Zelfs als de onderneming mislukt kan dit nog steeds de investering waard zijn omdat het kennis oplevert over de techniek en de organisatie ervan die waardevol is. Het merk en een actieve groep gebruikers kan ook de investering waard zijn.
Dit is een leuk plan, maar ik voorzie een enorm aantal haken en ogen waaronder de hierboven genoemde. Nog een: het is leuk om fietsen 'rijklaar' te maken, maar er is wel zoiets als noodzakelijk periodiek onderhoud. Zodra een fietser z'n voeten openhaalt aan een uitstekende moer, of tegen een tram aanrijdt omdat de remmen niet goed zijn ligt de verantwoordelijkheid daarvoor onmiddellijk bij de club/onderneming/stichting/rechtspersoon die deze fiets op straat heeft gezet om te gebruiken.
En aan mensen die geen geld over hebben om een fiets te huren wens ik ook geen gratis fiets te verstrekken. Waarom moet daar belastinggeld naar toe?
"a concept in behavioral science, political theory and economics which argues that positive reinforcement and indirect suggestions to try to achieve non-forced compliance can influence the motives, incentives and decision making of groups and individuals alike, at least as effectively – if not more effectively - than direct instruction, legislation, or enforcement."
http://t.ymlp277.net/eshjazauhmbhagausqa..
"Tenslotte
Een heel creatief idee komt van Reinder Rustema: gebruik de weggeknipte fietsen voor een witte fietsenplan. Dit idee van Reinder Rustema kunt u steunen via wittefietsen.petities.nl"
Dankzij het GPS-element kan je de fietsen waarschijnlijk beter onderhoud geven dan de gemiddelde fiets in Amsterdam krijgt. Je kan namelijk zien hoeveel kilometers een fiets maakt. Na 10.000 kilometer moet een fietsketting vervangen worden kan menig fanatieke wereldfietser je vertellen. Dat kan je goed bijhouden. Net als de normale slijtage van banden enzo.
Groet, Koos Keus