
Er is een ware hetze in Amsterdam tegen bromfietsers, snorscooters en andere gemotoriseerde twee- en driewielers. En, zelfs de Segway staat hoog op de haatlijstjes. Het zijn er steeds meer en ze zijn steeds gevaarlijker. Uit onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat 96% van de snorscooters te hard rijdt, ze zorgen voor onrust, onveiligheid en zijn slecht voor de gezondheid.
Natuurlijk vind ik ook dat het snellere, en nu nog vieze, verkeer van het fietspad af moet. Helm weer op en goed uitkijken, toch? Geef de fietsers het fietspad terug. En, geef de voetgangers ook hun voetpad terug. En, vanzelfsprekend moet op de pontjes de motor uit. Dat is gewoon fatsoen.
Maar, het is jammer dat in de discussies vergeten wordt dat bromfietsers, snorscooters en andere gemotoriseerde twee- en driewielers een geweldig alternatief zijn voor het gebruik van auto’s in de stad. Ze hebben veel minder ruimte nodig. Ze zijn niet voor niks zo populair. Ik reis veel door Europa en zie dat veel steden juist ruimte geven aan dit vervoer. In de Parijse binnenstad nemen ze het zelfs over van de auto’s.
Amsterdam moet nadenken over hoe we bromfietsers, snorscooters en andere gemotoriseerde twee- en driewielers slimmer en schoner kunnen faciliteren in de mobiliteitsaanpak. Drie prioriteiten. Ten eerste zorg voor voldoende, en betaalbare, parkeerruimte. Nu is er teveel overlast van parkeerders in de openbare ruimte. Ten tweede, breng net als in steeds meer grote steden, de snelheid op de wegen in de stad terug naar 30 kilometer per uur. Dat is nodig voor de veiligheid. Ten derde zet in op het delen van mobiliteit. Parijs werkt aan bijvoorbeeld een verhuursysteem voor scooters.
Uiteraard moeten de gemotoriseerde twee- en driewielers wel schoon zijn. Nul-uitstoot moet de norm zijn anders kom je Amsterdam niet meer in. Het is natuurlijk vreemd dat oudere scooters nu meer uitstoten dan een grote bus. Binnen de Europese Unie is consensus over de noodzaak van schonere technologie. Maar, het mag best een tandje sneller.
Gemotoriseerde twee- en driewielers moeten een integraal onderdeel uitmaken van de mobiliteitsaanpak in Amsterdam; slimmer en schoner. Voor je het weet pakken de scooter- en brommerrijders voortaan weer de auto. Dat is het laatste wat we moeten willen. We zitten nog teveel in de ontkenningsfase...
Foto: Pascal van den Noort (Velo Mondial)
drie reacties op "Koester de scooters"
De bromfiets hoort al jaren niet meer op het fietspad, mijnsinziens een goede beslissing....mits ze voldoende met het verkeer mee (mogen kunnen) doen. Op mijn bromscooter voel ik me vaak niet veilig tussen de auto's die net wat harder willen en je daarom dus geregeld gevaarlijk inhalen en aan de kant drukken. Voorheen was mijn scooter 'ontgrenst' en had een topsnelheid van ruim 80 km/h. Hiermee kon ik voldoende mee in het verkeer zonder dat een iedere automobilist je voorbij wil. Helaas ben je bij staande houding door oom agent je rijbewijs kwijt indien je op een brom- of snorfiets 30 km/h te hard hebt gereden. Hoewel ik persoonlijk altijd mijn snelheid naar de omstandigheden aanpas, is het risico me te groot mijn, na mijn bankpas, meest favoriete pasje kwijt te raken. Meer risico's op de weg ten gevolg.
Mijn idee is heel simpel, laat de bromfietsen, mits daarvoor geschikt, wat harder door het verkeer bewegen en controleer vooral op de gevaarlijk hard rijdende snorfietsen. De grenzen zijn duidelijk, hanteer ze dan ook.