De laatste maanden hebben we in Amsterdam een nieuwe categorie touringcars erbij gekregen. Touringcars die rijden tussen grote treinstations, binnen en buiten Nederland, en tussen treinstations en luchthavens. Het Financieel Dagblad en Parool kwamen met uitgebreide rapportages over de snelle groei van dit busvervoer in Europa. Is Amsterdam wel klaar voor de komst van zoveel meer touringcars?
In Duitsland is met succes de markt voor touringcars geliberaliseerd. Private bedrijven mogen nu ook direct tussen treinstations rijden. Voorheen was dat het exclusieve domein van de staatspoorbedrijven.
Touringcars zijn daarmee een serieuze concurrent geworden van het dure, en vaak falende, treinvervoer tussen steden over grote afstanden. Daarbij bieden ze prima service aan boord. De verwachtingen zijn daarom dat het busvervoer in Europa sterk zal groeien. Dat laten ook de ervaringen na 2 jaar in Duitsland zien. Wel zijn er problemen met de ruimte in de Duitse binnensteden. In een stad als Keulen gaat het om meer dan 200 bussen die dagelijks naar het Keulse centrale station komen.
Terecht stelt de sector dat het busvervoer, met schone motoren, inmiddels duurzamer is dan de trein. Een recent rapport van CE Delft laat zien dat de sector het niet zo slecht doet.
In potentie zou het voor Amsterdam wel eens om meer dan 500 extra bussen per dag kunnen gaan. Bezoekers die vroeger met de trein of met het vliegtuig kwamen, maar ook nieuwe bezoekers die nu veel goedkoper naar Amsterdam kunnen komen.
In Amsterdam rijden nu al elke dag 40 touringcars voor het Centraal Station langs om mensen van Amsterdam naar Eindhoven Airport te brengen. Elke dag komen daar meer Duitse bussen van Meinfernbus en ADAC bij. Eurolines is al jaren een vertrouwde speler voor goedkoop busvervoer tussen grote Europese steden.
De situatie is nijpend. Eurolines rijdt al vele jaren vanaf het station Amstel, maar moet daar weg. In Parool van 19 juli staat dat er nog geen nieuwe plek is gevonden voor Eurolines. De sector zelf wil inzetten op hartje Amsterdam, bij het Centraal Station.
In het touringcarbeleid van de gemeente Amsterdam is met deze snelle groei nog geen rekening gehouden. Wat betekent de liberalisering van het touringcarvervoer in Europa voor het aantal bussen, en extra bezoekers, dat dagelijks naar Amsterdam komt (in het laag- en in het hoogseizoen)? Wat betekent dit voor het Touringcarbeleid zoals de gemeente dat enkele jaren geleden heeft vastgesteld? Voldoet dat nog? Welke maatregelen gaat Amsterdam nemen om deze groei te accommoderen in of juist aan de rand van de stad? Het zal toch niet zo zijn dat we over drie jaar verrast achterom kijken als het verkeer in de binnenstad totaal stil staat…
Verwarrend. Dus het Parool-artikel maar opgezocht: "Daar moeten ze per september weg, omdat de Eurolinesplek niet bij de nieuwe plannen van Amsterdam-Oost voor het Amstelstation past. Wel mogen twee haltes blijven. De busmaatschappij heeft nog geen nieuw station gevonden. "We werken eraan," aldus een woordvoerder."
Bij station Duivendrecht is toch wel plek voor zo'n busstation? Prima bereikbaar per metro en trein.