Home > > We hadden de postkantoren nooit moeten sluiten

We hadden de postkantoren nooit moeten sluiten

De verkeersdrukte in de Amsterdamse binnenstad en woonwijken neemt toe. Meer leveringen van webwinkels leiden tot meer vrachtwagens en bestelbusjes. Tegelijk betekent de opkomst gemakswinkeltjes in de buurt nog fijnmaziger en vaker leveren. Hoe moeten we dat in Amsterdam slim organiseren nu we de logistiek uit de stad hebben verjaagd? Binnenkort sluiten zelfs de allerlaatste postkantoren.

Ik heb vijf Albert Heijn’s to go binnen 500 meter van mijn huis, twee AH-supermarkten en dagelijks rijdt Appie.nl vele malen voor mijn deur langs. Het moet vers, vlug en volledig. Het is wachten op de eerste buurtwinkels voor bouwmaterialen die meteen ook afhaalpunt voor internetbestellingen zijn.Vroeger konden de Jumbo, Gamma, Blokker, Hema, Intertoys en Zeeman nog met volle wagens naar de winkels. Met de steeds kleinere, en frequentere, leveringen lukt dat niet meer. 

Twee van de drie transacties op het internet zijn inmiddels tussen consumenten onderling op sociale marktplaatsen. Ook dat leidt tot nog meer transport.

Steden in Europa leggen het transport steeds meer regels op. Het moet schoner, stiller, veiliger en eigenlijk onzichtbaar. De fietskoerier heeft de toekomst. Die kan 50 procent van de zendingen in steden bezorgen. Vervoer over water biedt kansen. Die enkele vrachtwagen of bestelbus die de stad nog in mag moet emissievrij zijn. De elektrische Cargohopper is een goed voorbeeld. Bedrijven moeten hun goederenstromen ontkoppelen aan de rand van de stad of, liever nog, in die steden zelf dichtbij consumenten en winkels. Maar, dan moet daarvoor wel de ruimte zijn.

Logistiek is de afgelopen dertig jaar de stad uit gejaagd naar bedrijventerreinen ver weg. In grote Europese steden wordt nu nagedacht over hoe die logistiek weer in de stad kan worden ingepast. Er zijn goed bereikbare binnenstedelijke ‘logistieke hotels’ nodig. Zo'n hotel is gepland in Parijs. De helft van het 50.000 vierkante meter tellende project is bestemd voor opslag, overslag, afhaalpunten en laden van elektrische voertuigen. Parijs gebruikt nu al de Seine voor de levering aan supermarkten en binnenkort zelfs de trein om de bevoorrading in de stad te regelen. Bedrijven als Uber en Shutl gaan straks de binnenstedelijke goederenstromen slim aan elkaar knopen met hun appjes.

Logistiek moet weer een plek krijgen binnen de Amsterdamse stadsgrenzen. Laten we voorlopig het Food Center voor food service, de binnenhavens voor bouwmaterialen en de stationslocaties voor retail- en webwinkellogistiek behouden en snel goede laad- en loslocaties voor vracht over de gracht regelen. Over vijf jaar zal PostNL toegeven dat we nooit alle postkantoren hadden moeten sluiten.


drie reacties op "We hadden de postkantoren nooit moeten sluiten"

JohnN
-1-  JohnN:
Dat de groei van het handel drijven via internet grote veranderingen in de particuliere distributie zou veroorzaken werd al lang geleden voorspeld. Al voordat NLPost besloot om 90% van de postkantoren te sluiten. Maar de grote pakket ondernemer geloofde alleen in groei der grote getallen. Bulkpost verspreiding brengt makkelijker rendement in het laadje.
Ondertussen is er nog veel leegstand van ex-postkantoren... kost niks?
De postkantoren hadden niet moeten sluiten maar hun kans moeten grijpen om afhaalcentra te worden, waar per postcode 7/24 balieloketten ingericht zijn voor afhalers die via internet een mailtje van aankomst ontvingen. Een soort McDrive systeem waar ook nog eens doorstroom en parkeermisere in centrum en woonwijken wordt voorkomen. Maar NLPost dacht niet "out of the box"... Ze doet dat nog niet. Alle pakketdiensten, ook FedEx en de anderen, kruisen tijdens werkuren door de stad om af te halen en te bezorgen, maar op de particuliere adressen treffen ze dan 90% niet thuis. De volgende dag komen ze opnieuw de straat in rijden. Op het punt van onnodig twee maal aanbieden valt nog enorme milieu- en beperking verkeer-winst te behalen.
Herbert
-2-  Herbert:
Walter schrijft:"Over vijf jaar zal PostNL toegeven dat we nooit alle postkantoren hadden moeten sluiten.

Dat denk ik niet. Op de postale handelingen werd in de jaren '80 al verlies geleden. Toen PTT Post en ING de joint venture Postkantoren BV oprichtten was dat de redding van de postkantoren. De meeste mensen kwamen in het postkantoor vanwege geldhandeling. Toen ING uit de joint venture wilde stappen, betekende dat het einde van de postkantoren.
Ronald M.Offerman
Ik zag gisteren voor het eerst zo een cargohopper, een mooi ding maar ook niet echt klein natuurlijk .Maar het zag er wendbaar in de stad.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.