Home > > Plannen stadsbestuur: toerisme tussen wal en schip?

Plannen stadsbestuur: toerisme tussen wal en schip?

D66 en Groen Links presenteerden vorige week hun ambitieuze plannen voor de komende 4 jaar Amsterdams bestuur. Hun inspirerende plannen zijn groener dan ooit. D66 en Groen Links begrijpen dat een duurzame en schone stad ook echt waardevoller is. Spannend wordt het welke derde partij straks gaat aansluiten bij D66 en Groen Links.

In het D66 en Groen Links plan wordt eigenlijk met geen woord over de toekomst van het toerisme in Amsterdam gesproken (net als niet over het Project 1012). Ligt dan nu het beleid voor toerisme bij de bestuurscommissie(s)? Ik vraag me af of dat wel verstandig voor is zo’n economisch belangrijke sector? En, wie is er niet trots op om dat mooie Amsterdam te delen met vrienden van over de hele wereld?

Het toerisme levert de Metropoolregio Amsterdam veel op. Bezoekers geven jaarlijks zo'n 6,5 miljard euro uit in de regio. Het groeiende toerisme is echt een van de motoren van de economie en de werkgelegenheid.

Vooral in de binnenstad wordt het steeds drukker. Het aantal mensen dat er werkt, is de afgelopen tien jaar weliswaar licht afgenomen, maar het aantal bewoners groeit en het aantal bezoekers ook. Op een doodgewone dag lopen er al gauw 200.000 mensen rond: bewoners, forenzen, studenten en heel veel toeristen. Vooral bewoners ervaren last van de groeiende toeristenstroom. Steeds meer stemmen gaan op voor het spreiden van toeristen over de hele stad en de regio; we hebben echt meer te bieden dan de Wallen, de grachten, het Anne Frank Huis en de musea.

De bestuurscommissie Centrum gaat op zoek naar een goede 'balans'. "Het gaat nu nog goed", zegt bestuurscommissievoorzitter Boudewijn Oranje in Trouw afgelopen zaterdag. "Maar het aantal bezoekers blijft groeien, dus we moeten blijven letten op die balans."

Moet ik met nu zorgen maken over die balans als alleen het Stadsdeel Centrum daarover gaat? Wat is de kans dat dit dossier nu vier jaar lang van bureau naar bureau gaat of, nog erger, dat het een kat-en-muis-spel wordt tussen de centrale stad en de bestuurscommissie. Al eerder stelde een woordvoerder uit de toeristensector over de plannen van de bestuurscommissie: “dat het een geluk bij een ongeluk is dat het Stadsdeel Centrum er niet over gaat.” Dat belooft niet veel goeds. 

Andere stadsdelen in Amsterdam, en de regio, moeten meeprofiteren van de groei van het toerisme door een betere spreiding. Hoe voorkom je dat goede plannen stranden tussen centrale stad en de bestuurscommissies? Ik hoop dat de nieuwe, derde partij het toerisme hoger op de bestuursagenda van de centrale stad zet.


tien reacties op "Plannen stadsbestuur: toerisme tussen wal en schip?"

Herbert
-1-  Herbert:
200.000 mensen gemiddeld per dag? Is dat niet wat te laag geschat/ Er wonen 85.000 mensen in stadsdeel Centrum en er werken er 95.000. Een deel van die 95.000 werkt uiteraard ook binnen het stadsdeel. Daarnaast nog studenten, waarvan een deel ook in het stadsdeel woont en dan nog toeristen en dagjesmensen.
Mij lijkt me het aantal mensen wat zich in het stadsdeel beweegt hoger dan 200.000 maar ik kan het niet staven. Verder is de druk op het kerngebied veel hoger dan de rest van het stadsdeel. In de weekenden vind ik de postcodegebieden 1011 en 1012 echt te druk aan het worden.

Ik vindt dat het beleid m.b.t. het toerisme een aangelegenheid moet worden van de Gemeenteraad en niet van de bestuurscommissies. Toerisme houdt niet op bij de Singelgracht en en Museumkwartier.
Karel
-2-  Karel:
Als ik als toerist in Parijs kom, wil ik de Eiffeltoren zien. In New York de Empire state building, in Rome het Collosseum etc. Laat die nou net allemaal in de oude stad liggen. De plek waar de schrijver nou ook 'toevallig' woont. Lul toch niet zo slap met je spreiden. Geef anders t goede voorbeeld en spreidt jezelf en ga in Nieuw-Sloten wonen.
Walther
-3-  Walther:
Ik maak me zorgen. Boudewijn Oranje (in het Parool) lijkt nu al de handdoek in de ring te gooien. Klagende bewoners worden in de hoek gezet van zeurpieten.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERD..

Vorige week nog in Trouw:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland..

Wat een snel draai in opinie.
Walther.
f.bol
-4-  f.bol:
Ik vind dat helamaal niet zo'n draai. Nee, Amsterdam mag geen Venetië worden en nee, klagers mogen niet teveel invloed krijgen. Zolang er nog veel andere economie is en mogelijk is in de stand dan alleen toerisme en zolang er huurwoningen staan met gecontroleerde huur ( mag wel wat minder, maar niet helemaal weg) , zal de stad echt niet leeglopen.
De klagers willen juist Venetië: verkeer weg, kantoren weg, winkels weg, horeca weg, toeristen weg. Een leeg Venetië, dat krijg je dan.
Herbert
-5-  Herbert:
Klagers zijn op een paar uitzonderingen na, meestal geen zeurpieten. Ze vragen alleen of het een onsje minder kan of juist beter. Men realiseert zich goed dat ze in een drukke binnenstad woont. Die keuze hebben ze gemaakt. Maar dan hoeven ze toch niet rechteloos te zijn?

Nee nu die verkeersinfarcten van de laatste tijd. Veroorzaakt door touristenbussen die keren. In de spits. Van de noordkant van de Pr. Hendrikkade willen ze naar het Victoriehotel. Dat lukt niet iedere chauffeur dus de bus moet worden teruggestoken. Helaas staat daar achter weer een andere bus die ook niet terug kan steken etc. Dat kan met kleine middelen verbeterd worden. Verbod op het maken van die U-turn.
Idem voor het dubbel parkeren of wachten met draaiende motor. Daarover klagen heeft niets met zeiken te maken.
Herbert
-6-  Herbert:
@ Karel, Parijs en New York kennen amper een oude binnenstad. New York is daar te jong voor en de binnenstad van Parijs is grotendeels gesloopt door Hausmann. Het Collosseum wordt ernstig aangetast door de luchtvervuiling en trillingen van het verkeer.

Maar los daarvan is de bus nu juist de minst aantrekkelijke manier om de mooie binnenstad van Amsterdam te bezichtigen. Over de grachten mag die bus niet omdat hij meer dan 8 ton weegt en daardoor de kades aan gort rijst.
Amsterdam bezichtigen doe je per voet, met de fiets of per rondvaart. Maar vooral niet met de bus.
JohnN
-7-  JohnN:
Alles slijt door gebruik. Dit in gedachte houdend is het zinvol om te streven naar de slijtage (kaden, bruggen, fundatie oude panden, luchtverontreiniging) tot een laagst mogelijk niveau te beperken. Op dat punt val ik Herbert bij, de touringcar hoort niet in de binnenstad en zeker niet op de grachten. Dat is geen luxe wens van de bewoners maar een logisch verlangen van iedereen die een hart heeft voor het oudste stadsdeel.
f.bol
-8-  f.bol:
Als we het nu toespitsen op touringcars op de gracht kan ik het alleen maar met de heren eens zijn uiteraard. Daar waar veel leveranciers van winkels, horeca etc. hun best doen om met lichtere, stillere en zuinigere wagens te leveren is het raar om enorme touringcars niet te reguleren.
Overigens zie ik die zelden tot nooit op de gracht.
Over de klagers zal ik het in elk geval met de klagers nooit eens worden. De verzuchting van burgemeester Patijn , toch niet de meest onbeschaafde rouwdouwer, tegen één van hen: "U bent pas tevreden als ik het Rijksmuseum sluit", is illustratief voor mij. Lang geleden maar een aantal van diezelfde hysterici spreken nog steeds in bij elke raadsvergadering....
Walther
-9-  Walther:
Om misverstanden te voorkomen. Ik ben dol op toerisme en helemaal niet tegen touringcars. Het toerisme levert de Metropoolregio Amsterdam heel veel op. Bezoekers geven jaarlijks zo'n 6,5 miljard euro uit in de regio en de werkgelegenheid is rond 60.000 banen. Het groeiende toerisme is echt een van de motoren van de economie en de werkgelegenheid! Laten we met dat pareltje verstandiger omgaan. Daarbij past geen micromanagement op stadsdeelniveau, maar een regionale metropool aanpak met balans tussen wonen, werken en onstpannen. En, en en dus nog eens en!
Vinus
-10-  Vinus:
De tweeslachtigheid - hoort toerismebeleid bij centrale stad of bij bestuurscommissie- is kenmerkend. Want het toerismebeleid zelf is net zo tweeslachtig. Eerst alle musea verbouwen om grotere bezoekersstromen te kunnen verwerken en dan de handdoek in de ring gooien zoals Oranje doet als het over de sterk groeiende aantallen gaat. Amsterdam overleeft alleen indien er fikse maatregelen worden getroffen: geen tourincars binnen de Singelgracht, geen bierfietsen, geen nieuwe belangrijke musea binnen de Singelgracht en zoveel mogelijk autovrij binnen de Singelgracht
. De (loop-) afstanden in Amsterdam zijn met andere steden vergeleken peanuts, dus laat toeristen fijn lopen. Goed voor henzelf en voor de stad. Dan maar wat minder inkomsten.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.