Home > > Een mooi schip met gastvrije mensen die niet bang zijn

Een mooi schip met gastvrije mensen die niet bang zijn

Rainbow Warrior III - Foto: Greenpeace

Op vrijdagmiddag 11 april had ik het genoegen om een exclusieve rondleiding te mogen beleven aan boord van de 'Rainbow Warrior (III)', kort na haar aankomst in Amsterdam.
Het derde schip van die naam van de natuur- en milieubeschermingsorganisatie Greenpeace is een eigentijds 'groen' hoogstandje: het heeft slechts een fractie van de energiebehoefte in vergelijking met een traditioneel schip van dezelfde afmetingen en er zijn allerlei voorzieningen getroffen die ervoor zorgen dat het nauwelijks belasting oplevert voor water en lucht door recycling van afvalstoffen en vuilwater. Het schip had zojuist aangelegd langszij de 'Esperanza' aan Pier 2 van het voormalig NDSM terrein in Amsterdam Noord. Haar verschijning valt onmiddellijk op door de futuristische hoge masten. 
Wat registratie betreft hebben ze beide Amsterdam als thuishaven, maar zoals we regelmatig in het nieuws kunnen zien zwerven ze eigenlijk voortdurend over alle wereldzeeën om misstanden aan de kaak te stellen.

Na haar reis over de Atlantische Oceaan is de nieuwe 'Rainbow Warrior' (dec. 2012) nu eventjes in Amsterdam. Zaterdag- en zondagmiddag 12 en 13 april is het Amsterdamse publiek welkom aan boord. U mag onder de hoede van een kundig bemanningslid kosteloos een rondgang maken. Greenpeace is een publieksvriendelijke organisatie – maar we zullen de collectebusjes aan de gangway niet negeren toch? Wie moeten er anders voor ons de milieuboeven in toom houden?

Op de futuristische commandobrug waande ik me in de cockpit van een groot verkeersvliegtuig of op een cruiseschip. Het is er vol met flatscreens, eigenlijk herkende ik alleen nog maar een kompas, een machinetelegraaf en een intercom telefoon. De navigatie gaat met behulp van een GPS systeem en de functie van het stuurwiel – als de stuurautomaat uit is – wordt uitgevoerd met een klein ding zoals je die in een sportvliegtuigje ziet. De communicatie-shack is even klein en vol als ik ze vroeger heb gekend, de apparatuur echter totaal verschillend. Er is permanent internet ook midden op de oceaan. De radioman keek wat meewarig toen ik hem vertelde hoe we ooit zwoegden met kortegolf verbindingen op de 16 en 8 Mc, zwevende en krakende telefoongesprekken. De 'Rainbow Warrior' kan zo met videobeeld en geluid gekoppeld worden aan de verschillende nieuwsmedia.

Het is het eerste schip in de 40 jaar van het bestaan van Greenpeace dat niet 'tweedehands' werd gekocht en aangepast moest worden. Greenpeace heeft dit schip vanaf het ontwerp op de tekentafel speciaal gebouwd voor actievoeren en milieupubliciteit, waarbij het ook aan de maritieme wereld  wilde tonen hoe je op zee kunt varen met minimale milieubelasting. Na het bouwen van de romp in Polen is het afgebouwd en ingericht op de Fassmer Werft GmbH in Bremen. Het vergaand geautomatiseerde schip heeft aansluiting met de allerlaatste stand der techniek qua operatie, communicatie, efficiency en duurzaamheid. Het 838 tons vaartuig is bijna 60 m lang en 11 m breed maar vaart slechts met een bemanning van 23 koppen.

Het heeft op de oversteek van de Atlantische Oceaan slechts voor 20% van de tocht op motorvermogen gevaren, in hoofdzaak komt de voortstuwing uit 1300 m2 zeiloppervlak aan de twee A-vormige masten die indrukwekkend 50 m hoog de lucht in steken. Zelfs met matige wind loopt het schip gemakkelijk 10 knopen (ruim 18 km/u), met de 300 kW bijgeschakelde hulpmoter (elektro-aandrijving) wordt er 16 knopen (bijna 30 km/u) gehaald. Vanzelfsprekend wordt zoveel mogelijk gezeild en dient de aan boord opgewekte elektrische energie vooral om alle techniek te laten werken. Alle zeilen zijn bijvoorbeeld vanaf een centraal paneel aan bak- en stuurboord met simpele ''druk-op-de-knop'' bediening uit te rollen dan wel in te nemen. Geen matrozen dus die in het want klimmen om hoog in de lucht hun halsbrekende toeren uit te halen.

De 'Esperanza' is nog een 'gewoon' diesel-elektrisch schip, die blijft nog iets langer in Amsterdam-Noord liggen en kan op zaterdagmiddag 19 april nog bezichtigd worden onder begeleiding van de Greenpeace scheepsbemanning. De ''Esperanza'' is groter maar de ''Rainbow Warrior'' is het mooist!

Videopresentatie schepen Greenpeace.


Een reactie op "Een mooi schip met gastvrije mensen die niet bang zijn"

JohnN
-1-  JohnN:
Dat Wladimir Poetin pilsjes drinkt met Willem Alexander terwijl een Amsterdams schip (Arctic Sunrise) onterecht aan de ketting ligt kunnen we alleen onszelf en onze regering verwijten... maar dat de Rainbow Warrior nu beslag gelegd is door de Nederlandse overheid en haar bemanning gearresteerd zet de wereld toch wel op zijn kop. Alles opzij voor de economie, onze principes, onze planeet?
Het moet toch niet gekker worden.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.