Home > > Modern Witte Fietsen plan

Modern Witte Fietsen plan

De Witkar van Luud Schimmelpenninck

In Barcelona is het 'Bicing' project al een succes sinds 2007. Inwoners van de Spaanse stad kunnen voor een luttel bedrag een door de gemeente geleverde 'hufterproof' fiets lenen en binnenkort zullen de fietsen ook toegankelijk zijn voor toeristen. Zeker in de stad een prima alternatief voor de auto en bovendien een stuk milieuvriendelijker dan het openbaar vervoer.

In Parijs huur je een fiets van het Velib-project: met hulp van een credicard haalt men een fiets uit een rek om die enkele kilometers verderop in een ander rek terug te plaatsen. De ritprijs wordt meteen verrekend via de creditcard.

In Parijs vind je de fietsenrekken ongeveer om de 300 meter. In Barcelona zijn er 400 fietsstations en ook in onder meer Oslo, Washington en Stockholm vind je vergelijkbare projecten.

Indertijd kwam Luud Schimmelpennink met het project De Witkar in Amsterdam: met een kaartje met een magneetstrip (wij spreken begin jaren '70!) kon voor een ritje (een dubbeltje per minuut) worden betaald. Helaas zag de gemeente Amsterdam geen heil in het plan en verder dan met het bouwen van vijf stations is het nooit gekomen. Om onduidelijke redenen werd het eerder door Schimmelpennink geïnitieerde Witte Fietsenplan afgeblazen en nooit meer tot leven gewekt.

Voor een stad als Amsterdam zou het mooi zijn als er ooit weer een vergelijkbaar plan van de grond kwam. Is er eigenlijk een politieke partij die zich er hard voor maakt? Aan de vereniging De Witkar zal het niet liggen: die is klaar voor een doorstart.

Natuurlijk zal het opstarten een hoop geld kosten maar volgens mij valt dat bedrag in het niet bij de winst voor stad, mens en milieu.


vier reacties op "Modern Witte Fietsen plan"

Herbert
-1-  Herbert:
Ik denk niet dat het witte fietsenplan zou gaan werken zoals in voornoemde steden om het simpele feit dat bijna elk huishouden wel een fiets aanwezig is en waarom zou je dan nog een witte fiets huren? In voornoemde steden is het aantal huishoudens met een fiets laag.
Terrence
-2-  Terrence:
Goed punt, Herbert! Zo vroeg ik een neef in Los Angeles waarom in zijn omgeving zo weinig stadsbussen reden. Zijn antwoord: 'Vrijwel iedereen hier heeft een of meer auto's dus waarom zouden mensen dan met de bus gaan?'
Xander
-3-  Xander:
Ik denk dat anno nu een witte fietsenplan wel degelijk kans maakt. De techniek van tegenwoordig maakt hufterproof systemen mogelijk. Parijs is wat dat betreft een goed voorbeeld. Het argument dat iedereen hier een fiets heeft, is een drogreden. Beetje kip en ei. Ik heb in 6 jaar tijd alweer 3 fietsen versleten (gejat, kapot, etc) en heb helemaal geen zin om alweer een fiets aan te schaffen. De trend is steeds meer om te delen en het eigen bezit terug te dringen. Car2Go doet het met de auto's erg goed. OV-fietsen doen het op zich ook redelijk goed. Ik denk dat de meeste kans op succes wordt bereikt als het OV-project wordt uitgebreid met meerdere stallingen en dat de stallingen meer zoals in het buitenland moeten worden (fiets in de stalling klikken)
JohnN
-4-  JohnN:
Eens met Xander, het eenvoudigst zou zijn het OV-verhuursysteem aan te passen en geleidelijk uit te breiden i.c.m. groei van de stallings/omruil voorzieningen. Toen de witte fietsen nog utopisch werden verklaard was de verstopping van de binnenstad door lukraak gestalde privéfietsen nog niet zo'n probleem als de laatste jaren het geval is. Stilstaande auto's nemen veel ruimte in beslag binnen de ring, maar een tienvoudig aantal "gestorte" fietsen veel meer. Delen is dus een steeds dwingender optie, maar... wel hufterproof ja.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.