Een natte donderdagmiddag op de halte bij de Vrije Universiteit. De colleges zijn net klaar en de universiteit loopt leeg. Het is spitsuur voor tram 5 en metro 51. Wat het GVB bezielt om steevast met ingekorte metro’s in de spits te rijden is iedereen een raadsel. Als haringen in een ton staan we in de metro.
De vaste reizigers kennen het ritueel. Bij elke halte blijven reizigers vertwijfeld achter. De reis duurt tergend lang. Steeds weer persen en duwen. Reizigers hebben gelukkig begrip voor elkaar. Het voelt als eigen-schuld-dikke-bult. Een half uurtje eerder of later van het werk naar huis en je hebt geen enkel probleem. Over 3 jaar is de Noord-Zuidlijn klaar en dan gaan we weer fluitend naar ons werk.
Bij het Centraal Station stroomt de bomvolle metro leeg. Gehaaste blikken van de medereizigers die hun trein of bus naar Noord-Holland nog willen halen.
Een groep van 10 strenge mannen en vrouwen houdt de mensenzee voor de trap naar boven tegen. Ze hebben een GVB-pasje om hun nek. Ze zijn verder onherkenbaar als controleur. Iedereen moet zijn OV-chip kaart laten zien. Het verloopt allemaal wat rommelig.
Een mevrouw, die achter mij staat, was toch echt al door een ander gecontroleerd, maar ze mag er niet door van mijn controleur. Ze moet maar even wachten en moet opnieuw haar kaart laten zien.
Zij wil heel graag haar bus halen. Op de vraag waarom ze twee keer moest worden gecontroleerd wordt ze meteen afgevoerd door een derde controleur die haar publiekelijk een grove reprimande geeft. Wat een toon en wat een agressie. Ik word daar bang van...
De andere reizigers kijken geschrokken, met stijgende verbazing en met groeiend onbegrip. Wat gebeurt hier? Ik wil als klant toch niet als voetbalhooligan worden behandeld? Waarom moet dat op het platform? Waarom niet gewoon bij de poortjes boven? Waarom op zo’n nare toon?
Controles in het openbaar vervoer zijn nuttig en nodig. Zwart rijden hoort niet en mag van mij hard worden aangepakt. De manier waarop en de toon waarop wij werden aangesproken past de controleurs niet. In plaats van een ‘dank u wel, sorry voor het ongemak, en fijn dat u met het GVB hebt gereisd en graag weer snel tot ziens’ kregen we de wind vol van voren. Wat zou de directeur van het GVB ervan vinden als hij als betalende klant zo zou worden toegesproken bij de Hema of in zijn stamkroeg?
Nu ik dit heb meegemaakt begrijp ik waarom hele normale mensen soms even uit hun klomp schieten. Dit kan netter, vriendelijker en met veel meer humor. Kom op! Een pluim help echt zoveel beter dan een snauw.
zes reacties op "Stadsmomentje: de boze GVB-controleur"
Assertiviteit is een goede eigenschap voor mensen die van nature nogal timide zijn. Ik heb me dat zelf ook aangeleerd uit zelfbescherming. Maar de overheidsdienaren moeten het overwogen toepassen, niet meteen assertief gaan doen tegen een burger die nog niets kwaads in de zin heeft. Dan kan assertiviteit juist agressiviteit uitlokken en dat was nu juist de bedoeling niet.
Overigens wat de metro treinstellen betreft: er worden momenteel nieuwe treinstellen die aanvankelijk voor de NZ lijn bestemd waren op de Oostlijn beproefd. Naarmate de NZ lijn haar ingebruikstelling nadert zullen meer nieuwe treinstellen aan de Oostlijn worden toegevoegd. De NZ lijn krijgt dan weer een nieuwe serie van dezelfde leverancier. (nee niet Ansaldo Breda)
Maar het GVB heeft wat betreft servicegerichtheid nog wel een slag te maken, lijkt mij. Gisteren maakte ik nog mee dat de passagiers van lijn 5 bij station Zuid doodleuk te horen kregen dat de tram niet verder ging wegens een storing verderop op het traject. Iedereen uitstappen en zoek het verder maar uit. Geen informatie over alternatieven, geen bussen. Gelukkig viel de stremming mee en konden we weer instappen, maar anders word je als passagier (en klant) toch mooi aan je lot overgelaten.
Nieuwe stellen worden voordat ze afgenomen worden uiteraard wel getest maar dat gebeurt zonder passagiers.
Voor de NZ-lijn komen er nieuwe metro's. Men is er nog niet over uit of die identiek zijn aan de 6 baks M5-treinen of dat ze kleiner worden. GVB heeft een optie op meer treinen van Alstom maar of de nieuwe treinen van Alstom worden betrokken of dat er een nieuwe tender moet worden uitgezet is niet bekend. AnsaldoBreda komt dan ook in beeld. AB heeft veel ervaring met het bouwen van metros'.
Als die proefperiode met de Franse metrostellen al beëindigd is zijn ze dan nog niet volledig ingezet met passagiers? Begrijp ik nou goed dat ze nu nog steeds alleen maar met Frans testpersoneel mogen rijden? Vandaar de ondercapaciteit in het weekend?
Ik had bij een informatieronde onlangs zelfs begrepen dat al die nieuwe metro's in principe al klaar zijn om zonder machinist te rijden. De man/vrouw op de bok heeft daar alleen nog maar een toezichtfunctie.
Sinds de Fyra ellende bij NS heeft AnsaldoBreda zijn goede naam verloren, maar het kan natuurlijk best zijn dat ze met metrostellen veel ervaring hebben (wat ze met hogesnelheid niet hadden), een metro rijdt in elk geval maar met een kalm gangetje.