Burgemeester van der Laan sprak afgelopen zondag ferme taal: snorscooters moeten naar de rijbaan en er moet een helmplicht komen. Andere burgemeesters van de grote steden vallen hem hierin bij. Alleen de minister van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz (enzovoort en VVD) stribbelt nog tegen. Zij vindt dat de burgemeesters eerst maar eens moeten gaan handhaven. En zo moeten we weer eens zuchtend toezien hoe bestuurlijk Nederland verstrikt zit in z'n eigen regels.
Voor de veiligheid van de fietsers is het goed dat snorscooters naar de rijbaan verkassen. Ze rijden namelijk veel te hard. Harder dan toegestaan. Hier heeft de minister een punt: ga maar eens handhaven op die snelheid. Ze mogen 25, ze rijden 47.
Hoe is het trouwens mogelijk dat er überhaupt snorscooters verkocht worden die zo hard kunnen? De maximaal toegestane afstelling is 30 km per uur. Moet er niet al bij de bron worden gehandhaafd: de scooterdealer? Maar op dat punt laat juist de minister het afweten. In dit geval zal het wel de Minister van Economische Zaken zijn die hierover gaat. Maar dat is Henk Kamp en die is óók van de VVD. En men kent het credo van de VVD: kom niet aan de ondernemer!
In Amsterdam voelde verkeerswethouder Eric Wiebes ook niet veel voor het verplaatsen van de snorscooter naar de rijbaan. Het snelheidsverschil tussen de auto en de snorscooter zou te groot zijn en dus gevaar opleveren. Een kiene Paroollezer rekende hem in een ingezonden brief voor dat het snelheidsverschil tussen een fietser (18 km per uur) en een snorscooter (47 km per uur) groter is dan tussen een snorscooter en een auto (50 km per uur).
Het zal wel toeval zijn, maar ook Eric Wiebes is van de VVD. De VVD vindt denk ik dat de rijbaan uitsluitend is voorbehouden aan het autoverkeer. Elk ander vervoermiddel dat daarop wordt toegelaten is pure autopesterij.
De snorfiets en daaruit voortvloeiend de snorscooter bestaat sinds 1974. Hij werd populair omdat je geen helm op hoeft. Dat is belangrijk, want je haar gaat niet plat zitten. Behalve natuurlijk als je met 47 km per uur met je kop op het wegdek klapt, maar dat risico neemt men voor lief.
De snorscooter is een symbool van de typisch Nederlandse bestuurlijke lamlendigheid: wél omgeven met allerlei regeltjes, maar vervolgens nauwelijks handhaven. En zelfs áls er wordt gehandhaafd, gebeurt dat nog halfslachtig. Een snorscooter die veertig haalt op de rollenbank wordt heus niet uit het verkeer genomen.
Ik zeg: alle snorscooters gewoon tot brommer verklaren, helm op en naar de hoofdrijbaan. Probleem opgelost.
zeven reacties op "Weg met de snorscooter!"
En Arnoud, er wordt wel geschermd met het grote verschil in snelheid, ik ken maar weinig wegen binnen de Ring waar je 50 km/h kàn rijden met de auto.
Mijn idee is dan ook om de snorscooter binnen de Ring naar de weg te verbannen en buiten de Ring op het fietspad te laten. Buiten de Ring zijn de meeste fietspaden vaak ook breder. Die zijn ook als fietspad aangelegd. Binnen de Ring is er gewoon een stuk van de weg afgeknabbeld.
Maar als je een helmplicht gaat invoeren en alle snorfietsen en scooters naar de rijbaan gaat verplaatsen dan los je echter het probleem niet op.
Want A) de opgevoerde rijders zijn nog steeds in overtreding (het is dus raar dat je dus maar een nieuwe regel gaat verzinnen maar hun gedrag/overtredingen daarmee eigenlijk gedoogd!)
en B) het is totaal onverantwoord om de rijders die niet opgevoerd zijn en dus maximaal 25 km/u rijden te verplichten zich tussen verkeer te begeven dat 2 x zo hardt rijdt! En daarmee benadeel je ook weer de automobilisten omdat je hen ook weer ophoudt met je 25 km/u...!
Zelf heb ik een elektrische scooter die niet is opgevoerd en maximaal 25 km/uur rijdt. Hij is compact, niet vervuilend en ik hou me aan de regels. In plaats van dat elektrisch rijden beloond/gestimuleerd wordt, word ik dus eigenlijk bestraft en in gevaar gebracht door mij verplicht tussen de stinkende auto's te laten rijden?! Wat klopt hier niet aan dit plaatje?
Ik zou dus willen pleiten voor het aanpakken van overtreders i.p.v. iedereen over 1 kam te scheren. Ga inderdaad maar handhaven op snelheid! Dat moet toch niet zo moeilijk te bewerkstelligen zijn? Flinke boetes voor te hard rijders en/of inname van opgevoerde voertuigen, nu is men vogelvrij!
Als laatste wil ik nog opmerken dat verkeer in Amsterdam in het algemeen aandacht verdient. Dus niet alleen scooters. Ook overige deelnemers vertonen asociaal gedrag. Bijvoorbeeld fietser die met hun telefoon aan het spelen zijn of gewoon doodleuk doorfietsen als je bij een zebrapad oversteekt! Om nog maar te zwijgen over de asociale taxi-chauffeurs en vervuilende en lompe touringcar- en toeristen hop-on-hop-off bussen en weet ik veel wat nog meer!