De Roder Loper, en dan vooral de stadshartlus en de knip voor het Victoria Hotel, zetten het ondernemingsklimaat in de binnenstad onder druk. Dat stellen ondernemersorganisaties EVO en Transport en Logistiek Nederland in een reactie op het bestemmingsplan voor de Prins Hendrikkade. Bovendien staan er verkeerde cijfers in de plannen waardoor de bereikbaarheid van de binnenstad, ook bij calamiteiten, bij realisatie van die plannen in het geding is. Dat de cijfers niet kloppen voelt niet comfortabel. Moeten de plannen daarom nu dan maar van tafel? Liever niet.
Bereikbaarheid is nooit een doel in zichzelf, maar altijd een middel. PWC deed onderzoek naar investeren in stedelijke onroerend goed. Amsterdam staat daarbij op een van de laagste plaatsen in Europa. De onderzoekers constateren dat schone lucht en duurzaamheid, naast bereikbaarheid, steeds belangrijker zijn om als stad aantrekkelijk te zijn voor investeerders. Amsterdam scoort ‘onaantrekkelijk’.
Bij de Rode Loper gaat het om een economisch waardevolle, duurzame, leefbare en zelfs ook bereikbare binnenstad, die aantrekkelijk is voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Daarmee wordt Amsterdam weer ‘aantrekkelijk’.
De stadshartlus, binnen de bereikbare binnenstad, kan onder voorwaarden goed werken. Geef voorrang aan het functionele, voor de binnenstad belangrijke verkeer. Het goederenvervoer is bijzonder belangrijk voor de winkels, hotels, horeca en bewoners. Hierin passen dus geen parkeerplaatszoekers, ronddolende taxi’s of ander sluipverkeer. Geef daarom privileges: de stadhartlus 'by invitation only',
Zorg voor dynamische laad- en losvoorzieningen, zodat het verkeer weer snel uit het Centrum weg is. Verkeersmanagement in en rond de binnenstad moet er voor zorgen dat het verkeer ook echt doorstroomt. Tenslotte, moet de doorstroming op de De Ruijterkade achter het Centraal Station robuust zijn. In de plannen daarvoor zitten nog enkele weeffoutjes.
De kosten van extra omrijden schatten EVO en TLN op 4 miljoen euro per jaar. Dat staat natuurlijk in geen verhouding tot de opwaardering van de binnenstad met de plannen voor de Rode Loper en de bereikbare binnenstad. Dan praat je over honderden miljoenen. Op die 4 miljoen mag zo'n ambitieus plan niet stuk lopen.
De ondernemersorganisaties EVO en Transport en Logistiek Nederland moeten maar eens snel aan tafel met wethouder Wiebes, de ondernemers van Amsterdam City en de bewoners, om samen na te denken over constructieve oplossingen voor stedelijke distributie. Dit om de bereikbare binnenstad wél mogelijk te maken. Met wat creatief passen en meten moet dat lukken. Ik kan in elk geval niet wachten!
Maar goed, ik heb er ook geen verstand van...