Home > > Stadshartlus met passen en meten haalbaar

Stadshartlus met passen en meten haalbaar

De Roder Loper, en dan vooral de stadshartlus en de knip voor het Victoria Hotel, zetten het ondernemingsklimaat in de binnenstad onder druk. Dat stellen ondernemersorganisaties EVO en Transport en Logistiek Nederland in een reactie op het bestemmingsplan voor de Prins Hendrikkade. Bovendien staan er verkeerde cijfers in de plannen waardoor de bereikbaarheid van de binnenstad, ook bij calamiteiten, bij realisatie van die plannen in het geding is. Dat de cijfers niet kloppen voelt niet comfortabel. Moeten de plannen daarom nu dan maar van tafel? Liever niet.

Bereikbaarheid is nooit een doel in zichzelf, maar altijd een middel. PWC deed onderzoek naar investeren in stedelijke onroerend goed. Amsterdam staat daarbij op een van de laagste plaatsen in Europa. De onderzoekers constateren dat schone lucht en duurzaamheid, naast bereikbaarheid, steeds belangrijker zijn om als stad aantrekkelijk te zijn voor investeerders. Amsterdam scoort ‘onaantrekkelijk’.

Bij de Rode Loper gaat het om een economisch waardevolle, duurzame, leefbare en zelfs ook bereikbare binnenstad, die aantrekkelijk is voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Daarmee wordt Amsterdam weer ‘aantrekkelijk’.

De stadshartlus, binnen de bereikbare binnenstad, kan onder voorwaarden goed werken. Geef voorrang aan het functionele, voor de binnenstad belangrijke verkeer. Het goederenvervoer is bijzonder belangrijk voor de winkels, hotels, horeca en bewoners. Hierin passen dus geen parkeerplaatszoekers, ronddolende taxi’s of ander sluipverkeer. Geef daarom privileges: de stadhartlus 'by invitation only',

Zorg voor dynamische laad- en losvoorzieningen, zodat het verkeer weer snel uit het Centrum weg is. Verkeersmanagement in en rond de binnenstad moet er voor zorgen dat het verkeer ook echt doorstroomt. Tenslotte, moet de doorstroming op de De Ruijterkade achter het Centraal Station robuust zijn. In de plannen daarvoor zitten nog enkele weeffoutjes.

De kosten van extra omrijden schatten EVO en TLN op 4 miljoen euro per jaar. Dat staat natuurlijk in geen verhouding tot de opwaardering van de binnenstad met de plannen voor de Rode Loper en de bereikbare binnenstad. Dan praat je over honderden miljoenen. Op die 4 miljoen mag zo'n ambitieus plan niet stuk lopen.

De ondernemersorganisaties EVO en Transport en Logistiek Nederland moeten maar eens snel aan tafel met wethouder Wiebes, de ondernemers van Amsterdam City en de bewoners, om samen na te denken over constructieve oplossingen voor stedelijke distributie. Dit om de bereikbare binnenstad wél mogelijk te maken. Met wat creatief passen en meten moet dat lukken. Ik kan in elk geval niet wachten!


drie reacties op "Stadshartlus met passen en meten haalbaar"

Suffie
-1-  Suffie:
Wat mij opvalt is dat al dit gekibbel, maar bijvoorbeeld ook de heibel over touringcars in de binnenstad vooral voort komt uit een gebrek aan ruimte, wegen en parkeerplaats. Daarom verrast het me des te meer dat de plannen voor de aankomende ontmanteling van de marinebasis op Kattenburg vooral worden gevolgd door allerlei plannetjes over horeca, parkjes en het behoud van historie, terwijl dit een perfecte plek zou zijn om min of meer buiten het zicht van het historische centrum een groot logistiek centrum in te richten, inclusief ruime gelegenheden voor touringscars om zowel te parkeren als te laden en lossen.

Maar goed, ik heb er ook geen verstand van...
Herbert
-2-  Herbert:
Het Marine Etablissement is van dezelfde historische waarde als bijvoorbeeld het Paleis op de Dam. En om daar nu een parkeerplaats voor toeristenbussen van te maken, dat stuit me tegen de borst
JohnN
-3-  JohnN:
Een heel slecht idee van Suffie. Als je een touringcar transfer gaat maken van het Etablissement haal je toch nog steeds al die bussen de binnenstad in. Een toeristenbussen transfer hoort bij een buitenring Metrostation. Het opofferen van het terrein aan Kattenburg staat in geen enkele verhouding tot het realiseren van zo'n perron á la De Ruyterkade.
Verder sluit ik me aan bij de mening van Herbert v.w.b. de historische waarde van het Marine Etablissement. Het staat in een hecht verband met de stadshistorie en als zodanig is het een logische aanvulling op 's Lands Magazijn wat sinds nog maar luttele jaren herboren is als Scheepvaartmuseum.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.